چطور بفهمیم کدام گوشی از فست شارژ پشتیبانی می کند؟

گوشی فست شارژ

چند سالی است قابلیت شارژ شدن سریع، به گوشی‌های هوشمند اضافه شده است و امروزه از قابلیت‌های مورد انتظار یک گوشی فست شارژ بودن آن است. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم چطور می‌شود متوجه شد گوشی هوشمند ما این قابلیت را دارد یا نه و همچنین نگاهی به نحوه عمل این تکنولوژی و تاثیر آن بر باتری بیندازیم.

با این تکنولوژی زمان شارژ شدن گوشی‌ها با استفاده از ولتاژ و توان بیشتر به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است و حتی در مدل‌های جدید برخی شرکت‌ها به کمتر از 30 دقیقه رسیده است! اما از زمان ورود این تکنولوژی به بازار تردیدهایی نیز راجع به آن به وجود آمده است مانند اینکه چطور عمل می‌کند، آیا به طول عمر باتری آسیب می‌زند و… .

 

چطور بفهمیم که گوشی ما، گوشی فست شارژ است؟

گوشی فست شارژ

امروزه اکثر گوشی‌هایی که جدید به بازار عرضه می‌شوند قابلیت فست شارژ را دارند اما اگر از این بابت مطمئن نیستید راه‌هایی برای اطمینان از آن وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • روی آداپتور شارژر اصلی گوشی را نگاه کنید. معمولا تمام گوشی‌هایی که با این امکان عرضه می‌شوند، روی آداپتور شارژر مواردی از قبیل Adaptive Fast Charging ،Quick Charge ،Fast Charge و… می‌نویسند و این نشان از فست شارژ بودن گوشی است (توجه داشته باشید برای سریع شارژ شدن گوشی داشتن آداپتور فست شارژ کافی نیست و باید گوشی شما این قابلیت را داشته باشد).
  • همچنین علائم یا نوشته‌هایی مشابه با موارد روی شارژر ممکن است روی جعبه گوشی وجود داشته باشند که فست شارژ بودن آن را نشان دهند.
  • در بعضی گوشی‌ها تنظیماتی برای فست شارژ وجود دارد از قبیل فعال و غیرفعال کردن آن و یا ممکن است هنگام اتصال شارژر عبارت فست شارژ یا نماد دیگری که نشان از شارژ شدن سریع است روی صفحه نمایش داده شود که این موارد هم فست شارژ بودن گوشی را تایید می‌کنند.
  • با دانلود و استفاده از نرم افزار Ampere می‌توانید ولتاژ و جریان ورودی و خروجی گوشی خود را در هنگام شارژ شدن مشاهده کنید.
  • در نهایت اگر هیچ کدام از این راه‌ها برایتان مفید نبود و متوجه نشدید، می‌توانید مدل گوشی خود را در سایت سازنده آن یا سایت‌های اطلاعات موبایلی سرچ کنید و در قسمت مشخصات مربوط به باتری داشتن این قابلیت را چک کنید. در برخی از سایت‌ها حتی مدت زمان شارژ شدن کام گوشی‌ها نیز آورده شده است.

 

چرا گوشی فست شارژ من سریع شارژ نمی شود؟

اگر گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند اما در عمل نمی‌توانید از آن استفاده کنید و با سرعت معمولی شارژ می‌شود، ممکن است مشکل شما یکی از مواردی باشد که پایین می‌آوریم.

  • برخی گوشی‌ها امکان غیرفعال کردن این قابلیت را دارند پس تنظیمات گوشی خود را چک کنید که این مورد فعال باشد.
  • نرم افزارهایی هستند که در عملکرد باتری دخالت می‌کنند و ممکن است با گوشی فست شارژ تداخل داشته باشند. سعی کنید تنها از نرم افزارهای معتبر و از منابع مطمئن مثل گوگل پلی استفاده کنید. در صورت شک به این مورد می‌توانید نرم افزار را پاک کنید یا شارژ شدن گوشی خود را در حالت Safe Mode بسنجید.
  • احتمال دارد مشکل سخت افزاری باشد مثلا سوکت شارژر شما خراب باشد و یا حتی گرد و غبار موجود در آن مانع عملکرد درست بشوند. پس این قسمت را در گوشی خود نگاه کنید و اگر مانعی در آن قرار دارد یا گرد وغبار آن را گرفته است تمیزش کنید.
  • ممکن است شارژری که استفاده می‌کنید معمولی باشد یعنی قابلیت فست شارژ را نداشته باشد. همچنین بدانید که نوشته فست شارژ روی شارژر صد در صد قابل اعتماد نیست و ممکن است شارژر شما تقلبی باشد. کابل شارژ شما هم ممکن است مشکلی داشته باشد که مانع از شارژ شدن سریع گوشی فست شارژ شود.
  • در نهایت اگر از این موارد اطمینان حاصل کردید و مشکل برطرف نشد، حتما گوشی را به نمایندگی یا تعمیر کننده‌های معتبر نشان دهید.

 

آیا قابلیت فست شارژ برای باتری گوشی ضرر دارد؟

درست است که فناوری شارژ سریع با استفاده از جریان بیشتر گاهی باعث گرم شدن بیشتر گوشی نسبت به حالت طبیعی می‌شود و همان طور که می‌دانیم گرما به باتری و سایر اجزا گوشی آسیب می‌زند، اما در بررسی‌هایی که انجام شده مشخص شده است که قابلیت فست شارژ هیچ خطری برای باتری گوشی ندارد و این حرف تنها یک شایعه است.

همچنین درگوشی‌ فست شارژ، موارد محافظتی برای جلوگیری از آسیب به آی سی‌ها در اثر این گرمای تولید شده در نظر گرفته شده است. اما در هر صورت اگر می‌خواهید گوشی و باتری گوشی شما عمر طولانی‌تری داشته باشند بهتر است شما هم مواردی را رعایت کنید که از بیش از حد گرم شدن گوشی جلوگیری شود مثلا در هنگام شارژ با آن کار نکنید و یا آن را در محیط معتدل قرار دهید. با رعایت این نکات می‌توانید بدون نگرانی یک گوشی فست شارژ سالم داشته باشید.

حال در ادامه به بررسی سوالات شایع در مورد قابلیت فست شارژ می‌پردازیم.

 

آیا می توان با یک شارژر فست شارژ گوشی های مختلف را سریع شارژ کرد؟

این امکان معمولا وجود ندارد زیرا در هر مدل و برندی از گوشی شارژر مطابق قابلیت‌های باتری طراحی می‌شود و بیشترین سازگاری را با آن دارد و معمولا شارژر یک گوشی فست شارژ، گوشی فست شارژ برند دیگری را سریع شارژ نمی‌کند. گاهی هم ممکن است این اتفاق بیفتد و شارژ سریع صورت بگیرد اما بهتر است برای هر گوشی از شارژر اورجینال خودش استفاده کرد. شارژرهای فست شارژ برای گوشی‌هایی که این قابلیت را ندارند قابل استفاده است؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند استفاده از شارژرهای فست شارژ برای گوشی‌های معمولی فاقد این قابلیت ضرر دارد یا که برعکس برخی فکر می‌کنند آداپتورهای فست شارژ گوشی‌های معمولی را سریع‌تر از زمان عادی شارژ می‌کنند که هر دو این باورها اشتباه است.

 

آیا استفاده از شارژر معمولی برای گوشی های فست شارژ به باتری آنها آسیب می زند؟

خیر. بسیاری از گوشی‌های فست شارژ قابلیت غیرفعال کردن شارژ سریع را دارند و استفاده از شارژر معمولی و دیر شارژ شدن هیچگونه مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. هرچند همان طور که قبلا هم گفتیم بهتر است برای هر مدل گوشی از شارژر اورجینال همان گوشی استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *