کابل سوپرفست شارژ چیست؟

کابل سوپرفست شارژ چیست

گوشی‌ها دارای یکی از دو نوع باتری لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری هستند. این باتری‌ها از طریق شارژر قابل شارژ مجدد هستند و از نظر نوع شارژ، باطری‌ها به دو دسته تقسیم می‌‌شوند؛ باتری معمولی و باتری فست شارژ که برای هرکدام کابل مجزایی در نظر گرفته می‌شود. در این مطلب قصد داریم تفاوت بین شارژ معمولی و سریع و تجهیزات لازم برای این دو یعنی آداپتور، کابل شارژ معمولی و کابل سوپرفست شارژ و… را بیان کنیم؛ تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی

تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی

در گذشته اکثر گوشی‌های هوشمند با شارژر معمولی شارژ می‌شدند اما اولین بار یک شرکت آمریکایی به نام کوالکام مفهوم شارژ سریع را ابداع کرد. شارژ سریع طوری طراحی شده که برق بیشتری از منبع تغذیه دریافت کند و تا جایی که اجزای باتری پشتیبانی می‌کنند آن را سریع‌تر شارژ کند؛ این در حالی است که شارژ معمولی جریان ثابتی برای شارژ کردن باتری دارد.

اگر شارژر از مقدار مشخص شده ولتاژ بیشتری تامین کند، نسبت به حالت معمولی جریان الکتریکی بیشتری تولید می‌شود و این امر باعث می‌شود تا گوشی موبایل با سرعت بیشتری شارژ شود، به این حالت فست شارژ گفته می‌شود.

عملکرد فست شارژ به این شکل است که از 0 تا 50 درصد با بیشترین سرعت گوشی شارژ می‌شد، از 50 تا 80 درصد سرعت کمی کاهش می‌یابد اما همچنان نسبت به شارژ معمولی سریع‌تر است و از 80 تا 100 درصد نیز سرعت کمتر می‌شود و با سرعتی مشابه به سرعت یک شارژر معمولی شارژ می‌شود. اما چرا بعد از مدتی فست شارژ، مانند یک شارژر معمولی عمل می‌کند؟

باتری‌های گوشی‌های هوشمند از نوع لیتیوم یونی هستند که ظرفیت آن‌ها با واحد میلی آمپر مشخص می‌شود. هر باتری ظرفیت و توان مشخصی دارد و هرچه توان بیشتر باشد، گوشی زودتر شارژ می‌شود. اما جربان اضافی و ولتاژ اگر از حد مشخصی بالاتر برود خطرناک است و ممکن است منجر به انفجار گوشی بشود.

به همین دلیل جریان و ولتاژ باید توسط یک تراشه کنترل شوند. این تراشه (تراشه‌ی IC) جریان برق را از داخل و خارج باتری کنترل می‌کند؛ وقتی ولتاژ به میزان خاصی رسید دمای گوشی افزایش پیدا می‌کند. در این حالت (در گوشی‌های هوشمند) سیگنالی به فست شارژ فرستاده می‌شود و تا سطح ولتاژ را کاهش بدهد. با کاهش ولتاژ، گرمای تولید شده کمتر و در نتیجه دمای باتری به حالت طبیعی می‌رسد.

 

مزایا‌ی فست شارژ

  • در دنیای امروزی که سرعت حرف اول را می‌زند، شما می‌توانید با استفاده از قابلیت فست شارژ به جای ساعت‌ها منتظر ماندن، در کمتر از 2 ساعت گوشی خود را شارژ کنید و به کارهای خود بپردازید. گوشی‌های هوشمند امروزه باتری‌های بزرگتر و ظرفیت شارژ بالایی دارند که امکان فست شارژ را فراهم می‌کند.
  • گوشی‌های هوشمندی که قابلیت و کابل سوپرفست شارژ را دارند، نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزارهای خود را به تناسب قابلیت فست شارژ ارتقا داده‌اند. اگر دمای گوشی حین شارژ بالا برود، به طور خودکار سطح ولتاژ کاهش می‌یابد تا دمای باتری به سطح نرمال برگردد. این کار از آسیب به اجزای داخلی گوشی جلوگیری می‌کند.
  • اگر عجله‌ای برای شارژ گوشی ندارید، برای افزایش عمر باتری، در این مواقع می‌توانید گوشی خود را با سرعت معمولی شارژ کنید. اما احتیاجی به تهیه‌ی شارژر جداگانه نیست، می‌توانید به تنظیمات گوشی بروید و قابلیت فست شارژ را غیرفعال کنید.

 

معایب فست شارژ

مزایا‌ی فست شارژ

  • اگر گوشی شما به هر دلیلی نتواند مکانیزم کنترل دما را پشتیبانی کند و این مکانیزم به درستی عمل نکند، از فست شارژ استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب رساندن به باتری شده و عمر باتری را کاهش می‌دهد.
  • همه‌ی گوشی‌های هوشمند از قابلیت سوپرفست شارژ پشتیبانی نمی‌کنند و برحسب نوع گوشی، نوع شارژر نیز متفاوت است.

 

تفاوت آداپتور فست شارژ و شارژ معمولی

آداپتور جریان برق را از طریق رابط تامین می‌کند و بعد آن را به ولتاژ تغییر می‌دهد. آداپتورهایی که برای گوشی استفاده می‌شوند اصطلاحا شارژر نامیده می‌شوند. برخی تولیدکنندگان یک سری اطلاعات جزئی را راجع به آداپتور ارائه می‌دهند، مانند ولتاژ. شارژرهای معمولی از جریان 1 آمپر پشتیبانی می‌کنند و اگر آداپتوری از جریان 2 یا بیشتر از آن پشتیبانی کند، فست شارژ به حساب می‌آید. آداپتورهای فست شارژ یک چیپست بیشتر از آداپتورهای معمولی دارند و کوچیک‌تر هستند.

 

کابل سوپرفست شارژ و کابل معمولی

دو فاکتور مهم برای تشخیص کابل سوپرفست شارژ از کابل معمولی وجود دارد: استاندارد سرعت کابل و نوع رابط.

 

استانداردهای سرعت کابل USB

USB1.X: اولین استاندارد تعریف شده برای کابل است و سرعتی برابر با 1.5 mbps دارد اما منسوخ شده است.

USB1.1:  ورژن به روز شده‌ی نسخه‌ی قبلی است و سرعتی معادل با 12mbps دارد اما مانند نسخه‌ی قبلی دیگر استفاده نمی‌شود.

USB2.0: این ورژن سرعت بالاتری از ورژن‌های قبلی دارد ولی با به روز شدن نسخه‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته هنوز برخی شارژرهای قدیمی از آن استفاده می‌کنند.

USB3.X: اخرین استاندارد برای سرعت کابل یو‌اس‌بی است که تا سال 2017 سرعت خود را به 20 مگابایت بر ثانیه رسانده است. اکثر گوشی‌های جدید از این کابل استفاده می‌کنند.

 

 نوع رابط

کابل Micro USB: میکروusb بخشی از شارژر است که به درگاه گوشی شما وارد می‌شود. میکروusbها از نظر سرعت و شکل ظاهری به سه نوع تقسیم می‌شوند.

نوع A: ظاهر ظریف و مستطیل شکلی دارد و دارای 5 پین است.

نوع B: درگاه‌ها و اتصالات این نوع دارای گوشه‌های مخروطی است که به آن شکل نیمه شش ضلعی می‌دهد و دارای 5 پین است.

کابل USB-C: یک اتصال استاندارد برای انتقال داده هاست و از نظر ظاهری، بیضی و کمی ضخیم تر از رابط میکرو USB است. از ویژگی‌‌های مثبت آن می‌توان به انعطاف‌‌پذیری و اتصال مشابه دوطرفه‌ی آن اشاره کرد که ولتاژ بیش از 5 ولت را پشتیبانی می‌کند.

کابل Lightning: این نوع کابل مخصوص گوشی‌های اپل است که هر دوطرف آن 16 پین دارد و توان خروجی آن 12 وات است.

 

 چگونه کابل سوپرفست شارژ بهتری انتخاب کنیم؟

در کل کابل‌هایی که سیم‌های قوی‌تری دارند، گران‌تر نیز هستند اما پیشنهاد می‌شود از این کابل‌ها برای شارژ گوشی خود استفاده کتید تا تاثیر آن را ببینید. پس تفاوت قطر سیم می‌تواند یکی از علت‌های تفاوت قیمت‌ها باشد. همچنین توجه داشته باشید که طول کابل سوپرفست شارژ با میزان افت ولتاژ رابطه‌ی مستقیمی دارد و کابل‌های بلندتر بر سرعت شارژ تاثیر منفی می‌گذارند؛ بنابراین بهتر است کابل‌های کوتاه‌تری را برای شارژ گوشی خود انتخاب کنید.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *