علت شارژ نشدن پاور بانک چیست؟

حتما برایتان پیش آمده که وقتی مدت زمان زیادی را در بیرون از خانه ‌گذرانده‌اید نگران تمام‌شدن شارژ و خاموش‌شدن گوشی‌همراهتان شده‌اید؛ یا اگر به خاطر کار و دانشگاه به شهر دیگری می‌روید و یا حتی به خاطر قطعی برق نمی‌توانید گوشی خود را شارژ کنید. همه‌ی ما در چنین مواقعی به فکر خرید پاورپانک برای شارژ کردن گوشی می‌افتیم. اما اگر پاوربانک هم مشکل پیدا کند و شارژ نشود چه کار کنیم؟ اگر می‌خواهید دلیل شارژ نشدن پاور بانک خود را بفهمید توصیه می‌کنیم همراه ما باشید تا با چند راهکار ارائه شده در این مقاله مشکل خود را حل کنید.

 

چراغ LED پاوربانک

چراغ LED پاوربانک

 

بیشتر پاوربانک‌ها چهار چراغ LED برای نشان دادن درصد شارژ دارند. این چراغ‌ها معمولا در هنگام شارژ پاوربانک چشمک می‌زنند. وقتی شما می‌‌خواهید میزان انرژی باقی‌مانده را با فشار‌دادن دکمه روشن/خاموش کنترل کنید، این چراغ‌ها چشمک می‌زنند، این ویژگی تقریبا در همه پاوربانک‌ها وجود دارد. وقتی می‌بینید که 4 چراغ LED به صورت ثابت روشن هستند، به این معنی است که پاوربانک کاملا شارژ شده است. چراغ‌های پاوربانک باید هنگام شارژ، تا زمان شارژ کامل، زمانی که باید به طور مداوم روشن شوند، چشمک بزنند. همانطور که در تصویر نشان ‌داده‌ شده‌است، هر یک از چراغ‌های LED شارژ فعلی باتری را نشان می‌دهد.

  • چشمک زدن LED اول به این معنی است که پاوربانک بین 0٪ تا 25٪  شارژ شده‌است.
  • چشمک زدن LED دوم به این معنی است که پاوربانک بین 25٪ و 50٪ شارژ شده‌است.
  • چشمک زدن LED سوم به معنی آن است که شارژ آن بین 50٪ و 75٪ است
  • چشمک زدن LED چهارم به این معنی است که پاوربانک بین 75٪ تا 100٪ شارژ شده‌است.

اما ممکن است چراغ‌ها چشمک بزنند ولی پاوربانک شارژ نشود.

 

حتما بخوانید: روش ساده و کاربردی برای تبدیل گوشی به میکروفون کامپیوتر

 

دلایل شارژ نشدن پاور بانک

در برخی موارد، ممکن است شما متوجه شارژ نشدن پاور بانک شوید حتی در صورت اتصال به برق و روشن بودن چراغ‌های LED. این مشکل ممکن است یک ایراد جزئی باشد که به راحتی می‌توان از آن را حل کرد یا یک مسئله جدی است که نیاز به تعمیر حرفه‌ای دارد. برای حل مشکل موارد زیر را بررسی کنید.

 

1. بررسی کنید کابل برق اتصال صحیح و کامل داشته باشد

این احتمال وجود دارد که شما به طور کامل فیش برق را به پورت شارژ وارد نکرده‌اید که منجر به اتصال معیوب می‌شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که اتصال کابل در پاوربانک به طور کامل باشد و در سوکت آن به درستی قرار گرفته باشد. اطمینان حاصل کنید که هیچ نوع ذره‌ای در درگاه شارژ مانند ذرات گرد‌و‌غبار، شن‌و‌ماسه، خاک و غیره وجود نداشته‌ باشد. گاهی ذرات گیر‌ کرده در پریز می‌تواند باعث اتصال نامناسب شود. فقط مطمئن شوید که چک‌کردن سوکت‌ها و پورت را با دقت انجام می‌دهید وگرنه ممکن است یکی از پایه‌های سوکت را بشکنید.

 

2. سعی کنید از کابل USB متفاوتی استفاده کنید

اگر اتصالات صحیح باشد و پاوربانک هنوز شارژ نشود، ممکن است کابل USB خراب باشد. بعضی از کابل‌های USB کیفیت بسیار پایینی دارند که می‌توانند تأثیر مستقیمی بر میزان شارژ داشته باشند. همچنین ممکن است این کابل از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نکند که برخی پاوربانک‌ها دارند و به کابل آن نیز نیاز دارند. این موضوع می‌تواند دلیل شارژ نشدن پاور بانک یا دیر شارژ شدن آن باشد. در صورت بروز این مشکل، به سادگی کابل را عوض‌ کرده و دوباره امتحان کنید.

 

3. پاوربانک را از طریق پریز برق شارژ کنید نه از طریق USB لپ تاپ

اطمینان حاصل کنید که پاوربانک را از یک پریز برق اصلی شارژ می‌کنید و نه از طریق رایانه، زیرا معمولا جریان خروجی از پورت USB رایانه در حدود 0.5 آمپراست که برای شارژ پاوربانک به اندازه کافی قوی نیست.

 

4. پاوربانک را با آداپتور دیگری شارژ کنید

ممکن است مشکل شارژ نشدن آن از آداپتور باشد. شاید آداپتور مورد استفاده شما برای شارژ پاوربانکتان خراب شده باشد یا مقدار شارژدهی آن به پاوربانک بسیار پایین باشد که اصلا آن را شارژ نکند. به جای آن از آداپتور دیگری استفاده کنید. اگر این کار جواب داد، می‌توانید مطمئن باشید که شارژر معیوب است و باید آن را تعویض کنید.

 

5. پاوربانک ممکن است از کار افتاده باشد

  • اگر هنگام شارژکردن پاوربانکتان LED آن روشن نمی‌شود و یا وقتی آن را به گوشی متصل می‌کنید گوشی را شارژ نمی‌کند احتمالا مشکل شارژ نشدن آن از قطعات داخلی است.
  • اگر پاوربانک دچار یک شوک سخت شده‌ باشد، مانند افتادن از فاصله زیاد یا ماندن در یک محیط گرم به مدت طولانی احتمال خرابی مدارهای داخلی آن وجود دارد.
  • اگر شما به طور مرتب از پاوربانک خود استفاده کرده‌اید، ممکن است عمر باتری‌ها تمام شده‌باشد. باتری‌های پاوربانک بسته به مارک و مدل، می‌توانند از 300 تا 1000 بار شارژدهی داشته‌باشند.

در همه این موارد، مشکل جدی است و پاوربانک باید به طور حرفه‌ای تعمیر شود.

 

حتما بخوانید: چرا باتری تلفن من خیلی سریع تخلیه می شود؟

 

اگر پاوربانک شما از کار افتاده باشد چه باید کرد

  • گارانتی خود را بررسی کنید.
  • با سازنده آن مشورت کنید. شرکت‌های بزرگتر مانند Anker، Aukey و RAVpower دارای وب‌سایت‌ها و مراکز خدمات مشتری هستند که شاید بتوانند به شما کمک کنند.
  • پاوربانک را به تعمیرگاه ببرید.

 

تعمیر فنی برای شارژ نشدن پاور بانک

تعمیر فنی برای شارژ نشدن پاور بانک

 

اگر شما دستی به آچار دارید و خود می‌خواهید به تعمیر مشکل شارژ نشدن پاوربانکتان بپردازید راه‌های زیر را امتحان کنید. فقط توجه داشته باشد که در بسیاری از مواقع با باز‌کردن دستگاه گارانتی دیگر شامل آن نمی‌شود. سعی کنید هنگام باز‌ کردن و بررسی آن به دیگر اجزا داخلی پاوربانک صدمه وارد نشود زیرا تعمیر آن را سخت‌تر می‌کند.

  • پاوربانک را باز کرده و با یک ولتاژسنج ولتاژ باتری‌ها را اندازه‌گیری کنید. اگر ولتاژ داشت پس احتمالا مشکل از باتری نیست.
  • اتصال یکی از سیم‌های باتری را با برد مدار چاپی قطع کرده و دوباره متصل کنید. حالا پاوربانک را دوباره شارژ کنید.
  • اگر مرحله قبل تاثیر نداشت و مشکل شارژ نشدن پاور بانک حل نشد، وسیله‌ای ‌را با پاوربانک برای چند ثانیه شارژ کنید و دوباره اقدام به شارژکردن پاوربانک کنید. این باید مشکل شما را حل کند.
  • چک کنید که پورت USB به مدار متصل باشد و اگر نیست آن را با لحیم به بورد اتصال دهید.

اگر هنوز مشکل رفع نشده بود برای تعمیر تخصصی‌تر باید پاوربانک را به تعمیرگاه ببرید.

 

سخن آخر

اگر همه‌ی موارد بالا کار نکرد، فقط یک گزینه باقی می‌ماند. آن هم دورانداختن پاوربانک است. با این حال، لطفا این کار را به روشی انجام دهید که به محیط زیست تخریب نزنید زیرا باتری‌ها حاوی مواد سمی زیادی هستند که ممکن است به محیط زیست آسیب برسانند. پاوربانک را مستقیما در سطل زباله نیندازید، می‌توانید آن را به یک مرکز ‌بازیافت محلی ببرید یا به یک مرکز تعمیرات تخصصی تحویل دهید. آیا با خواندن این مقاله توانستید مشکل شارژ نشدن پاور بانک خود را حل کنید؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *