آمپدانس اسپیکر و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

آمپدانس اسپیکر

اسپیکر یا بلندگوها در موارد زیادی به کار گرفته می‌شوند و معمولا از قدرت‌های مختلفی برخوردارند. علاوه بر آن در بسیاری از دستگاه‌ها از اسپیکر استفاده می‌کنند تا صداها با فرکانس‌های مختلف و قدرت‌های متفاوتی پخش شوند. کیفیت اسپیکر با مشخصات متعددی سنجیده می‌شود که آمپدانس یکی از آن مشخصه‌هاست. این وسیله را با آمپدانس های مختلفی می‌سازند که سبب تغییر در توان خروجی اسپیکر می‌شود. اگر اطلاعات کامل و دقیقی در خصوص این موضوع ندارید، تا پایان ما را همراهی کنید زیرا این مقاله به طور کامل به آمپدانس اسپیکر اختصاص داده شده است.

 

آشنایی با اسپیکر

آشنایی با اسپیکر

 

اسپیکرها یک وسیله پرکاربرد می باشند که می‌توانند صداها و اصوات مختلف را به گوش ما برسانند که روی سی‌دی، فلش و انواع حافظه‌ها ضبط شده‌اند. عملکرد اسپیکر به این صورت است، سیگنال‌های الکتریکی را به لرزش تبدیل می‌کنند که ضبط شده‌اند. این لرزش‌ها سبب ایجاد امواج صوتی شده و در نهایت ما این صداها را می‌شنویم. برای اینکه این امر را متوجه شوید، بهتر است با نحوه تولید صدا آشنا شوید. صدای یک جسم زمانی به گوش ما می‌رسد که بتواند مولکول‌های هوا را به لرزه دربیاورد. هر ذره، لرزش خود را به ذره کناری خود منتقل کرده و در نهایت این صدا پخش می‌شود. زمانی که لرزش به گوش ما برسد، مغز این لرزش را معنی می‌کند و ما اصوات را خواهیم شنید.

 

آمپدانس اسپیکر چیست؟

در اسپیکرها یک مشخصه وجود دارد که معمولا توجه به آن در زمان خرید، یکی از فاکتورهای مهم می‌باشد. در ساختار اسپیکرها قطعاتی به کار رفته‌اند که سیم‌پیچ یکی از قطعات سازنده این دستگاه می‌باشد. سیم‌پیچ قرار گرفته در اسپیکر دارای مقاومت داخلی است که این مقاومت، آمپدانس اسپیکر نامیده می‌شود.

آمپدانس اسپیکر دارای واحد اهم است و در علوم مختلف با حرف انگلیسی Z نشان داده می‌شود. هر چه آمپدانس عدد پایین‌تری را نشان دهد، توان خروجی دستگاه آمپلی فایر افزایش می‌یابد اما همیشه نمی‌توان از ویژگی استفاده کرد زیرا سبب آسیب رسیدن به دستگاه ها می‌شود.

 

حتما بخوانید: بهترین هدست بلوتوثی

 

تفاوت آمپدانس و مقاومت در چیست؟

 

معمولا در علم فیزیک یک کمیت دیگر به نام مقاومت وجود دارد که واحد آن اهم می‌باشد اما با آمپدانس تفاوت‌هایی دارد که دارای چنین واحدی است. این تفاوت‌ها را می‌توان به صورت لیست زیر بیان کرد:

  • مقاومت را در مدارهایی با جریان مستقیم (DC) و آمپدانس را در مدارهایی با جریان متناوب (AC) به کار می‌برند.
  • مقاومت‌ها اعدادی ثابت را نشان می‌دهند؛ در حالی که آمپدانس اسپیکر کاملا برعکس این قضیه می‌باشد و تغییر می‌کند. این تغییر ناشی از بالا و پایین رفتن فرکانس است.

با توجه به تغییر آمپدانس اعدادی که بر روی اسپیکرها برای آن مشخص می کنند، مقدار نامی می باشد که این مقدار معمولا همان میانگین آمپدانس در اسپیکر است.

 

تطبیق آمپدانس اسپیکر

اسپیکرها وظیفه دارند که صدا‌ها را به گوش ما برسانند. این صدا می‌تواند خروجی هر نوع سیستم صوتی مانند ضبط، کامپیوتر، میکروفون و غیره باشد. نکته مهم در زمان استفاده از اسپیکرها به این مربوط می‌شود که خروجی سیستم صوتی و اسپیکر از لحاظ آمپدانس با هم تطابق داشته باشند.

اگر تطابقی میان خروجی سیستم صوتی و اسپیکر از لحاظ آمپدانس دیده نشود، صدای باکیفیتی نیز وجود نخواهد داشت و ما صدا را همراه با نویز می‌شنویم. علاوه براین سیستم صوتی ممکن است آسیب ببیند و هزینه‌هایی را به بار آورد.

برای رفع این مشکل، تطبیق آمپدانس اسپیکر باید در نظر گرفته شود. منظور این است که مقاومت اسپیکر به کار گرفته شده باید در محدوده مقاومت سیستم صوتی مانند امپلی فایر باشد. این موضوع کلی است و تعداد اسپیکرهایی مهم نیست که به آمپلی فایر یا سیستم صوتی متصل می‌شوند زیرا در هر صورت باید تطبیق آمپدانس رعایت شود.

 می توان این موضوع را با یک مثال ساده قابل فهم‌تر کرد. به عنوان مثال شما یک آمپلی فایر با محدوده مقاومت 8 تا 16 اهم دارید، پس می‌توان اسپیکرهایی با همین محدوده را به کار گرفت. اگر اسپیکرهایی با آمپدانس بالاتر یا پایین‌تر از این محدوده به کار بگیریم، صدا دارای نویز خواهد شد و آمپلی فایر نیز آسیب می‌بیند.

 

معرفی روش های تطبیق آمپدانس اسپیکر

در زمان تطبیق آمپدانس اسپیکر و سیستم صوتی ممکن است حالت‌های مختلفی پیش بیاید که در هر کدام روش و نحوه به کارگیری اسپیکرها متفاوت است زیرا باید تناسب میان آمپدانس ها رعایت شود. حالت هایی که ممکن است رخ بدهند به صورت زیر می‌باشند:

فرض: سیستم صوتی ما دارای خروجی 8 اهم است.

 

  1. یک اسپیکر موجود باشد.

اگر یک اسپیکر داشته باشیم، باید آمپدانس آن مطابق با همان خروجی دستگاه صوتی باشد. برای فرض در نظر گرفته شده در این حالت، حتما یک اسپیکر 8 اهمی باید به کار گرفته شود.

 

  1. دو اسپیکر موجود باشد.

در این حالت باید از موازی کردن یا سری کردن مقاومت‌ها استفاده شود. اگر مقدار آمپدانس اسپیکرها کمتر از خروجی دستگاه صوتی باشد، آن‌ها را با هم سری و اگر مقدار آمپدانس ها بیشتر از خروجی سیستم صوتی باشد، آن‌ها را با هم موازی خواهیم کرد. برای فرض ما در این حالت دو راه وجود دارد: دو اسپیکر با آمپدانس 4 داشته باشیم که در این صورت باید آن‌ها را سری کنیم و اگر دو اسپیکر آمپدانس 16 داشته باشیم، باید آن‌ها را با هم موازی کنیم تا مجموع آن‌ها 8 شود.

 

  1. بیش از دو اسپیکر موجود باشد.

در این حالت باید با سری و موازی کردن اسپیکرها به آمپدانس سیستم صوتی برسیم تا تطابق آمپدانس صورت بگیرد و سلامت دستگاه حفظ شود.

 

حتما بخوانید: بهترین اسپیکرهای بلوتوثی کدام اند؟

 

کلام پایانی

اسپیکرها و سیستم‌های صوتی این روزها در همه جا به چشم می‌خورند. به همین دلیل آگاهی از آمپدانس اسپیکر مهم است. آمپدانس اسپیکر، مقاومت سیم پیچ هاست که با واحد اهم بیان می‌شود. در سیستم صوتی عدم توجه به آمپدانس اسپیکر، به آمپلی فایر یا هر سیستم صوتی دیگری آسیب می‌رسد.

در این مقاله اطلاعاتی در خصوص آمپدانس اسپیکر ذکر شد که امید داریم، برای شما عزیزان مفید و کاربردی واقع شود.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *