راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی

راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی

برخی از تکنولوژی‌های امروزی آنچنان هیجان‌انگیز و جذاب هستند که راهی جز افزایش آدرنالین بدن باقی نمی‌گذارند. یکی از این موارد، شبیه‌سازی‌های دنیای حقیقی در قالب واقعیت مجازی است. این فناوری می‌تواند در قالب عینک‌هایی ارائه شود که محیط پیرامون یا موردنظر خود را به‌اشکال واقعی تبدیل کرده و طوری برنامه‌ریزی کنند تا مغز انسان تصاویر را غیرممکن فرض نکند. عینک‌های واقعیت مجازی از تولیدات فوق‌العاده در این زمینه محسوب می‌شوند که در دسترس همگان قرارگرفته و به‌نام هدست مشهور است. این ابزار دیجیتالی بسیار متنوع و کاربردی بوده و در صنایع، تکنولوژی‌های گوناگون و شاخه‌های علمی، تفریحی، نظامی و آموزشی به کار می‌روند. در این مقاله به بررسی راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی پرداخته و امکانات و قابلیت‌های مختلف آن را بر می‌شماریم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی چیست

Virtual-Reality نامی تخصصی برای بیان تکنولوژی واقعیت مجازی است. این فناوری با هدف شبیه‌سازی آنچه وجود ندارد به دنیای واقعی قدم برداشته و انقلابی در این زمینه به‌پا کرده است. چنین تولیداتی تأثیر مثبت خود را در صنعت، علوم و اجتماع گذاشته و از لحاظ ارزش‌گذاری، رده بالایی از دانش روز دنیا را نیاز دارند. به همین علت است که بزرگ‌ترین برندهای تولیدات دستگاه‌های الکترونیکی، دیجیتالی و شاغل در فضای مجازی به‌سوی این تکنولوژی راغب شده و جذب فناوری‌های این چنینی شده‌اند.

شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ، سونی، فیس‌بوک، تسلا، مایکروسافت و htc سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی در این شاخه انجام داده و به گسترش آن بسیار امیدوارند. البته که مانند گذشته سردمدار پذیرش و گسترش تکنولوژی Virtual-Reality در میان غول های تجاری دنیا، شرکت امریکایی گوگل است. این شرکت با ایجاد پلتفرم Google Cardboard و ارائه آن در نمایشگاه های فناوری های دیجیتال چهانی، توجه سایرین را به این مقوله جلب کرده و پایه‌گذار انجام فعالیت‌های موثری در صنعت واقعیت مجازی شد.

 

هدست واقعیت مجازی

هدست‌ها یا عینک‌های دیجیتالی، ابزاری با قابلیت‌های شگفت‌انگیز هستند که دنیای پیرامون بیننده را به محیطی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند. اگرچه این محیط مجازی بوده و به‌صورت غیرواقعی ایجاد می‌شود؛ اما احساسی را که در بیننده ایجاد می‌کند، نمی‌توان انکار کرد. این ابزارآلات دیجیتالی به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند. جهت آگاهی از راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی باید نکات، جزئیات و تفاوت‌های آن ها را دانسته و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم. این دو گروه شامل هدست‌های مبتنی بر مانیتور گوشی یا دارای مانیتور تفکیک می‌شوند.

هدست‌های مبتنی بر مانیتور یا صفحه گوشی‌های هوشمند، تصاویر را به‌صورتی دیجیتالی و با استفاده از فناوری بلوتوث و بی‌سیم منتقل کرده و فرد را در فضای مجازی مورد نظر قرار می‌دهند. درصورتیکه هدست‌های دارای مانیتور، خود دارای صفحه نمایش بوده و وابستگی به گوشی‌ها یا ابزارآلات نمایشی هوشمند ندارند. بهترین تکنولوژی در نمایش تصاویر مجازی، تنظیم پیکسل‌های نمایشی بر اساس دید چشم انسان است. هرچقدر تصاویر واضح‌تر باشد، باور عمومی مغز انسان به واقعیت نزدیک‌تر است.

بدین ترتیب عینک مورد نظر عملکرد بهتری داشته و کارکردی مؤثرتر دارد. زاویه دید ایجاد شده در کیفیت پخش تصاویر و دیدن آن‌ها بسیار اهمیت داشته و در افزایش عملکرد دستگاه مؤثرتر است. این میزان زاویه نمایش تصویر از 80 درجه در رده کیفیتی ارزان‌قیمت شروع شده و تا 120 درجه هدست‌های گران‌قیمت پیش می‌رود. زاویه دید معمولی برای اکثریت عینک‌های موجود در بازار 90 درجه است.

 

سخت افزارهای هدست مجازی

سخت افزارهای هدست مجازی

جهت شناخت بیشتر این سری عینک‌های Virtual-Reality مانند عینک واقعیت مجازی شاینکن مدل Shinecon VR G06A، لازم است با سخت‌افزارهای بکار رفته در آن‌ها آشنا شد. در این دستگاه‌های هوشمند دیجیتالی از ابزار آلاتی همچون کنترل‌کننده‌ها و دسته‌های بازی، ردگیری حرکت چشم‌ها، ردگیری حرکت سرها، ردگیری حرکات دست‌ها، حسگرهای لمسی، دکمه پاور و دکمه‌های تنظیم صدا بهره گرفته شده است. جهت آگاهی بیشتر در مورد راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی لازم است به رده‌های قیمتی آن و امکانات موجود در آن دقت لازم را داشت.

 

راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی؛ هدست های واقعیت مجازی رده ارزان‌قیمت

خوب است بدانیم کلیه هدست‌های رده ارزان‌قیمت از نرم‌افزار مجزا و یونیکی استفاده نمی‌کنند. تمامی آن بر اساس پلت فرم ساخته و ارائه شده گوگل کار کرده و رنج قیمتی مشخصی دارند. جنس بدنه آن‌ها از پلاستیک مقاوم بوده و دارای صفحه نمایش یا LCD مجزایی نیستند؛ بلکه توسط فناوری بلوتوث و به‌صورت بی‌سیم به گوشی وصل شده و قابلیت نمایش دارند.

این دسته از هدست‌ها با سیستم‌عامل‌های متداول همچون IOS، اندروید و ویندوز سازگار بوده و به‌آسانی قابلیت اتصال دارند. بخش اعظمی از اپ‌های هوشمند اعم از بازی‌های کامپیوتری و فیلم‌های مجازی زیرمجموعه این دسته قرار می‌گیرند. میزان وزن دستگاه، کارت صدا، نوع قرارگیری هدست و میکرو SD بکار رفته در این دستگاه‌ها قابل بررسی بوده و باید به کیفیت آن‌ها توجه شود. طبیعی است که کارکرد این رده از محصولات نسبت به رده‌های بالای قیمتی ضعیف‌تر بوده و نیازمند نگهداری دقیق‌تر هستند. از سوی دیگر نداشتن دکمه کنترل بر روی هدست‌های ارزان‌قیمت تا حدی از کیفیت نمایش فیلم‌ها کاسته و نیاز به خرید کنترلر بلوتوثی را افزایش می‌دهد.

 

هدست های واقعیت مجازی رده میان قیمت

این رده از هدست‌ها، بسته به برند تولیدکننده، از سیستم‌عامل مخصوص به خود بهره می‌برند. با وجود این از نمایشگر مستقل استفاده نکرده و وابسته به LCDهای گوشی‌های هوشمند هستند. در راستای راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی لازم است بدانید که نقطه‌ ضعف این رده از هدست‌های واقعیت مجازی، عدم سینک شدن آن‌ها با سایر دستگاه‌های دیجیتال از سیستم‌عامل‌های متنوع دیگر است.

این محدودیت باعث اجبار در استفاده از سایر وسایل الکترونیکی هم‌راستا با این هدست می‌شود. البته در تولید محصولات جدید سعی شده این مشکل تا حدی برطرف گردد. کارایی این رده تقریبا مشابه با نمونه‌های ارزان‌قیمت است اما در عوض دارای وزنی سبک‌تر و دکمه‌های کنترل محدودی است که تا حدی از نیازهای کاربر را برطرف می‌کند. تعیین هدف کاربر از تهیه این رده هدست باید مشخص باشد، چرا که نسبت به‌ هزینه پرداختی کارکردی معین دارد.

 

هدست های واقعیت مجازی رده قیمت بالا

این دسته از هدست‌های قیمت بالا، دارای امکانات کاملا متفاوت، کارایی بالا و سخت‌افزارهای پیشرفته‌ای هستند. به‌طور معمول دارای صفحه نمایش مجزا و مخصوص به خود بوده و جهت سیستم‌ها و کنسول‌های صوتی تصویری بزرگ‌تر از گوشی موبایل ساخته شده‌اند. برخی از این دستگاه‌ها برای کامپیوتر، برخی برای سیستم‌های سینمای خانگی و حتی پیشرفته‌تر کاربرد دارند.

این هدست‌ها قابلیت چرخش 360 درجه‌ای داشته و فضای پیرامون کاربر را فوق‌العاده واقعی جلوه می‌دهند. رزولوشن بالا، سیستم‌عامل مجزا، قطعات پردازشگر قوی و کارت گرافیک‌های فوق‌العاده‌اند. کارت صدا و میکروفون این دستگاه‌ها از بهترین انواع موجود بوده و پخش صوتی واضح با بالاترین فرکانس دارند. خریداری این رده قیمتی در صورت نداشتن محدودیت‌های مالی کاملا توصیه می‌شود.

 

سخن پایانی درباره راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی

اگر از آن دسته افرادی هستید که به دیدن فیلم‌های واقعیت مجازی، مستندات سه بعدی و در کل افزایش هیجان علاقه مندید، پیشنهاد ما به شما امتحان کردن این تکنولوژی شگفت آور است. اگرچه فناوری Virtual-Reality نه فقط در زمینه گیم و فیلم که گستره استفاده­ای بسیار زیاد در زمینه‌های علمی، صنعتی و نظامی دارد. در صورتی که از علاقه‌مندان به تجربه تکنولوژی‌های نوظهور هستید، حتما این دستگاه‌ها را امتحان کرده و ما را از تجربه‌ها و نظرات خود، آگاه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *