فناوری PD و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

فناوری PD و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

وقتی به پورت‌ها و اتصالات USB فکر می‌کنید، USB Type A به احتمال زیاد اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد. این یک کانکتور(پورت) مسطح مستطیلی است که در اکثر اتصالات کامپیوتری مانند رایانه‌ها و لپ تاپ‌ها گرفته تا شارژرها و فلش مموری استفاده می‌شود. اشکال دیگر کانکتور USB شامل USB Micro ،Mini ،Type B و Apple Lightning است. با این‌حال، شکل متفاوتی از کانکتور USB در سال های اخیر ظهور کرده‌است و هر گوشی محبوب جدید، لپ تاپ‌ها و موارد دیگری که وارد بازار می‌شوند، رواج بیشتری می‌یابد. اگر شما هم‌اکنون از مدل‌های جدید مک بوک یا گوشی هوشمند اندروید استفاده می‌کنید، شارژر شما از این‌نوع است که به‌آن USB-C گفته می‌شود. در این مقاله به توضیح فناوری PD پرداختیم. با ما همراه باشید.

 

USB-C چیست؟

USB-C کوچک‌تر و باریک‌تر از نوع معروف A است و بدون جهت «بالا» یا «پایین» طراحی شده‌است. این بدان معناست که نیازی نیست چندین بار کانکتور را بچرخانید تا به درستی در پورت قرار گیرد. USB-C که از آن به عنوان تایپ سی یاد می‌شود، به اندازه کافی صیقلی است و می‌تواند در دستگاه‌های کوچک و نازک مانند تلفن‌های هوشمند استفاده شود؛ اما همچنین می‌تواند قدرت کافی را برای شارژ دستگاه‌های بزرگ‌تر مانند لپ تاپ و رایانه به کار گیرد.

USB-C می‌تواند سرعت انتقال داده بیشتر و جریان (ولتاژ) بالاتر برق را برای دستگاه‌های جدید کنترل کند. این به معنای شارژ شدن سریع است. اما در اینجا مسئله‌ای به نام توانستن «مطرح» است. توجه به این‌نکته ضروری‌ست که همه درگاه‌های USB-C برابر نیستند.

 

USB-C و فناوری PD

USB-C و فناوری PD

شارژرهای نسل جدید، به دو نوع تقسیم می‌شوند: USB-C و USB-C Power Delivery. اولی، فقط یک پورت USB-C است که با استفاده از آخرین استانداردهای شارژ USB 3.1 تا 3 آمپر کار می‌کند. اما دومی از فناوری شارژ سریع پویا به نام Power Delivery که به اختصار فناوری «PD» نامیده می‌شود، پشتیبانی می‌کند.

پاور دلیوری (PD) یک ویژگی برای مدیریت برق بیشتر است و به طیف وسیعی از دستگاه ها اجازه می‌دهد تا به سرعت از طریق اتصال USB شارژ شوند. این فناوری در تلاش است تا با کنترل ارتباط بین شارژر و دستگاه شارژ شونده، بتواند تعیین کند که چه میزان برق از شارژر به باطری منتقل شود. فناوری PD از تنظیمات 5 ولت شروع می‌شود و حداکثر تا 20 ولت قابل تنظیم است. البته این فناوری با استفاده از یک کابل USB-C استاندارد، می‌تواند تا 60 وات کار کند و با استفاده از یک کابل EMCA، توان آن تا 100 وات می‌رسد.

نکته دیگری که در مورد پاور دلیوری مورد توجه است، این است که اجازه می‌دهد جریان برق از هر دو جهت، بر اساس مدار یا اتصال جریان یابد. به عنوان مثال، اگر بخواهید دو گوشی را که از Power Delivery پشتیبانی می‌کنند با کابل شارژ USB-C متصل کنید، یک تلفن می‌تواند تلفن دیگر را شارژ کند و برعکس.

 

بیشتر بخوانید: علت شارژ نشدن پاور بانک چیست؟

 

انتخاب شارژر مناسب

هنگام انتخاب راه‌کار مناسب برای شارژ دستگاه USB-C، باید چند نکته را در نظر داشته‌باشید. اول، رتبه‌بندی Power Delivery با رتبه پاوربانک یکسان نیست. به عنوان مثال، یک پاور بانک با درجه 60 وات ممکن‌است به مجموع خروجی همه پورت‌ها اشاره کند. در واقع یک پاوربانک فقط به‌این‌دلیل که دارای یک پورت USB-C است، لزوما به این معنا نیست که پورت از Power Delivery پشتیبانی می‌کند و می‌تواند فقط از یک پورت، 60 وات خروجی تولید کند. در عوض، درمورد خود شارژر مطمئن شوید که شامل پورت USB-C با قدرت پاور دلیوری حداکثر تا 60 وات است.

 در مرحله بعد، مراقب ولتاژ پشتیبانی شده توسط شارژر باشید. اکثر آنها فقط از چند ولتاژ ثابت پشتیبانی می‌کنند. برای خرید آنها، در ابتدا باید بررسی کنید و مطمئن شوید که توسط دستگاه شما، برای سریعترین زمان شارژ پشتیبانی می‌شوند.

به منظور اطمینان از حداکثر استفاده از منبع شارژ، اعم از پاوربانک USB-C یا شارژرهای معمولی، بهتر است به آداپتور همراه دستگاه خود نگاهی بیندازید و ریتینگ‌های آن‌را با دستگاه‌های شارژ مطابقت دهید. درغیراین‌صورت ممکن است با نرخ شارژ کندتر از حد انتظار مواجه شوید.

 

سه ویژگی جذاب درمورد فناوری PD

سه ویژگی جذاب درمورد فناوری PD

خب، اکنون که کمی در مورد استاندارد USB Power Delivery مطلع هستیم، بیایید ببینیم برخی از ویژگی‌های مهم این‌نوع شارژرها چیست که آنها را ارزشمند می‌کند؟

  • اولا، بزرگ‌ترین مزیت این است که USB Power Delivery سطح استاندارد انتقال نیرو را تا 100 وات افزایش داده‌است. این بدان‌معناست که دستگاه شما می‌تواند بسیار سریع‌تر از قبل شارژ شود. همچنین، این شارژر برای اکثر دستگاه‌ها کار می‌کند و به‌خصوص برای کاربران نینتندو سوییچ عالی خواهد بود. زیرا شکایت‌های زیادی درمورد پایین بودن سرعت شارژشدن آن وجود دارد.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های عالی USB PD این واقعیت است که «جهت تغذیه» دیگر ثابت نیست. در گذشته، اگر تلفن خود را به کامپیوتر وصل می‌کردید، تلفن شما توسط کامپیوتر شارژ می‌شد. اما با فناوری PD، تلفن وصل شده می‌تواند منبع تغذیه هارد دیسک شما باشد.
  • Power Delivery همچنین اطمینان حاصل می‌کند که دستگاه‌ها بیش از حد شارژ نشوند و فقط مقدار برقی را تأمین می‌کند که برای شارژ کامل دستگاه لازم‌ است. درحالی که اکثر تلفن‌های هوشمند نمی‌توانند از ورود نیروی بیش‌ازحد به باتری جلوگیری کنند، بسیاری از دستگاه‌ها و رایانه‌های جدید، قادر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: تفاوت USB 3.0 و USB 2.0 در چیست؟

 

یک راه‌حل جامع برای شارژ کردن

دنیایی را تصور کنید که در آن، فقط یک کابل راه حل مناسب برای شارژ همه وسیله‌های شما بود. در این حالت، دیگر مجبور نیستید سیم‌شارژرهای متعدد را در با خود حمل کنید، دردسر گره خوردن آنها را داشته‌باشید یا تلاش کنید که بفهمید کدام یک از سیم‌ها، با کدام دستگاه مطابقت دارد. هرگز نمی‌توان به طور دقیق متصور شد که آینده شارژرها چگونه خواهد بود، اما این موضوع می‌تواند به یک واقعیت جذاب تبدیل شود. USB-C و Power Delivery در حال حاضر برای ارائه یک راه‌حل جامع شارژ برای همه چیز، از تلفن‌ها تا لپ تاپ‌ها باشد.

 

جمع‌بندی

فناوری PD یکی از تکنولوژی‌های نوپا در زمینه شارژ است. این فناوری مزیت‌های زیادی دارد. از جمله:

  • افزایش بسیار زیاد در سرعت شارژ کردن
  • کنترل صحیح مقدار ولتاژ در جریان
  • کنترل صحیح مقدار نیرویی که وارد باتری می‌شود
  • دوطرفه شدن منبع تغذیه

هم اکنون یکی از اهداف اصلی فناوری PD این‌ است که بتواند یک راهکار جامع برای شارژ همه دستگاه‌های قابل شارژ ارائه دهد که تابه‌این‌جا، تقریبا بخشی از مسیر را طی کرده‌است.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *