راهنمای خرید یک اسپیکر حرفه ای

راهنمای خرید یک اسپیکر حرفه ای

صداهای مختلف از طریق دستگاه‌های دیجیتال مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون و موارد دیگر  نیاز به یک اسپیکر حرفه‌ای دارند که صدای آن با کیفیت بالایی به گوش برسند. به طور کلی اسپیکرها در تجهیزات دیجیتالی بسیار مهم هستند و بیشترین استفاده را در بین تجهیزات صوتی دارند. اگر قصد خرید اسپیکر را دارید، باید بدانید که فاکتورها و موارد مهمی در زمان خرید اهمیت دارند و بدون توجه به آن‌ها، نمی‌توانید یک اسپیکر حرفه‌ای و متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید. در این مقاله شما را به طور کامل با مواردی آشنا خواهیم کرد که می‌توانند بهترین راهنمای شما در زمان خرید اسپیکر حرفه‌ای باشند، پس با ما همراه باشید.

 

اسپیکر حرفه ای چیست؟

اسپیکرها وظیفه دارند که صدا را با کیفیت و صدای گوش نوازتری از دستگاه دیجیتالی چون لپ تاپ، تلویزیون و غیره به گوش شنونده برسانند. نحوه رسیدن صدا به گوش انسان‌ها این چنین است که صداها مولکول‌های هوا را فشرده می‌کنند که در نتیجه سبب ارتعاش مولکول‌ها می‌گردد. این ارتعاش به مولکول‌های کناری نیز منتقل می‌شود و این ارتعاش به پرده گوش می‌رسد و با دستور مغز صداها شنیده می‌شوند.

اسپیکر نیز عملکردی این چنین دارد، عملکرد اسپیکر به این صورت است که سیگنال‌های الکتریکی را به ارتعاش و لرزش تبدیل می‌کنند و در نتیجه آن اصوات ساخته می‌شوند که ما می‌توانیم آن‌ها را بشنویم. تنوع در نوع اسپیکرها وجود دارد که هر کسی متناسب با نیاز خود می‌تواند آن‌ها را خریداری نماید. با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع اسپیکر حرفه‌ای و فاکتورهای لازم در زمان خرید اسپیکر حرفه‌ای آشنا شوید.

 

چه فاکتورهای مهمی را در هنگام خرید اسپیکر حرفه ای باید در نظر گرفت؟

فاکتورهای مهم برای خرید اسپیکر

 

در این قسمت به شرح فاکتورهای مهم در هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی و حرفه ای خواهیم پرداخت:

 

نوع اسپیکر

آشنایی با انواع اسپیکر در زمان خرید، یکی از مواردی است که در انتخاب آن دارای اهمیت است زیرا مشخص می‌کند که کدام نوع برای نیاز شما کارآمد است تا همان را خریداری نمایید. اسپیکرهای حرفه‌ای در انواع و مدل‌های زیر در بازار وجود دارند.

 

  1. اسپیکرهای ایستاده یا پایه دار

این دسته از اسپیکرها می‌توانند صدا را با کیفیت بالایی به گوش شما برسانند و استفاده بیشتر آن ها در مکان‌هایی است که نیاز به جابجایی زیاد نباشد. به طور کلی اسپیکرهای ثابت بیشترین استفاده را در سینماهای خانگی دارند و از قدرت صدای بالایی برخوردارند که می‌توانند در یک فضای بزرگ، صدا را با قدرت بیشتری به گوش شنونده برسانند. اندازه این نوع اسپیکر معمولا بزرگ است بنابراین اگر به دنبال خرید اسپیکر حرفه‌ای با اندازه‌های کوچک‌تر هستید، نوع‌های دیگر می‌توانند نیاز شما را برآورده کنند.

 

  1. اسپیکر دسکتاپ

نام این اسپیکر گویای همه چیز است و نوع استفاده آن را نیز مشخص می‌کند. اسپیکر دسکتاپ برای استفاده در کامپیوتر و لپ تاپ‌ها ساخته شده‌اند که صداها و موزیک‌های پخش شده بر روی کامپیوتر را با کیفیت بالایی به گوش می‌رسانند. معمولا این اسپیکرها دو ست هستند که می‌توانید در طرفین لپ تاپ یا کامپیوتر خود قرار دهید، البته حداقل دارای دو ست است و می‌توان در صورت نیاز تعداد بیشتری از آن‌ها را خریداری کرد. اگر با کامپیوتر خود زیاد کار می‌کنید و شنیدن صداهای آن برایتان مهم است، اسپیکر دسکتاپ می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی برای خرید اسپیکر حرفه‌ای باشد.

 

  1. اسپیکر قابل حمل

همان طور که از نام اسپیکر قابل حمل پیداست، می‌توان این اسپیکر را به راحتی جابجا کرد و در هر مکانی از آن استفاده کرد. ویژگی قابل حمل بودن این اسپیکر، نشان از وزن کم و سبک او دارد و برای افرادی بسیار مناسب است که بیشتر وقت خود را در بیرون از خانه به سر می‌برند و به موسیقی علاقه مند هستند. در اسپیکر قابل حمل باتری‌های قابل شارژ به کار رفته است که می‌توانند چند ساعت بسته به میزان استفاده و قدرت باتری دوام بیاورند. البته در برخی از آن‌ها از باتری‌های استفاده می‌شود که قابلیت شارژ را ندارند و باید پس از اتمام باتری، دوباره برای آن باتری خریداری کرد.

 

  1. اسپیکر مرکزی

به یاد داشته باشید که استفاده از اسپیکر مرکزی در سینمای خانگی بسیار کاربردی و راضی کننده است. محل قرار گیری اسپیکر مرکزی در وسط نمایشگر می‌باشد که صدا را بسیار واضح‌تر و باکیفیت‌تر پخش می‌کند. به طور کلی اسپیکرهای دیگر که در سینمای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در گوشه و کنار این اسپیکر قرار داده می‌شوند و قیمت سینمای خانگی کاملا وابسته به این اسپیکر است.

 

  1. اسپیکر بی‌سیم

اسپیکرهای بی‌سیم از قابلیت‌هایی چون بلوتوث، وای فای و غیره استفاده می‌کنند که آن‌ها را در دسته اسپیکرهای قابل حمل قرار داده است. با توجه به اینکه قابلیت‌هایی چون بلوتوث تقریبا در تمام دستگاه‌های دیجیتالی وجود دارد و این قابلیت به راحتی می‌تواند صدا را نیز منتقل کند، اسپیکر بلوتوثی را به یکی از انتخاب‌های اصلی برای خرید اسپیکر حرفه‌ای تبدیل کرده است.

 

  1. اسپیکر ساب ووفر

اسپیکرهای ساب ووفر در پخش صداهای دسته پایین به کار گرفته می‌شوند که صداهای دسته پایین، بم می‌باشند. این نوع اسپیکر را می‌توانید در اتاق، ماشین، استودیو و غیره برای شنیدن صداها و موزیک‌ها استفاده کنید. استفاده از اسپیکر ساب ووفر توسط کسانی که وظیفه ساخت موسیقی را برعهده دارند، بیشتر است زیرا برای کنترل صداهای پایین بسیار کارآمد می‌باشد.

 

  1. اسپیکر ساند بار

اسپیکرهای ساند بار بسیار پرطرفدار هستند که به تازگی ساخته شده اند. این اسپیکرها فضای کمی را اشغال می‌کنند زیرا به صورت میله طراحی شده‌اند و دارای طول هستند تا عرض. اسپیکر ساند بار را نیز اسپیکر نواری می‌گویند که در زیر نمایشگر تلویزیون به راحتی قابل نصب است. با توجه به آپارتمانی شدن خانه‌ها و کم شدن فضاها، استفاده از اسپیکر ساند بار می‌تواند کارآمد باشد زیرا علاوه بر کیفیت بالای پخش صدا، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

 

  1. اسپیکر کارکیت

اسپیکر کارکیت مناسب برای شنیدن موسیقی و شنیدن صداهای تماس موبایل در خودرو می‌باشد. اسپیکر کارکیت را می‌توانید از طریق فندک ماشین شارژ کنید و صدای موسیقی را با کیفیت بسیار عالی گوش دهید. اگر از افراد هستید که از پخش موزیک در ماشین لذت می‌برید، خرید اسپیکر کارکیت به شما توصیه می‌شود.

 

توجه به موارد فوق در زمان خرید اسپیکر حرفه‌ای حائز اهمیت است زیرا مشخص می‌کند که اسپیکر را باید متناسب با کارایی آن خریداری کنید.

 

حتما بخوانید: بهترین اسپیکرهای بلوتوث کدام اند؟

 

ابعاد اسپیکر

راهنمای خرید اسپیکر

 

همان طور که در قسمت قبل نیز بررسی شد، اسپیکرها بسته به نوعشان دارای ابعاد مختلفی هستند. توجه به ابعاد اسپیکر در زمان خرید اسپیکر حرفه‌ای مهم است زیرا باید متناسب با فضایی که قرار است، اسپیکر در آن قرار بگیرد همخوانی داشته باشد. پس اگر اسپیکر را برای فضاهای بزرگ نیاز دارید، ابعاد بزرگ آن را خریداری کنید و در مقابل برای فضاهای کوچک، اسپیکرهای جمع و جور کارآمدتر هستند. یک موضوع مهم در ابعاد اسپیکر، رابطه بین کیفیت و توان با ابعاد اسپیکر است که یک رابطه مستقیم می‌باشد یعنی ابعاد و صدای بلند اسپیکر با هم همراه هستند و ابعاد بزرگتر اسپیکر نشان از توان صوتی بالای آن دارد.

 

تعداد تکه های اسپیکر

اسپیکرها به صورت چند تکه طراحی می‌شوند و همین امر در زمان خرید اسپیکر حرفه‌ای ممکن است، شما را سردرگم کند. اسپیکرها به صورت دو تکه، سه تکه، چهار تکه و موارد دیگر ساخته می‌شوند که شما می‌توانید هر کدام را با تعداد تکه‌های مورد نیاز خریداری نمایید. معمولا برای کامپیوتر و لپ تاپ اسپیکرهای دو تکه بیشتر خریداری می‌شوند و می‌توانند نیاز کاربر را برطرف نمایند، پس این فاکتور را در زمان خرید اسپیکر مدنظر داشته باشید.

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید پاوربانک

 

حساسیت اسپیکر

حساسیت اسپیکر یکی دیگر از موارد قابل توجه در زمان خرید است. حساسیت در اسپیکر با واحد دسی بل نمایش داده می‌شود و مشخص کننده آن است که اسپیکر خریداری شده با هر وات نیرو توانایی تولید چه میزان صدایی را دارد. بین حساسیت اسپیکر و کیفیت صدا یک رابطه مستقیم وجود دارد که به معنای آن است، هرچه عدد ذکر شده برای حساسیت بالا باشد، صدای بهتری را از اسپیکر خواهید شنید. اگر حساسیت اسپیکر ۸۸ دسی بل باشد، یک اسپیکر با کیفیت متوسط و راضی کننده را خریداری کرده‌اید و اگر این عدد از ۹۰ دسی بل بیشتر باشد، کیفیت صدای اسپیکر فوق العاده خواهد بود.

 

محدوده فرکانس اسپیکر

همه ما می‌دانیم که محدوده شنوایی انسان بین ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز است و این موضوع نشان می‌دهد، صوت‌های با فرکانس‌های خارج از این محدوده برای انسان قابل شنیدن نیستند. اسپیکرها نیز باید این محدوده را پشتیبانی کنند و در زمان خرید اسپیکر حرفه‌ای حتما به این مورد توجه داشته باشید.

 

جنس بدنه اسپیکر

جنس بدنه اسپیکر که سطح خارجی آن را می‌پوشاند، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و اسپیکرهایی که کیفیت بدنه آن‌ها بالاتر است صدایی بهتر نیز دارند. معمولا اگر در بدنه اسپیکر از چوب استفاده شده باشد، کیفیت صدا بیشتر از بدنه‌های از جنس پلاستیک است. شرکت‌ها امروزه بیشتر از پلاستیک‌های فشرده برای ساخت بدنه اسپیکر استفاده می‌کنند که اگر کیفیت و نحوه اتصال آن‌ها به خوبی صورت گرفته باشد، باز هم کیفیت انتقال صدا به خوبی انجام می‌شود، پس جنس بدنه اسپیکر نیز مهم است و در زمان خرید اسپیکر باید به آن توجه کنید.

 

پورت ها و اتصال دهنده اسپیکر

اسپیکرها در تجهیزات مختلفی به کار گرفته می‌شوند و باید توانایی پشتیبانی راه‌های ارتباطی مختلف را داشته باشند. صدای موزیک یا هر صدای دیگری می‌تواند از طریق راه‌های ارتباطی مختلف به اسپیکر ارسال شوند. راه‌های ارتباطی و پورت‌هایی چون usb، بلوتوث، AUX، وای فای، ورودی کارت حافظه و غیره از مواردی هستند که اسپیکرها باید از همه یا برخی از آن‌ها را پشتیبانی کند. این پورت‌ها و راه‌های ارتباطی می‌توانند از طریق سیم با بدون سیم سبب ارتباط اسپیکر و اصوات شوند، پس در زمان خرید اسپیکر توجه به این درگاه‌های ارتباطی اسپیکر لازم و ضروری می‌باشد.

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید کابل شارژر

 

آمپدانس اسپیکر

امپدانس در قطعات الکتریکی به معنای مقاومت است که در اسپیکر نیز به معنای مقاومت الکتریکی می‌باشد. واحد یا یکای امپدانس اهم است که با حرف Z نمایش داده می‌شود. عددهایی که به عنوان امپدانس بر روی اسپیکرها نوشته می‌شوند، از اهمیت برخوردارند و در زمان استفاده امپلی فایر، باید مقاومت اسپیکر با امپلی فایر در یک محدوده باشند. اسپیکرهای با امپدانس مقاومتی بین محدوده چهار تا شانزده اهم را در دسته اسپیکرهای با امپدانس پایین و اسپیکرهای با مقاومت ۲۵.۷۰ و ۱۰۰ اهم را در دسته اسپیکرهای با مقاومت بالا جای می‌دهند. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره آمپدانس اسپیکر کسب کنید، می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

 

توان خروجی اسپیکر

یکی از فاکتورهای مهم در زمان خرید اسپیکر که توجه به آن لازم و ضروری است، توان خروجی اسپیکر است که توسط دو پارامتر بیان می‌شود. یکی از مواردی که بر روی اسپیکرها یا درفترچه راهنمای آن‌ها نوشته می‌شود، RMS است. RMS بیان کننده توان واقعی اسپیکر می‌باشد. عدد مقابل این فاکتور مشخص کننده توانی است که اسپیکر می‌تواند آن را تحمل کند و مشکلی در کیفیت صداها ایجاد نشود. علاوه بر فاکتور فوق، Peak Power نیز در توان خروجی به کار گرفته می‌شود که این عدد بیان می‌کند که بیشترین توان قابل تحمل برای اسپیکر در یک زمان کوتاه چه مقدار است. توجه به این دو عدد در مشخصات اسپیکر می‌تواند توان خروجی را مشخص کند. هر چه اعداد نوشته شده در مقابل این پارامترها بزرگ‌تر باشند، توان خروجی اسپیکر نیز بیشتر است.

 

طول عمر باتری اسپیکر

طول عمر باتری اسپیکر

 

همان طور که در معرفی انواع اسپیکرها ذکر شد، برخی از اسپیکرها را می‌توان همراه خود حمل کرد که دارای باتری هستند یا قابلیت شارژ دارند. اسپیکرها تا زمانی صوت را به گوش شما منتقل می‌کنند که باتری آن‌ها شارژ داشته باشد و در صورت اتمام آن، استفاده از اسپیکر تا زمان شارژ مجدد امکان ندارد. پس حتما در زمان خرید به ظرفیت باتری توجه کنید و سعی‌تان بر این باشد که اسپیکرهای با ظرفیت بالای باتری را خریداری نمایید تا در سفر و بیرون از منزل همراه خوبی برای شما باشند. البته هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد، به طبع قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

 

طراحی و زیبایی اسپیکر

اسپیکرها با توجه به کاربردی که دارند، می‌توانند در مکان‌های زیادی به کار برده شوند. استفاده از اسپیکر می‌تواند در منزل، محیط کار، داخل خودرو و غیره باشد که زیبایی آن در کنار کیفیت، یکی از فاکتورهای دارای اهمیت در خرید است. خوشبختانه شرکت‌های سازنده نیز نسبت به این مورد بی‌توجه نبوده‌اند و سعی کرده‌اند طراحی زیبا را در کنار کیفیت به کار بگیرند. شرکت‌ها علاوه بر استفاده از طرح‌ها و اشکال مختلف در تولید اسپیکرها، از نورپردازی نیز غافل نشده‌اند و با ال‌ای دی‌ها زیبایی‌های خاصی را در ان‌ها ایجاد کرده‌اند تا نظر خریداران را جلب کنند.

 

امکانات اسپیکر

اسپیکرها که وظیفه پخش صدا با کیفیت بالا را برعهده دارند، می‌توانند به برخی امکانات دیگر برای استفاده راحت‌تر کاربر مجهز شوند. معمولا برخی از برندها سعی بر این دارند که امکانات جانبی بیشتری نظیر مجهز کردن اسپیکر به کنترل از راه دور، متصل شدن میکروفون، رقص نور، نمایشگر ال‌ای دی و غیره را ایجاد کنند تا کاربر، از خرید اسپیکر و شرکت سازنده نهایت رضایت را داشته باشد.

 

شرکت سازنده یا برند اسپیکر

همه می‌دانیم که شرکت‌ها و برندهای مختلفی اسپیکرها را می‌سازند که میزان کیفیت در آن‌ها متفاوت است. خرید اسپیکر حرفه‌ای با برندهای نام آشنا می‌تواند بهترین گزینه باشد زیرا کیفیت این محصولات از قبل به همه اثبات شده است و همین مورد سبب شهرت آن‌ها می‌باشد. برندهای معتبر معمولا اجناس خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند که این قیمت بالا، کاملا با کیفیت همخوانی دارد و جای نگرانی نیست. البته باید خرید اسپیکر را از فروشگاه‌های معتبر اینترنتی یا سنتی انجام دهید تا اجناس تقلبی را در قالب اجناس اصلی به شما نفروشند.

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید هدفون موبایل

 

قیمت اسپیکر

شما اسپیکری را می‌توانید بخرید که توانایی پرداخت هزینه آن را داشته باشید، پس توجه به قیمت نیز در زمان خرید اسپیکر مهم است. قیمت اسپیکر می‌تواند براساس موارد مختلفی چون جنس، کیفیت بدنه، ظرفیت و تمام مواردی تعیین شود که در طول مقاله ذکر شد. اگر شما ویژگی‌های اسپیکر خود را به خوبی بشناسید و متناسب با نیاز خود آن را انتخاب کنید، حتما قیمت اسپیکر شما را راضی خواهد کرد، پس فاکتورها و دلایل خود را از خرید اسپیکر مشخص نمایید تا محدوده قیمتی برایتان مشخص گردد.

 

جمع‌بندی

در زمان خرید اسپیکر دانستن موارد و نکاتی از جمله نوع، حساسیت، آمپدانس، توان خروجی، ظرفیت باتری و موارد دیگر اسپیکر لازم و ضروری است که شما را به سمت بهترین انتخاب هدایت می‌کند. تمام این موارد به زبانی ساده در طول این مقاله ذکر شد که با مطالعه آن، می‌توانید بهترین خرید اسپیکر را انجام دهید. امیدواریم این اطلاعات برای شما همراه گرامی مفید و کارآمد واقع شود.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • عباس 14 آذر 1401 / 1:07 ق.ظ

    واقعا عالی بود دمتون گرم و راهتون روشن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *