قلم لمسی چیست؟

نام دیگر قلم لمسی، استایلوس است که ابزاری جانبی برای استفاده از تبلت و گوشی‌های لمسی امروزه به شمار می‌رود. این قلم همانند خودکار است با این تفاوت که بر روی نوک آن هیچگونه جوهری قرار نگرفته است. این قلم برای انجام طراحی‌ها و ریزه‌ کاری‌ها با دستگاه لمسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین امروزه قلم لمسی بسیار بیشتر از گذشته دیده می‌شود. اما این قلم‌های لمسی تنها یک مدل ندارند و باتوجه به گوشی موبایل و تبلت شما باید انتخاب شود. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع قلم لمسی آشنا کنیم تا بتوانید با دید بازتری قلم لمسی مناسب تلفن همراه و کارایی خودتان را انتخاب نمایید.

این قلم‌های لمسی به دو نوع اصلی اکتیو یا فعال و پسیو یا غیرفعال تقسیم می‌شود.

  • قلم لمسی اکتیو یا فعال: این نوع از قلم‌های لمسی مشابه خودکار معمولی، نوک تیزی دارد. درون این قلم، یک حافظه داخلی وجود دارد و معمولا به دلیل تجهیزات الکترونیکی که داخل آن‌ها قرار گرفته است، سایز بزرگ‌تری خواهند داشت. قلم لمسی اکتیو، قابلیت پاک کردن و تنظیم فشار را داشته و با استفاده از بلوتوث یا کابل به دستگاه شما متصل می‌شود. قابلیت پاک کردن در این قلم‌ها سبب می‌شود که کار طراحی شما بسیار تمیزتر از طراحی بر روی کاغذ باشد. این قلم‌ها عموما وزن بالاتری نیز دارند.
  • قلم لمسی پسیو یا غیر فعال: درون این نوع از قلم‌ها تجهیزات الکترونیکی خاصی وجود ندارد و برای اتصال به دستگاه الکترونیکی شما، به تنظیماتی نیاز ندارد. درون این نوع از قلم‌ها هیچ حافظه داخلی قرار نگرفته است و از قابلیت پاک کردن و سنسور تنظیم فشار برای انجام طراحی بهره‌ای نمی‌برد. بنابراین قلم لمسی پسیو یا غیر فعال، قیمت پایین‌تری نیز دارد. همچنین وزن این قلم‌ها سبک است و برای استفاده نیز راحت است.

 

قابلیت تنظیم فشار و حساسیت به فشار قلم لمسی

خرید قلم لمسی

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اهمیت میزان فشار قلم لمسی بر روی تبلت یا موبایل توسط دست در چیست؟ برای این سوال یک مثال می‌زنیم. فرض کنید که شما دارید بر روی کاغذ طراحی می‌کنید، اینکه فشار دست شما بر روی کاغذ چقدر باشد، تعین کننده خط اصلی، سایه یا هاشور است. این موضوع برای قلم‌های لمسی نیز به کار می‌رود و فشار دست شما تعیین کننده ضخامت و عمق طرحی است که می‌زنید.

 

بررسی انواع قلم لمسی از نقطه نظر تکنولوژی

ابزار جانبی قلم لمسی به صورت کلی از دو نوع تکنولوژی بهره می‌برد. یکی تکنولوژی خازنی نام دارد و دیگری تکنولوژی مقاومتی است. در زیر به بررسی ویژگی‌های این دو نوع از تکنولوژی‌های نام برده شده پرداخته و نحوه کار آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

  • قلم لمسی با تکنولوژی خازنی، در دسته قلم‌های لمسی پسیو یا غیر فعال قرار می‌گیرد. در قلم‌ها خازنی نیازی نیست تا بر روی صفحه گوشی خود به صورت کامل فشار دهید و تنها با نزدیک کردن نوک قلم به گوشی می‌توانید کار خود را پیش ببرید. قلم لمسی خازنی کاربردی مشابه سرانگشتان شما را دارد. زمانی که قلم لمسی به صفحه موبایل یا تبلت شما نزدیک شود، میدان الکترواستاتیکی صفحه نمایشگر موبایل تغییر می‌کند و تشخیص می‌دهد نوک قلم کجا قرار گرفته است و چه دستوری می‌دهد.
  • در نوع مقاومتی قلم لمسی، برای تشخیص توسط صفحه نمایش موبایل یا تبلت، باید به صفحه نمایش فشار وارد کرد.

 

بررسی انواع قلم های لمسی بلوتوثی

انواع قلم های لمسی

استایلوس‌ها یا قلم‌های لمسی بلوتوثی نوعی از قلم‌های لمسی خازنی به شمار می‌روند، با این تفاوت که قابلیت اتصال به تبلت‌ها، موبایل‌ و یا صفحه مانیتور لمسی شما را دارد. با اتصال این نوع از قلم‌های استایلوس به دستگاه از طریق بلوتوث، نوع و میزان فشار دست شما را به دستگاه اطلاع می‌دهد. نمایشگر دستگاه شما با استفاده از بلوتوث، محلی که قلم لمسی شما قرار گرفته است را تشخیص می‌دهد. در این نوع از قلم‌ها به صورت دقیق مشخص می‌شود که شما چه میزان فشاری را به دستگاه وارد کرده‌اید و دیگر مانند فشاری که نوع خازنی وارد می کند، تشخیص به صورت گنگ و کلی نیست.

برای خرید قلم لمسی بلوتوثی، با توجه به نوع استفاده‌ای که از دستگاه دارید، به دقت قلم استایلوس توجه کنید. دقت برخی از این دستگاه‌ها بسیار دقیق‌تر است و مسلما خرید قلم‌ها گران قیمت‌تر کارایی‌های بالاتری نیز دارد. اگر شما با قلم لمسی خود به طراحی‌های دیجیتالی می‌پردازید، بهتر است که از قلم‌های لمسی با حساسیت بالاتر استفاده نمایید. قلم لمسی بلوتوثی، نیاز به یک منبع تغذیه و شارژ دارد و با استفاده از این قلم‌ها می‌توان به میان‌برهای مختلفی دست پیدا کرد و از ویژگی‌های بسیار زیاد آن‌ها استفاده کرد.

 

چرا به خرید قلم لمسی نیاز داریم؟

استفاده از قلم لمسی به شما کمک می‌کند تا صفحه نمایش تمیزتری داشته باشید زیرا دیگر اثر انگشت شما بر روی گوشی موبایل یا تبلت نمی‌ماند. استفاده از انگشتان به خصوص اگر ناخن‌های بلندی داشته باشید، ممکن است صفحه نمایش شما را خش بیاندازد. همچنین استفاده از این قلم‌های لمسی دقت استفاده و کارکرد شما را هم در طراحی و هم در تایپ کردن و استفاده‌های دیگر بالاتر می‌برد.

 

نتیجه‌گیری در رابطه با خرید قلم لمسی

در این مقاله در رابطه انواع قلم‌های لمسی و تکنولوژی‌های آن صحبت شده است. این قلم‌ها به عنوان ابزار جانبی به شمار می‌روند. با مطالعه این مقاله می‌توانید در خرید قلم لمسی مناسب کارایی خودتان، انتخاب بهتری داشته باشید. این قلم‌های لمسی به خصوص برای طراحان دیجیتالی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید چندراهی برق هوشمند

راهنمای خرید هندزفری بلوتوث

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • مهدی 23 آذر 1401 / 7:53 ق.ظ

    تشکر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *