راهنمای خرید پاوربانک خورشیدی

راهنمای خرید پاوربانک خورشیدی

اگر شما هم قصد خرید پاوربانک را دارید، این کاملا طبیعی است که در میان تنوع محصولات بازار سردرگم شوید و به انتخاب‌های قبلیتان شک کنید. اگر چنین است پس در راهنمای خرید پاوربانک خورشیدی با ما همراه باشید تا در آن به معرفی انواع پاوربانک بپردازیم و مهم‌ترین سوالاتی را مرور کنیم که قبل از خرید پاوربانک باید از خود بپرسید تا در هنگام خرید انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

پاوربانک چیست و چه کاربردی دارد؟

پاوربانک چیست و چه کاربردی دارد؟

 

امروزه پاوربانک‌ها به یکی از اکسسوری‌های واجب تلفن‌های همراه تبدیل شده‌اند. بیشتر ما ساعت‌های زیادی را در بیرون از خانه سپری می‌کنیم و ممکن است به‌راحتی به پریز برق دسترسی نداشته باشیم. از طرفی نیز حتی اگر تمام روز در خانه باشیم برای چندمین سال پیاپی با قطع برق در تابستان مواجه می‌شویم و در چنین زمان‌هایی به اهمیت داشتن یک پاوربانک مناسب پی می‌بریم. مطمئنا هیچ‌کس دوست ندارد به‌خاطر تمام شدن شارژ باتری تلفن همراه تماسی را از دست بدهد یا لذت گرفتن یک عکس را از خود دریغ کند.

پاوربانک‌ها در واقع شارژرهایی قابل‌حمل هستند که در بیشتر مواقع از طریق کابل USB به تلفن همراه ما متصل می‌شوند. لازم به ذکر است که بسیاری از پاوربانک‌ها نیز بسته به نوع تلفن همراهی که شما در اختیار دارید، قادر هستند تا به صورت بی‌سیم باتری تلفن شما را شارژ نمایند. به یاد داشته باشید که پاوربانک‌ها تنوع زیادی را از لحاظ اندازه، حجم باتری، نحوه اتصال، دستگاه قابل شارژ و تعداد ورودی USB شامل می‌شوند. از پاوربانک معمولی گرفته تا پاوربانک خورشیدی و چراغ‌قوه‌ای و در ادامه انواع پاوربانک را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر پاوربانک‌های تلفن همراه، پاوربانک لپ تاپ و پاوربانک تبلت نیز در بازار موجود است. اکنون جهت کامل بودن این راهنما به تاریخچه پاوربانک‌های موجود در بازار نگاه کوتاهی می‌کنیم.

 

ساخت اولین دستگاه پاوربانک

طرح اولیه پاوربانک که در سال 2001 توسط یک شرکت چینی به نام Pisen ساخته شد، عبارت بود از دو باتری قلمی که با یک مدار به هم وصل شده بودند! این دستگاه اندازه نسبتا بزرگی داشت و عمر باتری آن بسیار کوتاه بود اما به‌هرحال در نوع خود بی‌نظیر، کاربردی و نوآورانه تلقی می‌شد.

 

آشنایی با انواع مختلف پاوربانک

پاوربانک‌ها در انواع، اشکال و اندازه‌های گوناگونی تولید و عرضه می‌شوند. البته احتمالا اندازه پاوربانک یکی از مهم‌ترین فاکتورهای شما برای خرید باشد، اما بد نیست در این بخش نیز همراه ما باشید تا تمام نمونه‌های پاوربانک را بررسی کنیم، از مدل‌های رایج در بازار گرفته تا مدل‌هایی که شاید کمتر دیده باشید اما پس از شناخت این مدل‌های متنوع ممکن است که شما گزینه‌های جالب‌تری برای خرید پاوربانک پیدا کنید.

  • پاوربانک‌های بلوکی: پاوربانک‌های بلوکی از رایج‌ترین پاوربانک‌های موجود در بازار است که در اشکال مختلفی مانند مستطیل‌های باریک یا پهن تولید می‌شوند.
  • پاوربانک‌های کارت اعتباری: پاوربانک‌های کارت اعتباری در واقع همان پاوربانک‌هایی است که در دست بیشتر افراد مشاهده می‌کنید و فضایی زیادی اشغال نمی‌کنند و اندازه آن‌ها به اندازه یک کیف پول است. باتوجه‌ به طراحی باریک و مستطیل شکل آن به این مدل پاوربانک کارت اعتباری گفته می‌شود که با قدرت‌ها و انواع گوناگونی در بازار وجود دارد.
  • پاوربانک‌های خورشیدی: پاوربانک خورشیدی یا انرژی سبز نیز یکی از جالب‌‌ترین این محصولات است که کافی است تا آن را در آفتاب قرار دهید تا شارژ شود و برای یک دوره طولانی‌مدت از طریق آن گوشی خود را شارژ نمایید.
  • پاوربانک دسته کلید: این پاوربانک از گزینه‌هایی محسوب می‌شود که به دلیل و اندازه کوچکی که دارد، می‌تواند همیشه همراه شما باشد و خیلی راحت می‌تواند به دسته کلید شما اضافه شود چون شما هیچ‌گاه نمی‌دانید که کجا و کی قرار است باتری تلفن همراهتان تمام شود.
  • پاوربانک بی‌سیم: این دستگاه نیز مخصوص آن دسته از تلفن‌های همراهی است که قابلیت شارژ بی‌سیم را داشته باشند. یکی از قابلیت‌های خوب این نوع از پاوربانک‌ها این است که شما دیگر مشکلی با گره‌خوردن سیم‌ها در هم نخواهید داشت و مجبور به حمل سیم‌ها نخواهید بود.
  • پاوربانک ظرفیت بالا: پاوربانک‌های ظرفیت بالا نیز انرژی زیادی را تأمین می‌کنند و باتری‌های 20000 میلی‌آمپری دارند و قادر هستند تا هم‌زمان چندین تلفن همراه را شارژ کنند یا چندین مرتبه بدون نیاز به شارژ مجدد تلفن همراه شما را کامل شارژ نمایند.

 

معرفی پاوربانک‌های چندکاره

  • پاوربانک چراغ‌قوه: این پاوربانک نیز همان‌طور که از نام آن پیداست هم چراغ‌قوه است و هم پاوربانکی که بتوانید تلفن همراه خود را با آن شارژ نمایید. این پاوربانک‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است اگر به اردو رفتن در طبیعت علاقه‌مند هستید.
  • پاوربانک اسپیکر: این محصول نیز مانند محصول قبلی تلفیقی از دو دستگاه در یک دستگاه است. اسپیکری که شما می‌توانید با آن آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را گوش دهید و هم‌زمان نگران تمام شدن باتری خود نباشید. محصول تازه‌ای نیز از نوع پاوربانک خورشیدی دارای اسپیکر نیز به زودی قرار است تولید شود.
  • پاوربانک روبیک: این پاوربانک، به‌هیچ‌عنوان مانند پاوربانک‌هایی که تاکنون دیده‌اید نیست، مانند مکعب روبیک است و شما می‌توانید آن را بچرخانید و بازی کنید، آن هم درحالی‌که گوشی شما شارژ می‌شود. این پاوربانک‌ها جای کمی در کیفتان اشغال می‌کنند.
  • پاوربانک earbud بلوتوث: این پاوربانک نیز قادر است تا هم تلفن همراه شما و هم هدفون‌های بی‌سیمتان را شارژ کند.
  • پاوربانک فانوس: این پاوربانک‌ها نیز برای کسانی که در طبیعت وقت خود را می‌گذرانند بسیار مفید و کاربردی است. هم می‌توانید از چراغ آن استفاده کنید و هم تلفن خود را با آن شارژ کنید. نکته جالب در مورد این نوع از پاوربانک این است که هم می‌توان با پورت USB تلفن و هم از طریق بی‌سیم را شارژ کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده پاوربانک‌هایی برای شارژ تبلت و پاوربانک لپ‌ تاپ نیز وجود دارد که توضیحات مفصل راجع به آن خارج از بحث این راهنما است.

 

حتما بخوانید: معرفی اپلیکیشن های بازیابی اطلاعات کارت حافظه

 

خرید پاوربانک خورشیدی

در بسیاری از مواقع نه باتری تلفن همراه جوابگوی نیاز ما است و نه حتی پاوربانک و مشکل را به تلفن یا پاوربانک خود مرتبط می‌دانیم. اما با پیشرفت تکنولوژی روزبه‌روز این مشکلات کمتر به چشم می‌آیند. یکی از محصولات این تکنولوژی رو به‌ رشد پاوربانک‌های خورشیدی یا پاوربانک سولار است که به طور موقتی می‌تواند ضعف باتری گوشی ما را برطرف کند. در ادامه مقاله به معرفی و بررسی پاوربانک‌های خورشیدی می‌پردازیم و مزیت‌های آن را در مقایسه با پاوربانک‌های معمولی بیان می‌کنیم.

همان‌طور که از نام پاوربانک‌ خورشیدی پیدا است برای شارژ شدن دستگاه پاوربانک به نور خورشید نیاز دارند و توسط پانل‌های فتوولتائیک به‌کاررفته در این دستگاه نور خورشید را به انرژی تبدیل می‌کنند. سلول‌های خورشیدی بسیار کوچک هستند اما عملکرد آنها فوق‌العاده است. اما باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی مختلف و در دسترس نبودن همیشگی نور آفتاب، آنها را می‌توان با کابل USB نیز شارژ کرد. در ادامه به بررسی تمام مشخصات این محصول می‌پردازیم.

 

فرایند کار پاوربانک خورشیدی

تمام این پاوربانک‌ها به یک پنل خورشیدی مجهز هستند و فرآیند شارژ شدن توسط پنل‌های خورشیدی و مدار الکتریکی انجام می‌گیرد. علاوه بر این چیپ‌های کنترل‌گر و مدارهای الکتریکی جریان برق سلول خورشیدی را کنترل می‌کنند، سپس مدارهای الکتریکی جریان ایجاد شده را به باتری موجود در پاوربانک می‌رساند. در پاوربانک‌های خورشیدی نیز انواع مختلفی از باتری به‌کاررفته که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

 

باتری‌های موجود در پاوربانک خورشیدی

در سازوکار این پاوربانک‌ها نیز از دو نوع باتری یعنی باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر استفاده شده است. باتری‌های لیتیوم یون همان باتری‌هایی است که در بسیاری از تلفن‌های جدید و قدیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. دسته دوم این باتری‌ها یعنی باتری‌های لیتیوم پلیمر تکنولوژی جدیدتری دارند و از همین رو دارای وزن و حجم کمتر و درعین‌حال عمر بیشتری هستند و به نسبت باتری‌های لیتیوم یون مزیت بزرگی محسوب می‌شوند.

 

چه زمانی پاوربانک‌های خورشیدی به کار می‌آیند؟

پاوربانک‌های خورشیدی نیز دقیقا مثل پاوربانک‌های معمولی در مواقعی که به پریز برق دسترسی نداشته باشید، ابزار مفیدی برای شما خواهند بود. در واقع گزینه شارژ شدن با نور خورشید، صرفا یک امکان بیشتر برای شما است تا زمانی که به برق دسترسی ندارید، بازهم بتوانید پاوربانک خود را شارژ نمایید. می‌توان گفت پاوربانک خورشیدی به کمک شما آمده تا پریز برق را تا هرجا که می‌خواهید بروید با خود ببرید.

این محصول گزینه‌ای بسیار مناسب برای کسانی است که می‌خواهند چند روزی را در بیرون از شهر به استراحت و تفریح بپردازند و البته نمی‌توانند بدون تلفن همراه اوقات خود را سر کنند. تنها راه حلی که در چنین شرایطی برای شما مناسب است، استفاده از پاوربانک سولار خواهد بود.

 

آیا پاوربانک‌ خورشیدی ضدآب و ضدضربه هستند؟

بسیاری از پاوربانک‌های خورشیدی قابلیت ضدآب و ضدضربه بودن را نیز به محصولات جدید خود اضافه کرده‌اند که در زمان خرید می‌توانید با بررسی مشخصات محصول این مورد را نیز چک کنید. برای مثال پاوربانک‌های خورشیدی تسلا یک نمونه از برندهایی است که در محصولات جدید خود این دو قابلیت را نیز اضافه کرده تا در شرایط مختلف میزان آسیب‌پذیری کمتری را تجربه نمایید.

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید یک اسپیکر حرفه ای

 

تفاوت قیمت پاوربانک معمولی با پاوربانک خورشیدی چه میزان است؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، پاوربانک‌های خورشیدی هم دقیقا مانند سایر پاوربانک‌ها انواع مختلفی دارند و قیمت پاوربانک نیز بسته به مشخصات و ویژگی‌ها متغیر است. ویژگی‌های تعیین‌کننده قیمت در پاوربانک‌ها شامل تعداد پورت، نوع باتری و… است. اکثر شارژهای سولاری دو پورت دارند که یکی از آنها 1 آمپر و دیگری 2.1 آمپر دارد که از مورد دوم برای دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که ولتاژ ورودی آنها زیاد است. البته در این میان نیز پاوربانک‌های سولاری وجود دارند که تنها 1 پورت داشته باشند و در نتیجه با قیمت پایین‌تری به فروش برسند. البته نمی‌توان میزان کاربردی بودن پاوربانک دارای دو پورت را نادیده گرفت.

بسیاری از پاوربانک‌های سولار نیز مجهز به فناوری Power IQ هستند که این نیز در قیمت بالاتر اثرگذار خواهد بود. به‌طورکلی می‌توان گفت که چه برای خرید پاوربانک معمولی اقدام کنید، چه برای خرید پاوربانک خورشیدی، مشخصات محصول است که همواره قیمت آن را تعیین می‌کند و قیمت پاوربانک سولار تفاوت چندانی با پاوربانک معمولی ندارد اما قطعا گزینه‌ای اضافه‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای درک بهتر این موضوع ذکر یک مثال ساده می‌تواند مفید باشد. در نظر بگیرید که به دنبال یک پاوربانک ارزان و خوب می‌گردید. پاوربانک شیائومی 20000 با قیمتی برای مثال 500 هزار تومان که شدت جریان آن نیز 2.1 آمپر است می‌تواند گزینه بسیاری خوبی باشد اما با همین مشخصات و همین هزینه می‌توانید یک پاوربانک سولار خریداری کنید که قابلیت ضدضربه بودن را نیز داشته باشد. البته لازم به ذکر است که قیمتی که برای پاوربانک شیائومی 20000 مطرح کردیم صرفا برای ذکر مثال بود و قیمت حقیقی این محصول نیست.

 

معرفی چند برند قابل‌اعتماد و موفق برای خرید پاوربانک خورشیدی

خرید پاوربانک خورشیدی

 

اکنون که تمام توضیحات لازم و کاربردی در خصوص پاوربانک سولار یا خورشیدی، انواع و نمونه‌های آن را شرح دادیم، به معرفی چند برند معتبر در زمینه تولید پاوربانک‌های سولار می‌پردازیم. اما اگر به دنبال پیداکردن بهترین برند می‌گردید باید همین اول به شما بگوییم که هیچگاه نمی‌توان بهترین محصول را معرفی کرد زیرا بهترین از نظر من با بهترین از نظر شما تفاوت دارد.  این تفاوت چیزی نیست جز مشخصاتی که هر فرد بسته به نیاز خود آنها را در اولویت قرار می‌دهد و با توجه نحوه استفاده هر فرد این اولویت‌ها نیز تغییر می‌کنند.

اما بااین‌حال در این بخش از مقاله به معرفی پرفروش‌ترین برندهای پاوربانک خورشیدی می‌پردازیم که بیشترین رضایت خرید را از جانب مشتریان دریافت کرده‌اند:

 

پاوربانک‌های خورشیدی از برند BEARTWO با ظرفیت 10000 میلی‌آمپر

این نمونه یکی از سبک‌ترین پاوربانک‌های خورشیدی است. مدت‌زمان موردنیاز برای شارژ کامل این پاوربانک 4 تا 5 ساعت است. قابلیت ضدآب دارد و از همین رو برای استفاده در محیط‌های باز و طبیعت گزینه بسیار مناسبی است. این محصول فوق‌العاده مجهز به تکنولوژی IC است و مهم‌ترین مزیتی که برای این دستگاه می‌توان برشمرد، دارا بودن دو پورت 5V و 2.1A است.

 

پاوربانک‌های خورشیدی از برند Hiluckey با ظرفیت 24000 میلی‌آمپر

این محصول نیز علاوه بر ظرفیت نسبتاً بالا قابلیت ضدآب بودن نیز دارد و به‌این‌ترتیب شما هیچ‌وقت نگران بارش‌های ناگهانی نخواهید بود. این محصول به‌عنوان یکی از بهترین پاوربانک‌های خورشیدی برای آی‌پد نیز شناخته می‌شود. این محصول دارای 9 چراغ است که به‌صورت ثابت و چشمک‌زن می‌توان از آنها استفاده نمود.

 

پاوربانک‌های خورشیدی از برند OUTXE با ظرفیت 20000 میلی‌آمپر

با داشتن این پاوربانک سولار شما قادر خواهید بود تا علاوه بر تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپتان را نیز با آن شارژ نمایید. این پاوربانک دارای خروجی‌های چندگانه است و شما به‌راحتی می‌توانید وسایل برقی مختلفی را با آن شارژ کنید. همچنین از مهم‌ترین مزیت‌های این محصول وجود پنل‌های خورشیدی SunPower است که افزایش سرعت شارژ شدن پاوربانک را میسر می‌کند و بازدهی آن را بالا می‌برد. این پاوربانک قابلیت ضدضربه بودن دارد و به همین دلیل برای فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی یا طبیعت‌گردی یکی از بهترین گزینه‌های بازار در میان انواع پاوربانک خورشیدی است.

 

حتما بخوانید: آشنایی با پورت type-c

 

مقایسه باتری پاوربانک‌های معمولی

باتری پاوربانک‌های موجود در بازار به دو نوع لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری تقسیم‌بندی می‌شوند. پاوربانک‌هایی با باتری لیتیوم یونی علاوه بر داشتن مزیت‌هایی مانند قیمت پایین‌تر و چگالی انرژی بیشتر، عمر طولانی نداشته و به‌مرورزمان ضعیف می‌شوند و دچار مشکلات عمده‌ای می‌شوند. البته این مورد خیلی موضوع مهمی نیست زیرا با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز هر دو سه سال یک بار ما هم مجبوریم تمام وسایل خود را با توجه به رشد تکنولوژی تغییر دهیم و از وسایل به روزتری استفاده کنیم.

اما باتری‌های لیتیوم پلیمری با گذشت زمان دچار آسیب و فرسودگی نمی‌شوند و عمر بسیار طولانی دارند و همین موضوع نیز باعث شده تا این محصولات به نسبت پاوربانک‌های دیگر با قیمت بیشتری به فروش برسند. از همین رو قبل از خرید پاوربانک باید تکلیف خود را مشخص کنید و بدانید به دنبال چه محصولی می‌گردید.

 

سرعت شارژ با پاوربانک

این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که وقت خالی زیادی داشته باشد، از همین رو سرعت در همه‌جای زندگی ما اهمیت ویژه‌ای دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. هنگام خرید پاوربانک شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی پاوربانک‌های موجود در بازار Fast Charge نیستند. مهم‌ترین عاملی که سرعت شارژ پاوربانک را تعیین می‌کند، شدت خروجی جریان است که می‌تواند بین 1 تا 3 آمپر متغیر باشد. هرچه این عدد بیشتر باشد، تلفن همراه شما نیز سریع‌تر شارژ خواهد شد اما دقت داشته باشید که این موضوعی جدا از Fast Charge بودن یا نبودن پاوربانک است. این فاکتور در مورد پاوربانک خورشیدی نیز صادق است.

 

پاوربانک مناسب برای آیفون

درصورتی‌که تلفن همراه شما آیفون است حتما قبل از خرید این نکته را در نظر بگیرید که پاوربانک مناسب برای تلفن شما باید از پورت Lightning پشتیبانی کند. این پورت مخصوص شارژ سریع آیفون است و برای نگهداری مناسب از تلفن همراه شما واجب است.

 

نتیجه‌گیری

همواره به یاد داشته باشید که قبل از خرید هر نوع پاوربانکی، تمام مشخصات و ویژگی‌های مورد نظرتان از قیمت گرفته تا ظرفیت پاوربانک و نوع باتری را به اولویت‌هایی برای خرید تبدیل کنید. قبل از خرید حتما این سؤالات را با خود مرور کنید:

  • به طور معمول چند دستگاه قرار است با این پاوربانک شارژ شود؟
  • آیا ظرفیت این پاوربانک برای مصرف شما مناسب است یا خیر؟
  • کجا از پاوربانک موردنظر استفاده می‌کنید؟ در محل کار یا محیطی صنعتی یا طبیعت؟ زیرا جنس بدنه و قابلیت‌های تعبیه شده در پاوربانک مستقیماً به همین مورد بستگی دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده لازم است تاکید کنیم که چنانچه قصد خرید پاوربانک سولار یا معمولی را دارید، محصولات موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه کنید تا بهترین پاوربانک موجود در بازار ایران را بر اساس نوع مصرفتان انتخاب نمایید. همچنین فراموش نکنید که برای خرید این محصول حتما به فروشگاه‌های معتبر رجوع نمایید. در پایان نیز امیدواریم که مطالب گفته شده در خصوص انواع پاوربانک معمولی و پاوربانک خورشیدی برای شما مفید بوده باشد. سؤالات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *