چرا گوشی موبایل کند می شود؟

کند شدن گوشی

بسیاری از افراد از کاهش سرعت تلفن همراه خود گله دارند و به دنبال این هستند که بدانند چرا روزبه‌روز موبایل آن‌ها از نظر سرعت ضعیف‌تر شده و کیفیت اولیه را از دست می‌دهد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این اتفاق، دلایل متفاوتی دارد و ممکن است برای هر‌کس فرق کند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به طور کامل درباره دلایل کند شدن گوشی موبایل صحبت کنیم و تمام آن‌ها را به‌طورکامل بررسی کنیم؛ پس حتما تا پایان همراه ما باشید.

 

نرم افزارهای پس زمینه گوشی

جالب است بدانید بسیاری از برنامه هایی که ما استفاده نمی‌کنیم و یا حتی از وجود آن‌ها خبر نداریم، یکی از اصلی‌ترین دلایل کند شدن گوشی موبایل ما هستند. پس می‌توان گفت که اگر شما هم جزء افرادی هستید که اپلیکیشن‌های زیادی روی موبایل خود نصب کرده‌اید، به احتمال زیاد با حذف کردن آن‌ها می‌توانید سرعت بالا را به گوشی خود بازگردانید.

در واقع اکثر نرم‌افزارها، حتی اگر در حال استفاده نباشند، بخشی از پردازنده ها و منابع پردازشی را درگیر می‌کنند و همین باعث می‌شود که توان این منابع در برنامه‌های مختلف پخش شود و کاهش پیدا کند، در نتیجه، سرعت تلفن همراه نیز کمتر و کمتر شود.

 

نداشتن حافظه کافی، رایج ترین مورد از دلایل کند شدن گوشی موبایل

افزایش سرعت گوشی اندروید

دومین دلیل مهم این است که حافظه داخلی گوشی شما توسط فایل‌های خودتان یا برنامه‌های موبایل پر شده است. یعنی علاوه بر عکس و فیلم و صوت و… که در گوشی خود دارید، نرم‌افزارهای نصب شده هم در حافظه گوشی شما فضا اشغال می‌کنند و از آن مهمتر، هربار که برنامه‌ای را باز می‌کنید، آن نرم‌افزار بخشی از فایل اجرایی خود را روی حافظه ذخیره می‌کند که در مرور زمان، این اتفاق باعث پر شدن حافظه گوشی می‌شود و در نهایت ممکن است منجر به کندی سرعت موبایل شود. البته حذف کردن فایل‌ها، برنامه‌ها و حذف cash تلفن همراه، می تواند این مشکلات را به پایان برساند و مجددا گوشی شما را به حالت اولیه بازگرداند.

 

داغ شدن تلفن همراه، موردی دیگر از دلایل کند شدن گوشی موبایل

شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل داغ شدن گوشی موبایل را تمام شدن عمر باتری آن دانست؛ معمولا بعد از 2 سال استفاده از باتری، به‌ مرور زمان کارایی آن کمتر شده و عمر آن رو به پایان می‌رود. در نتیجه همین عامل باعث کندی تلفن همراه می شود. اما جدای از این مورد، کم شدن عمر باتری گوشی باعث داغ شدن آن شده و در نتیجه cpu را هم داغ می‌کند.

در این شرایط به قابلیت مدیریت شارژ، پردازنده، رم، حافظه داخلی و… فشار وارد شده و باعث کند شدن تلفن همراه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما بعد از 2 یا حداکثر 3 سال، به سراغ خرید تکی یا خرید عمده لوازم جانبی موبایل بروید و سعی کنید که یک باتری نو و مناسب برای گوشی خود تهیه و جایگزین کنید.

 

بروزرسانی اپلیکیشن‌ ها و سیستم عامل

هر اپلیکیشن یا سیستم عامل که بروزرسانی می‌شود، طبیعتا آپشن‌های جدید و تازه‌ای به آن اضافه شده و سبب سنگین‌تر شدن آن می‌شود؛ در نتیجه به سخت‌افزارهای قدیمی فشار بیشتری وارد شده و سرعت آن کند می‌شود.

البته نرم‌افزارها چون به گونه‌ای طراحی می‌شوند که حافظه رم و قدرت پردازشی را زیاد مشغول نکنند، کمتر باعث کندی می‌شوند. اما در سیستم عامل این طور نیست، چرا که نصب نسخه‌های متفاوت سیستم عامل باعث می‌شود حجم زیادی از داده ها و اطلاعات روی هم قرار بگیرند و با انباشت زیاد آن‌ها، به گوشی آسیب وارد شود و در نهایت سرعت آن کاهش پیدا کند. پس یکی دیگر از دلایل کند شدن گوشی موبایل؛ بروزرسانی برنامه ها و سیستم عامل است. به این نکته هم توجه داشته باشید که معمولا در گوشی های جدید این ویژگی تا حد زیادی مدیریت شده و کمتر سرعت را کاهش می‌دهند و این اتفاق بیشتر در موبایل های قدیمی رخ می‌دهد.

 

عدم سازگاری نسخه جدید برنامه ها با موبایل

افزایش سرعت گوشی

گاهی اوقات هم ممکن است تلفن همراه، با یک برنامه سازگاری نداشته باشد اما افراد با استفاده از راه‌های متفاوت، آن برنامه را روی گوشی خود نصب کنند. فکر می‌کنیم دیگر نیاز به گفتن نباشد که این کار چقدر برای موبایل مضر است و چرا سرعت آن را کاهش می‌دهد. اما اگر به هر دلیلی مجبور شدید که برنامه‌های ناسازگار را روی گوشی خود نصب کنید، حداقل پیش از آن به سراغ انواع گوشی برای خرید بروید و سعی کنید که امکانات مورد نیاز آن برنامه را روی گوشی خود فراهم کنید که در سرعت و سایر موارد، به مشکل بر نخورید.

 

استفاده نادرست، یکی دیگر از دلایل کند شدن گوشی موبایل

بسیاری از افراد هم متأسفانه جنبه درست استفاده کردن از موبایل خود را ندارند و یکی از دلایل کند شدن گوشی موبایل آن‌ها، بد استفاده کردن از آن است. به‌طور مثال این افراد چند برنامه سنگین و پر حجم را همزمان باز می‌کنند، برنامه‌های پس‌زمینه گوشی را نمی‌بندند، به طور صحیح و مرتب تلفن همراه خود را شارژ نمی‌کنند و… . در نهایت هم مجموع این موارد و طرز استفاده بد، می تواند به کند شدن گوشی موبایل ختم شود.

 

کلام پایانی

در این مقاله به‌طور کامل درباره دلایل کند شدن گوشی موبایل صحبت کردیم و مفصلا آن‌ها را توضیح دادیم. اما اگر هنوز سؤال یا نکته‌ای در این رابطه دارید، حتما با ما مطرح کنید تا در زودترین حالت راهنمایی‌تان کنیم.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *