راهنمای خرید مبدل Display Port

راهنمای خرید مبدل Display Port

دنیای تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و روز به روز دستگاه‌های جدیدتر همراه با لوازم جانبی مختلف به بازار عرضه می‌شوند که افراد در طول زمان، مجبور به استفاده از این تجهیزات خواهند شد. پورت‌هایی که در تجهیزاتی چون لپ تاپ و کامپیوتر قرار داده شده اند، در طول زمان تغییر کرده‌اند و این تغییرات در راستای افزایش سرعت انتقال داده هاست. پورت Display یکی از جدیدترین پورت‌هایی است که وارد بازار شده است و در انتقال اطلاعات و داده‌ها به صورت صوتی و تصویری به کار گرفته می‌شود. با ظهور پورت دیسپلی، نیاز به مبدل Display Port برای تبدیل پورت‌ها نیز ایجاد شده است که در این مقاله به طور کامل به معرفی دیسپلی پورت و راهنمای خرید مبدل Display port خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

 

Display port چیست؟

Display port چیست؟

 

کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون و غیره به پورت‌های مختلفی مجهز هستند که Display port یکی از پورت‌های تازه در تجهیزات است. این پورت قدرت و سرعت بالایی در انتقال داده‌های دیجیتالی دارد و در زمان شما هنگام انتقال داده‌ها صرفه جویی به عمل می‌آورد. از این پورت برای انتقال داده‌های صوتی و تصویری می‌توان استفاده کرد، البته مزیت بالای این پورت به دلیل انتقال داده‌ها به صورت همزمان با سرعت مناسب و بالاست. سازگاری و همخوانی پورت دیسپلی با دیگر پورت‌ها از طریق مبدل Display Port امکان‌پذیر است و می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.

وجود تعداد بیست پین در این نوع پورت سبب می‌شود که صداها و تصاویر به خوبی منتقل شوند. این پورت را می‌توان دربرخی از کارت‌های گرافیک، مانیوتورهای برندهای معروف، کامپیوترها، تلویزیون و غیره یافت، البته شرکت‌ها و برندهای معروف به دلیل مزیت‌های این پورت سعی در مجهز کردن تجهیزات خود به پورت دیسپلی هستند.

 

حتما بخوانید: خرید کابل شارژر موبایل و تبلت

 

کدام استانداردها در پورت‌های دیسپلی به کار برده شده است؟

پورت دیسپلی براساس استانداردهایی ساخته شده‌اند و بر همین اساس آن‌ها را در دو دسته جای می‌دهند. در زمان خرید مبدل دیسپلی پورت توجه به این استانداردها مهم است، در همین راستا ما در ادامه این استانداردها را معرفی کرده ایم.

 

  1. Display Port

در واقع پورت‌های دارای این استاندارد، همان پورت‌هایی هستند که در تجهیزات دیجیتالی چون لپ تاپ، تی وی و غیره استفاده می‌شوند. این نسخه از پورت دیسپلی، نسخه کامل شده پورت است و همه امکانات را داراست.

 

  1. Mini Display Port

استفاده از این نوع Display Port مناسب برای دستگاه‌های دیجیتالی است که کانکتور کوچکی دارند. این نوع پورت در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت اپل روانه بازار شد و از لحاظ اندازه نسبت به Display Port بسیار کوچک‌تر است. استفاده از این پورت در دستگاه‌هایی چون گوشی‌های همراه، لپ تاپ و غیره رایج است.

 

هر کدام از این استاندارد‌ها در جا و مکان خود قابل استفاده هستند و کارایی‌های خاص خود را دارند. اگر قصد خرید مبدل Display Port را دارید، این استانداردها و اندازه‌ها را در نظر بگیرید.

 

حتما بخوانید: تفاوت USB 3.0 و USB 2.0 در چیست؟

 

در زمان خرید مبدل Display Port به چه نکاتی توجه کنیم؟

همه ما می‌دانیم که با گذشت زمان تکنولوژی در حال پیشرفت است و به طبع آن، پورت‌ها نیز در حال تغییر و پیشرفت هستند. پورت Display نیز دارای نسخه‌های متعددی است که هر کدام از آن‌ها برای تکامل و ارتقا نسخه قبلی خود روانه بازار شده اند. در زمان خرید مبدل Display Port حتما باید نسخه پورت را در نظر بگیرید. در ادامه نسخه‌هایی که از پورت دیسپلی در بازار موجود هستند را معرفی کرده ایم.

 

Display Port ۱.۱

می‌توان بیان کرد که این نسخه ابتدایی‌ترین نسخه پورت دیسپلی است که در سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شده است. با توجه به اینکه این نسخه Display Port ۱.۱ یک نسخه قدیمی به حساب می‌آید، از سرعت پایین‌تری برای انتقال داده‌ها برخوردار است و این سرعت عدد ۸.۶۴ گیگابیت را نشان می‌دهد. یکی از معایب این نسخه را می‌توان‌ عدم پشتیبانی دیگر پورت‌ها دانست زیرا تنها از Display Port پشتیبانی می‌کند.

 

Display Port ۱.۲

این نسخه از پورت دیسپلی در راستای ارتقا نسخه قبلی خود در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد که از سرعت بهتری نسبت به پورت Display Port ۱.۱ برخوردار است. از طریق این پورت داده‌ها را با سرعت ۱۷.۲۸ گیگابیت می‌توان انتقال داد. از مزیت‌های این پورت می‌توان به پشتیبانی آن از دیگر پورت‌ها مانند Mini پورت دیسپلی، Thunderbolt و همچنین پشتیبانی از پورت یو اس بی‌تازه طراحی شده تایپ سی که بسیار پرکاربرد می‌باشد. این ویژگی کاملا برخلاف نسخه قبلی ارائه شده به بازار است زیرا توانایی پشتیبانی از دیگر پورت‌ها را نداشت.

یکی دیگر از ویژگی‌های این پورت توانایی همگام‌سازی سازگار یا Adaptive Sync است. وجود این قابلیت در Display Port ۱.۲ به این معناست که سبب ایجاد سازگاری بین سرعت به روزرسانی صفحه نمایش و پردازنده‌های گرافیکی می‌شود. البته با این قابلیت نیز می‌توان با تنظیم رزولوشن تصویر به کاهش توان مصرفی کارت‌های گرافیکی کمک کرد. این نسخه از پورت Display Port می‌تواند رزولوشن ۴k تا 60HZ را پشتیبانی کند.

 

حتما بخوانید: چگونه موبایل را به فلش وصل کنیم؟

 

Display Port ۱.۳

این نسخه از پورت دیسپلی که به بازار عرضه شده است، نسبت به دیگر پورت‌های دیسپلی سرعت بیشتری را در زمان انتقال داده‌ها داراست. این نسخه در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شده است که دارای سرعت انتقال ۲۵.۹۲ گیابیت بر ثانیه می‌باشد. این پورت نیز همانند نسخه قبلی خود یعنی Display Port ۱.۲ با کانکتور خود امکان پشتیبانی از پورت‌هایی نظیر مینی دیسپلی پورت، Thunderbolt و همچنین یو اس بی‌ تایپ سی را داراست. این پشتیبانی می‌تواند استفاده از این نسخه از پورت دیسپلی را بیش از پیش ضروری کند. این نسخه از پورت Display Port از رزولوشن ۴K تا 120HZ پشتیبانی می‌کند.

 

نسخه‌های دیگر این پورت Display Port ۱.۴ و Display Port ۲.۰ می‌باشد که به ترتیب توانایی پشتیبانی از رزولوشن ۸K تا 60HZ و ۱۶K تا 60HZ (با HDR) را دارا می‌باشند.

 

معرفی مبدل‌های Display Port

Display Port می‌توانند از پورت‌های دیگر پشتیبانی کنند و برای این کار باید از مبدل‌های مخصوص به آن استفاده کرد. در قسمت‌های قبلی استانداردها یا به اصطلاح انواع پورت‌های Display Port معرفی شد و در این قسمت قصد داریم، مبدل‌های پورت دیسپلی را معرفی کنیم که در بازار وجود دارند.

 

مبدل Display Port به پورت HDMI

HDMI یک پورت است که از طریق آن می‌توان داده‌های دیجیتال را با دیگر تجهیزات انتقال داد و سرعت ۱۰ گیگا بایت برثانیه را داراست که در تلویزیون، لپ تاپ، کنسول و غیره به کار گرفته می‌شود. پورت دیسپلی نیز کیفیت و سرعتی مشابه با HDMI را داراست. این مبدل امکان انتقال داده‌ها از یک دستگاه دیجیتالی با خروجی Display Port به یک دستگاه با ورودی HDMI را فراهم می‌آورد. سرعت و کیفیت انتقال مناسب است و کاربر را راضی نگه می‌دارد.

در زمانی که از این مبدل استفاده می‌کنید، نیازی به مبدل‌های دیگری برای انتقال صدا نخواهید داشت و صدا را باکیفیت مناسبی می‌توانید انتقال دهید و بشنوید. در مبدل دیسپلی به HDMI داده و اطلاعات دیجیتالی را می‌توانید با کیفیت ۴۳۲۰ * ۱۰۲۴۰ منتقل کنید که کیفیت بالایی است. توجه داشته باشید که این مبدل زمانی کاربردی است که خروجی از Display Port گرفته شود و به دستگاه با ورودی HDMI منتقل گردد.

 

حتما بخوانید: در زمان خرید هندزفری بلوتوثی به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

مبدل Display Port به VGA

یکی دیگر از پورت‌های موجود در دستگاه ها، پورت VGA می‌باشد که کاربرد آن در انتقال اطلاعات آنالوگ می‌باشد. این پورت را می‌توان در تعداد زیادی از صفحه نمایش‌ها مشاهده کرد که نشان می‌دهد، نیاز است از مبدل‌هایی برای انتقال داده بین دستگاه‌های مجهز به این پورت و دیسپلی پورت استفاده کرد. مبدل Display Port به VGA کمک می‌کند تا داده‌ها را از دستگاه‌هایی که دارای پورت دیسپلی هستند به مانیتورها و نمایشگرهای مجهز به پورت VGA انتقال یابند. کیفیت تصاویر انتقالی توسط این مبدل با رزولوشن ۱۵۳۶ * ۲۰۴۸ می‌باشد.

البته این پورت را می‌توان در ویدئو پروژکتورهای با نسخه قدیمی یافت که می‌توان از طریق این مبدل داده‌ها را انتقال داد. یکی از معایب مبدل Display Port به VGA عدم انتقال صداست که کاربر را به خرید مبدل‌ها و دیگر امکانات نیازمند می‌کند. این ویژگی‌ها را در زمان خرید مبدل Display port به یاد داشته باشید تا انتخابی مناسب برای شما رقم بخورد.

 

مبدل Display port به DVI

یکی دیگر از پورت‌های موجود در تجهیزات، پورت DVI است که در حال منسوخ شدن می‌باشد و کمتر در دستگاه‌های جدید این پورت به کار می‌رود. یکی از معایب این پورت عدم انتقال صدا می‌باشد که سبب‌عدم تمایل کاربران به استفاده از آن شده است. اما اگر دارای مانیتورهای قدیمی هستید که این پورت در آن به کار رفته است، نیاز دارید از مبدل Display port به DVI استفاده کنید. اگر دستگاهی که قصد انتقال داده‌های آن را دارید، دارای پورت Display port می‌باشد و صفحه نمایش از پورت DVI برخوردار است، از طریق این مبدل می‌توانید داده‌ها را بر روی مانیتور مورد نظر انتقال دهید. البته در کنار این مبدل به دلیل‌عدم انتقال صدا توسط پورت DVI، نیاز است تا از یک کابل جداگانه صدا را انتقال دهند.

این مبدل‌ها را در زمان خرید به یاد داشته باشید و با توجه به دستگاه دیجیتالی خود، مبدل Display port را خریداری نمایید.

 

مبدل‌های موجود در بازار برای پورت Mini Display

همان طور که در قسمت‌های ابتدایی نیز گفته شد، mini Display port نیز در برخی از دستگاه‌ها به کار رفته است که همانند نوع دیگر خود یعنی Display port قابلیت استفاده از مبدل‌ها را دارا می‌باشد بنابراین اگر در سیستم خود پورت Mini Display را مشاهده می‌کنید، می‌توانید مبدل‌های Mini Display To HDMI, VGA, DVI را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید و به پورت‌های دیگر وصل شوید تا داده‌ها را باکیفیت‌های مختلف انتقال دهید.

 

تفاوت HDMI و Display Port چیست؟

تفاوت HDMI و Display Port چیست؟

 

در طول مقاله با Display Port آشنا شدیم، حال اگر قرار است تفاوت‌های میان HDMI و Display port را بررسی کنیم، بهتر است در ابتدا به طور مختصر با HDMI نیز آشنا شویم.

پورت HDMI در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به بازار عرضه شد و می‌توان از طریق آن داده‌ها و اطلاعات دیجیتالی غیرفشرده را منتقل کرد. این پورت می‌تواند به راحتی صدا و تصویر را به صورت همزمان منتقل کند و نیاز کاربر را به را به کابل‌ها مجزا برای انتقال صدا برطرف می‌کند. نسخه‌های متفاوتی از HDMI به بازار عرضه شده‌اند که هر کدام تصاویر را باکیفیت بالایی منتقل می‌کنند. اما تفاوت این دو پورت در چیست و کدام برای شما کاربردی‌تر است.

  • پورت HDMI یک پورت قدیمی‌تر است که از دیرباز تاکنون کارایی‌های زیادی داشته است و در وسایل و تجهیزات دیجیتالی مختلفی به کار رفته است. در مقابل Display Port را به عنوان یک پورت تازه وارد به عرصه دیجیتال معرفی کرده‌اند که همین امر سبب می‌شود، برخی از دستگاه‌ها به این پورت تجهیز نشده باشند.
  • HDMI را بیشتر در تلویزیون‌ها به کار می‌برند که انتقال تصویر و صدا در آن راحت است اما در مقابل Display Port را در کامپیوترها بیشتر به کار می‌برند. پس می‌توانید براساس نیاز و استفاده‌ای که از پورت دارید، هر کدام را خریداری نمایید.
  • یک قابلیت به نام فری سینک وجود دارد و سبب می‌شود که در تصاویر ارسالی در زمان بازی کردن بریدگی در مانیتورها دیده نشود که از طریق همگام‌سازی کارت گرافیک و مانتیور عمل می‌کند. ویژگی فری سینک (Free Sync) در هر دو پورت پورت دیده می‌شود اما یک ویژگی دیگر وجود دارد که HDMI قابلیت پشتیبانی از آن را ندارد و به آن مجهز نیست. این ویژگی جی سینک است که دیسپلی پورت از آن پشتیبانی می‌کند.
  • Display Port توانایی پشتیبانی از ۴ نمایشگر یا مانیتور را دارد که به این معناست می‌توانید ۴ نمایشگر را به این پورت متصل نمایید، در حالیکه HDMI نهایتا تا دو نمایشگر را پشتیبانی می‌کند.
  • تفاوت دیگر در کابل‌های دو پورت HDMI و Display port می‌باشد. کابل‌های مخصوص به HDMI از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و رشته سیم‌های آن در هم پیچیده شده اند. کابل‌های قابل استفاده در این پورت CAT5 و CAT6 است. کابل‌هایی در زیر لیست شده اند که برای پورت HDMI طراحی کرده‌اند:
  1. Standard HDMI: این کابل توانایی منتقل کردن اطلاعات دیجیتالی با کیفیت ۷۲۰ و ۱۰۸۰ پیکسل را داراست.
  2. High Speed HDMI: استفاده از این کابل برای انتقال فیلم‌ها با روزولوشن یا همان کیفیت ۴K را داراست.
  3. Ultra High speed HDMI: از این کابل می‌توان فیلم‌های با کیفیت ۸K را را انتقال داد. در این نوع کابل می‌توان داده‌ها را تا ۴۸ گیگابایت بر ثانیه منتقل کرد.

 

حتما بخوانید: چگونه گوشی خود را به ضبط ماشین متصل کنیم؟

 

در کابل‌های Display port انتخاب راحت‌تر است و پیچیدگی در کابل‌های این پورت دیده نمی‌شود و انتخاب راحت‌تر می‌باشد. انواع کابل‌های این پورت به صورت زیر هستند.

  1. RBR Display Port: داده‌ها از طریق این کابل می‌توانند با سرعت ۴۸.۶ گیگابایت بر ثانیه منتقل شوند.
  2. Standard Display port: این کابل برای HBR داده‌ها را با سرعت ۱۰.۸ گیگابایت بر ثانیه منتقل می‌کنند و در HBR2 داده‌ها را با سرعت ۲۱.۶ گیگابایت بر ثانیه منتقل می‌کنند.
  3. DP8K: داده‌ها از طریق این کابل برای نسخه پورت دیسپلی ۱.۳ با سرعت ۳۲.۴ گیگابایت بر ثانیه می‌باشد.

 

این دو پورت نیز از لحاظ پهنای باند نیز با یکدیگر تفاوت دارند. در HDMI ۲.۱ می‌توان بیت ریت را تا ۴۸ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی کند، در حالیکه این پشتیبانی در پورت‌های دیسپلی با نسخه ۲.۰ عدد ۸۰ گیگابایت بر ثانیه را نشان می‌دهد.

در زمان خرید باید حتما به تلویزیون، مانیتور، لپ تاپ و غیره توجه کنید و هر کدام از این پورت‌ها را که پشتیبانی کرد، همان را خریداری نمایید.

 

جمع‌بندی

پورت دیسپلی در کامپیوترها، لپ تاپ‌ها و دیگر تجهیزات دیده می‌شود که می‌توان از طریق مبدل‌های Display Port به دیگر پورت‌ها متصل شد و داده‌ها را به تجهیزات دیگر انتقال داد. مبدل‌های Display Port در انواع مختلفی وجود دارند که با توجه به دستگاه‌ها و تجهیزات دیجیتالی خود می‌توانید، مناسب‌ترین آن را انتخاب نمایید. فروشگاه‌های معتبری هستند که با مراجعه به آن‌ها می‌توان این مبدل‌ها را با قیمت‌های مناسب خریداری نمود.

اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شد، در زمان خرید مبدل Display Port می‌توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند. امید داریم که برای شما عزیزان نیز این اطلاعات مفید واقع شده باشد.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *