نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

خرید هندزفری

هنگام استفاده از هدفون یا هندزفری در محیط‌های عمومی و شلوغ در صورتی که نتوانید صدای آن را بشنوید، برخلاف استفاده عادی می‌تواند بسیار اذیت کننده باشد. همچنین هنگام استفاده از میکروفون مثلا حین مکالمه، اگر همه صداهای اطراف وارد میکروفون شوند مکالمه می‌تواند هم برای شنونده و هم گیرنده بسیار دشوار باشد. برای این که مجبور نباشید صدای هدفون خود را تا آخر زیاد کرده و برای دیگران هم سر و صدا و مزاحمت ایجاد کنید، کمپانی‌ها قابلیت حذف صداهای مزاحم و اضافه محیط را بر روی محصولات خود قرار داده‌اند. امروز در این مقاله قصد داریم ببینیم نویز کنسلینگ چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود.

 

نویز کنسلینگ چیست؟

نویز کنسلینگ چیست

برخی از هدفون‌ها قابلیتی دارند که از ورود صداها و نویزهای مزاحم محیط به گوش شما جلوگیری می‌کنند و باعث می‌شوند با حجم صدای کمتر، کیفیت بهتری از صدا را دریافت کنید. اگرچه این قابلیت سبب حذف کامل سر و صدای محیط نمی‌شود اما تفاوت چشمگیری بین هدفون‌های دارای این قابلیت با آن‌هایی که نویز کنسلینگ ندارند وجود دارد.

صداهای ممتدی مثل صدای ماشین به راحتی توسط این سیستم حذف شده اما صداهای ناگهانی ممکن است قابل تشخیص و حذف شدن نباشند. اگرچه نویز کنسلینگ همچنان جای کار زیادی برای بهتر شدن دارد اما همین حالا هم قابلیت بسیار جذابی است که می‌تواند تجربه شما از استفاده هدفون را بسیار بهتری کند.

 

انواع نویز کنسلینگ چیست؟

فناوری‌های مختلفی برای نویز کنسلینگ و حذف صداهای اضافه استفاده می‌شوند. تمام اقداماتی که به منظور نویزکنسلینگ انجام می‌گیرند به دو دسته Active و Passive تقسیم می‌شوند. حال می‌خواهیم ببینیم هر کدام از این‌ انواع نویز کنسلینگ چیست.

همه هدفون‌های موجود در بازار تا حدودی نویزکنسلینگ Passive را دارند که البته مقدار آن متفاوت است. این نوع از حذف صداها با طراحی هدفون‌ها انجام می‌گیرد مثلا گوشی‌های هدفون به گونه‌ای طراحی می‌شوند که صدای کمتری با بیرون تبادل شود و یا در بعضی مدل‌های پیشرفته‌تر جنس اطراف گوشی‌ها به گونه‌ای است که صداهای خارجی را جذب کرده و مانع از رسیدن آن‌ها به گوش شما می‌شود. یا برخی از هدفون‌ها کاملا روی گوش شما را پوشانده و کمترین تبادل صدا با محیط را دارند.

با وجود این که این کارها تاثیر زیادی دارند و باعث بهبود قابل توجهی در استفاده کاربر از هدفون می‌شود، اما کافی نیست. هنوز هم این نوع از نویز کنسلینگ برای محیط‌های بسیار شلوغ و پر سر و صدا و یا سوار بر اتوبوس یا هواپیما جوابگو نیست. بنابراین نوع دیگری وجود دارد که اکثر کار حذف صداهای اضافه هم به عهده آن است و در ادامه خواهیم دید که این نوع از نویز کنسلینگ چیست.

 

نویز کنسلینگ چیست؛ نوع Active

ممکن است در آگهی فروش بسیاری از هدفون‌ها به عبارت ANS به عنوان یک نکته مثبت برخورده باشید. این قابلیت همان Active Noise Cancelling است. این نوع از نویز کنسلینگ تاثیر بسیار بیشتری روی صداهای مزاحم و حذف آن‌ها دارد. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم یک هدفون دارای قابلیت نویز کنسلینگ اکتیو، برای حذف صداهای مزاحم طول موجی با اندازه صداهای خارجی تولید کرده و در خلاف جهت آن انتشار می‌دهد. این کار باعث حذف دو موج در اثر برخورد و در نتیجه نرسیدن نویز به گوش شما می‌گردد. به این علت به این سیستم اکتیو می‌گویند که برای کارکرد آن به انرژی و عملکرد باتری نیاز است.

 

از دیدگاه فیزیک چه اتفاقی می افتد؟

در فیزیک داریم که هنگام برخورد دو موج هم فرکانس اگر هم جهت باشند تشدید شده و یک موج با دامنه بیشتر (قوی‌تر) ایجاد می‌شود اما اگر این دو موج در فاز مخالف هم باشند، یکدیگر را خنثی می‌کنند. حالا اگر این دو موج کاملا خلاف جهت، کاملا هم دامنه هم باشند و شدت آن‌ها به یک اندازه باشد، یکدیگر را به طور کامل از بین می‌برند. نویز کنسلینگ اکتیو در هدفون‌ها هم به این صورت عمل می‌کند.

 

کارکرد نویز کنسلینگ چگونه است؟

خرید هدست

بر اساس قاعده فیزیکی که توضیح داده شد هدفون‌ها به حذف فرکانس‌های مزاحم می‌پردازند. این ساز و کار توسط ارتباط قطعات مختلف با هم سبب حذف نویز می‌شود. در ادامه توضیح می‌دهیم که کار هر قطعه برا نویز کنسلینگ چیست. میکروفونی که روی این هدفون‌ها قرار دارد نویزهایی که از نویز کنسلینگ Passive که قبلا توضیح داده شد رد می‌شوند و راهکارهای قبلی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد، دریافت می‌کند.

بوردی در داخل هدفون قرار دارد به نام بورد نویز کنسلینگ که این صداهای دریافتی را گرفته و پس از پردازش آن‌ها موجی مشابه با آن اما در خلاف جهت را تولید می‌کند. سپس اسپیکر هدفون این امواج با فاز مخالف را به همراه صدای هدفون منتشر کرده تا بدون آسیب به امواج صدای اصلی، صداهای اضافی را از بین ببرد.

 

آیا نویز کنسلینگ اثر منفی هم دارد؟

بعضی بر این باورند که این عمل انتشار امواج با فاز مخالف روی صدا تاثیر منفی دارد و همچنین باعث عوارضی در انسان می‌شود که به بررسی آن می‌پردازیم. انتشار این امواج اضافی سبب تغییر فشار هوا در داخل گوش شده و این کار ممکن است کیفیت صدای دریافتی را هم تحت تاثیر قرار بدهد. برای متعادل ساختن فشار هوا پورت‌هایی در اطراف گوشی تعبیه می‌شوند تا سبب تبادل هوا و یکسان شدن فشار گردند.

اما در رابطه با عوارض طبق تحقیقات این نوع از هدفون‌ها در برخی افراد سبب سرگیجه درحین استفاده می‌شود که علت آن هم تاثیر صدای آن‌ها بر قسمت‌های داخلی گوش این افراد است که به تعادل مربوط می‌شود. این طور افراد بهتر است از این نوع هدفون‌ها استفاده نکنند و یا اگر ممکن است گاهی آن را در هدفون خود خاموش کنند. اما با وجود این هم این هدفون‌ها سبب آسیب جدی به گوش و یا عضو دیگری نمی‌شوند.

 

جمع بندی

برای یادگیری این که نویز کنسلینگ چیست باید بدانیم که دو نوع پسیو و اکتیو از آن وجود دارد. در نوع پسیو آن کمپانی‌ها با طراحی شکل گوشی‌ها و استفاده از تکنیک‌های خاصی در ساخت آن‌ها، سبب کاهش صداهای اضافی می‌شوند و در نوع اکتیو، خود هدفون صداهای مزاحم بیرونی را تشخیص داده و با انتشار موجی هم فرکانس و در جهت مخالف با امواج مزاحم، آن‌ها را حذف می‌کند. اگر از هدفون خود زیاد در خیابان، اتوبوس و جاهای شلوغ دیگر استفاده می‌کنید، نویز کنسلینگ قابلیتی است که می‌تواند تجربه شما را چند برابر بهتر کند.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *