آیا پاوربانک فست شارژ به گوشی آسیب می زند؟

خرید پاور بانک فست شارژ

یکی از دغدغه‌های صاحبان تلفن همراه هوشمند، شارژ کردن آن است زیرا این دستگاه‌ها مصرف زیادی دارند و معمولا روزانه باید شارژ شوند. تصور کنید در یک مکان بدون شارژر و پریز برق هستید و باتری گوشی شما درحال تمام شدن است و لازم دارید هرچه زودتر آن را شارژ کنید اما چگونه؟ برای این منظور بهترین راه حلی که در نظر گرفته شده استفاده از پاوربانک فست شارژ است.

این سوال خیلی از افراد است و برخی که حساسیت زیادی روی تلفن همراه خود دارند از این نوع پاوربانک یا هیچ نوع دیگری استفاده نمی‌کنند. اکنون سوال مهم این است که آیا باتری گوشی با استفاده از آن آسیب می‌بیند؟ برای سوال، پاسخ ساده‌ای وجود ندارد بنابراین لازم است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

شارژ شدن باتری

پاوربانک فست شارژ چگونه کار می کند؟

تمامی باتری‌های گوشی‌ها تا این لحظه به‌صورت لیتیوم یونی ساخته شده‌اند یعنی درون آن‌ها یون لیتیوم قرار داده شده که با هر بار شارژ شدن اصطلاحا برانگیخته شده و هنگام مصرف انرژی آزاد می‌کند. هنگامی که جریان برق به باتری وصل می‌شود، مواد موجود در باتری انرژی دریافت می‌کنند و به سطوح انرژی بالاتری منتقل می‌شوند و هنگامی که از گوشی استفاده می‌کنید، مواد انرژی خود را از دست می‌دهند و به سطوح پایین‌تر منتقل می‌شوند.

چه گوشی شما فست‌شارژ باشد و چه معمولی، پایه و اساس شارژ شدن آن همین روش است و تفاوت در جزئیات دیگر است. هر منبعی که گوشی شما را شارژ می‌کند نیز از همین روش استفاده می‌کند و کار آن تنها ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی و برانگیخته کردن یون‌های لیتیوم است. مناسب‌ترین راهی که برای شارژ کردن در نظر گرفته شده استفاده از برق خانگی با ولتاژ نزدیک 220 ولت است. حالا سوال این است که شارژ کردن با روش‌های دیگر و به‌ویژه پاوربانک فست شارژ آسیبی به گوشی می‌رساند؟

 

پاوربانک فست شارژ چگونه کار می کند؟

این نوع از پاوربانک مانند مدل‌های بقیه است و از نظر کارکرد هیچ تفاوتی با آن‌ها ندارد. تفاوت در میزان و شدت جریان الکتریکی است که به گوشی وارد می‌شود. به عبارت ساده، روش کار مانند همان آداپتورهای فست‌شارژ است اما این بار به‌جای جریان برق خانه، این کار توسط پاوربانک شما انجام می‌شود.

 

باید و نبایدها در تلفن های همراه

باتری تلفن همراه به شیوه‌ای ساخته شده که حدود دو سال عمر داشته باشد و معمولا بعد از آن نیاز به تعویض دارند و اگر باتری شما بعد از دو سال مثل سابق نیست باید تعویض شود. باتری‌ها در ابتدا طوری ساخته شده بودند که شارژ کامل آن‌ها زمان زیادی می‌گرفت اما با گذشت زمان و ظهور تکنولوژی فست‌شارژ، این تکنولوژی زمان شارژ را تا حد زیادی کاهش داد.

باتری طوری طراحی شده که ولتاژ و جریان مشخصی را دریافت کند و اگر بیش‌تر از آن باشد باعث داغ شدن آن می‌شود و خطر انفجار دارد. جریان بیش از اندازه همچنین باعث می‌شود عمر باتری نیز کاهش پیدا کند بنابراین باید گفت نباید گوشی‌های معمولی را با آداپتور فست‌شارژ به برق متصل کرد. البته این به این معنی نیست که استفاده از شارژرهای غیر اورجینال برای گوشی مضر است زیرا ولتاژ و جریان آن‌ها معمولا نزدیک به هم است و اگر این‌طور نیست باید شارژر متناسب با گوشی خود استفاده کنید.

اما اکنون سوال این است که برعکس این قضیه هم خطرناک است؟ یعنی می‌توان گوشی‌هایی که از تکنولوژی فست‌شارژ پشتیبانی می‌کنند را با شارژر معمولی شارژ کرد؟ در پاسخ باید گفت مشکلی وجود ندارد و جریان کمتر از محدوده نرمال برای این گوشی‌ها ضرر ندارد.

 

اکنون پاوربانک فست شارژ باشد یا نباشد؟

با توضیحاتی که داده شد، استفاده از پاوربانک فست شارژ کاملا به گوشی شما بستگی دارد. اگر تلفن همراه شما تکنولوژی لازم را دارد می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید زیرا برای این حجم بالای جریان پیش‌بینی لازم انجام شده. اگر گوشی هنگام شارژ داغ می‌شود درصورتی‌که با برق معمولی هم این حالت وجود دارد نباید نگران باشید اما اگر این‌طور نیست نباید از آن پاوربانک استفاده کنید.

درباره گوشی‌های معمولی همان‌طور که گفته شد تکنولوژی فست‌شارژ آسیب زیادی به آن‌ها می‌رساند. حتی اگر در برابر حجم بالای جریان الکتریسیته آسیب نبینند، گرمای آن‌ها به دیگر قطعات گوشی آسیب می‌زند. استفاده از جریان بیش از حد همیشه و برای هر نوع باتری خطرناک است و عمر آن را کاهش می‌دهد. مهم نیست این جریان از کجا آمده باشد، چه از برق شهری و چه از یک پاوربانک و چه هرجای دیگر، این حجم از جریان به باتری آسیب می‌رساند.

 

کدام مدل پاور بانک فست شارژ خوب است؟

بهترین پاور بانک فست شارژ

خب اکنون که می‌دانید چه چیزی برای تلفن همراه شما بهتر است، باید به بررسی پاوربانک فست شارژ بپردازیم. اول‌ازهمه به جریان و ولتاژ گوشی خود توجه کنید. برای فهمیدن آن می‌توانید در اینترنت جست‌ و جو کنید یا روی شارژر اصلی آن را بخوانید. اگر پاوربانکی که قرار است استفاده شود جریانی بیش از مقدار مجاز وارد می‌کند به‌هیچ‌وجه از آن استفاده نکنید.

برای خرید به مدل‌هایی نگاه کنید که جریان خروجی آن‌ها متناسب با گوشی شما باشد زیرا در غیر این صورت به آن آسیب می‌زند و مهم نیست که گوشی شما از تکنولوژی فست‌شارژ پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که قبلا هم گفته شد جریان بیش از حد هم خطرناک و هم مضر است.

اگر تلفن شما به‌طورکلی از این تکنولوژی پشتیبانی نمی‌کند هیچ مدلی از این پاور بانک‌های سریع به درد آن نمی‌خورد و باید به فکر مدل‌های معمولی باشید. توجه داشته باشید بازهم باید به خروجی آن دقت کنید و متناسب با گوشی خود خرید کنید.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر جریان متناسب گوشی شما باشد هیچ آسیبی به دستگاه شما نمی‌رسد زیرا هیچ کجا ثابت نشده که استفاده از پاوربانک برای باتری مضر است. البته دیده شده که هنگام استفاده خطراتی مثل داغ شدن، انفجار یا شارژ معکوس باتری وجود دارد. اگر پاوربانک به‌صورت استاندارد طراحی شده باشد هیچ‌کدام از این مشکلات وجود نخواهد داشت. پاوربانک فست شارژ یا معمولی که استاندار نباشد به گوشی شما آسیب می‌زند اما اگر درست طراحی شده باشد نباید بابت چیزی نگران نباشد و با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *