چه کارهایی که گوشی را خراب می کند؟

چه کارهایی که گوشی را خراب می کند؟

در این مقاله قصد داریم کارهایی را مورد بررسی قرار دهیم که باعث خراب شدن گوشی می شود. استفاده از گوشی هوشمند در دنیای امروز به یک اصل جدایی ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده است. امروزه قیمت بالای این گوشی‌ها و حساسیت زیادی که دارند، موجب شده تا افراد به دنبال راهی برای مراقبت از آن‌ها بگردند؛ غافل از اینکه بسیاری از عادت‌های روزمره افراد در هنگام استفاده از گوشی‌های هوشمند آسیب زا است و باعث خراب شدن گوشی می شود. در این مقاله می‌خواهیم کارهایی که گوشی را خراب می کند و برخی از این عادات مخرب را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 

گوشی را اغلب اوقات روی ویبره می گذارید

گوشی هوشمند هم مانند خیلی از وسایل دیگر بعد از مدتی ممکن است کارایی مفید خود را از دست بدهد و استفاده‌ی بی‌رویه شما از آن، این روند را تسریع می‌کند. استفاده از ویبره گوشی به مدت طولاتی می‌تواند بازده دستگاه را کاهش داده و عمر مفید آن را کم کند. بنابراین حدالامکان از حالت ویبره تنها در مواقع خاص و ضروری استفاده کنید.

 

باز نگه داشتن برنامه‎ ها در پس زمینه

باز نگه داشتن برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید می‌تواند تا حدی به خالی شدن باتری منجر می شود و حافظه فعال آن را اشغال کند. بنابراین برای حفظ ظرفیت و قدرت باتری گوشی بهتر است برنامه‌های بلا استفاده در پس زمینه را ببندید. البته توجه داشته باشید که باز نگه داشتن برنامه‌ها نمی‌تواند آسیب جدی به سیستم عامل و پردازنده گوشی وارد کند، چرا که سیستم گوشی تشخیص می‌دهد و به شکل خودکار بعد از مدتی برخی برنامه‌ها را متوقف می‌کند. به همین خاطر نمی‌توان به‌طور قطع نتیجه گرفت که کند شدن گوشی و خراب شدن گوشی نتیجه باز ماندن برنامه‌ها است.

 

به هر پیامی پاسخ می دهید

خراب شدن گوشی

برخی برنامه‌ها پیام‌هایی را مبنی بر دسترسی پیدا کردن بر گوشی برای کاربران ارسال می‌کنند که می‌تواند مخرب باشد و باعث خراب شدن گوشی شود. بنابراین قبل از این که به هر پیامی که بر صفحه گوشی شما ظاهر می‌شود جواب بدهید، مراقب باشید؛ زیرا امکان دارد  موجب هک شدن، ویروسی شدن یا کند شدن گوشی شما شود. توصیه می‌کنیم اغلب این پیام‌ها را نادیده بگیرید و یا بدون آگاهی آن‌ها را تایید نکنید، چراکه از تاثیر آن بر گوشی خود اطلاعی ندارید.

 

نصب اپلیکیشن‌ های سنگین

برخی اپلیکیشن‌ها علی رغم کارایی بالایی که دارند، می‌توانند برای باتری گوشی و سرعت آن مخرب باشند. برای مثال اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ چت، فیسبوک، گوگل مپ، کلاب هاوس و نتفلیکس، حجم زیادی از باتری گوشی را مصرف می‌کنند و درصورت استفاده مداوم یا فعال ماندن در پس زمینه، موجب کند شدن گوشی هوشمند شما می‌شوند و درنهایت خراب شدن گوشی خواهد شد. پاک کردن هریک از این اپلیکیشن‌ها تاثیر زیادی در سلامت باتری گوشی خواهد داشت و از طرفی حافظه بالایی را هم آزاد خواهد کرد تا به اصطلاح گوشی شما نفس بکشد.

 

نور صفحه نمایشگر گوشی را بالا نگه می دارید

زیاد کردن نور صفحه گوشی تاثیر زیادی در کاهش عمر باتری آن دارد. اگر به روشن بودن صفحه موبایل عادت دارید، بهتر است تنظیمات روشنایی گوشی را در حالت اتوماتیک قرار بدهید تا نور صفحه باتوجه به روشنایی محیط تغییر کند. اما بهترین راه برای حفظ سلامت باتری و نمایشگر گوشی آن است که هنگام استفاده از موبایل، نور صفحه را در حالت کم نگه دارید.

 

قرار گرفتن گوشی در سرما یا گرمای شدید نیز آسیب زننده است

خراب شدن موبایل

گرمای شدید می‌تواند تاثیرات مخرب زیادی بر گوشی داشته باشد. قرار گرفتن  گوشی در معرض گرمای زیاد ممکن است به باتری گوشی صدمه بزند یا موجب پاک شدن اطلاعات از روی آن شود. سرمای زیاد هم از طرفی دیگر به همان میزان آسیب زا است و می‌تواند باعث ایجاد اختلال در نمایشگر یا باتری گوشی شود. برخی از گوشی‌ها حتی هنگام قرار گرفتن در  معرض سرمای شدید از کار می‌افتند و خاموش می‌شوند. بنابراین تا جایی که ممکن است از تلفن همراه هوشمند خود در برابر سرما یا گرمای زیاد محاظت کنید وگرنه مجبور هستید به فکر خرید پاوربانک باشید.

 

گوشی را زیاد در شارژ نگه می‌دارید

اگر گوشی خود را در شارژ می‌گذارید اما بعد از پر شدن ظرفیت باتری آن را از شارژر جدا نمی‌کنید، درواقع یک آسیب جدی به باتری گوشی وارد می‌کنید که گاهی خطرناک هم است و باعث خراب شدن گوشی می شود. قرار دادن گوشی در حالت شارژ به مدت طولانی موجب گرم شدن بیش از حد آن می‌شود و به همین سبب آسیب زا است. بنابراین توصیه می‌کنیم گوشی را به محض رسیدن به درصد شارژ کافی از شارژر جدا کنید.

 

موبایل را تا 100 درصد شارژ می کنید

تقریبا تمامی گوشی‌های هوشمند از باتری‌های لیتیومی در ساختار خود استفاده می‌کنند که برخلاف باتری‎های اسیدی که در گوشی‌های قدیمی به کار برده می‌شد، احتیاجی به 100 درصد شارژ شدن ندارند. شارژ کردن گوشی تا 100 درصد می‌تواند در طولانی مدت به باتری گوشی شما آسیب برساند و از جمله کارهایی که گوشی را خراب می‌کند به شمار می‌رود. بنابراین توصیه ما به شما استفاده از دوره‎ های کوتاه برای شارژ کردن گوشی هوشمندتان است تا عمر باتری و در نتیجه کارایی موبایل خود را افزایش بدهید.

 

گوشی را به روز رسانی نمی کنید

امروزه گوشی‌های هوشمندی که از سیستم عامل اندروید یا ios بهره‌مند هستند، هرچند وقت یک بار نسخه جدیدی را منتشر می‌کنند که در صورت عدم استفاده و به روز رسانی، می‌توانند تاثیر مخربی بر کارایی گوشی داشته باشد. آپدیت کردن گوشی فواید زیادی دارد از جمله این که سرعت و عملکرد آن بهبود می‌یابد و برخی مشکلات جزیی گوشی نیز برطرف می‌شود؛ بنابراین توصیه ما به شما استفاده از این آپدیت‌ها و فعال کردن گزینه به روز رسانی خودکار در تلفن همراهتان است.

 

جمع بندی کارهایی که گوشی را خراب می کند

در این مقاله برخی عادات غلطی که بر گوشی تاثیرات منفی می‌گذارند را برشمردیم و تا حد امکان راهکارهایی را به عنوان جایگزین این عادات معرفی کردیم. به یاد داشته باشید گوشی‌های هوشمند با وجود تمام فواید و کاربردهایی که دارند، می‌توانند اثرات مخربی نیز بر سلامت انسان بگذارند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در هنگام خواب گوشی را خاموش کرده و از خود دور نگه دارید تا از تاثیرات بد امواج تلفن همراه بر عملکرد مغزیتان جلوگیری نمایید. امیدواریم مطالب بیان شده درباره خراب شدن گوشی اطلاعات مفید و کاربردی در اختیارتان قرار گرفته باشد.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *