آیا شارژ گوشی با شارژر دیگر اشکال دارد؟

آیا شارژ گوشی با شارژر دیگر اشکال دارد؟

چرا شارژ گوشی با شارژ دیگر توصیه نمی‌شود، این سوالی است که اکثر اوقات به گوش‌مان می‌خورد. در این مطلب قصد داریم جواب این سوال را بدهیم و کاری‌هایی بیان می‌کنیم که هرگز نباید هنگام شارژ گوشی هوشمند خود انجام دهید.

قبل از هر چیزی باید بدانید که کابل‌های شارژ، شارژر و پدها به یک اندازه ساخته نمی‌شوند، مخصوصا وقتی صحبت از سلامت طولانی‌مدت باتری شما باشد.

همیشه موقعیت‌هایی پیش می‌آید که باید گوشی خود را شارژ کنید اما شارژر همراه آن را ندارید و برخی گوشی‌ها اجازه نمی‌دهند که شارژ گوشی با شارژر دیگر را انجام دهید. بنابراین، آیا می‌توانید هر شارژری را به گوشی خود وصل کنید تا آن را شارژ کنید، به خصوص اکنون که اکثر گوشی‌ها از همان استانداردهای شارژ بی‌سیم و USB-C پشتیبانی می‌کنند؟ پاسخ کوتاه بله است اما پاسخ طولانی شامل توضیح کمی بیشتر است.

 

رتبه بندی شارژرها

چرا شارژ گوشی با شارژ دیگر توصیه نمی‌شود

رایج‌ترین مشخصاتی که روی شارژر می‌بینید، وات (W) است و اساسا چقدر انرژی شارژر می‌تواند به یکباره به سمت گوشی شما روانه کند. تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها معمولا شارژرهایی با مقدار W بالاتر دارند، زیرا باتری‌های بزرگ‌تری برای پر کردن دارند (اگر شارژر گوشی شما با لپ‌تاپ کار نمی‌کند تعجب نکنید).

اینکه چقدر سریع گوشی شما از صفر به صد می‌رسد از نظر عمر باتری، هم به وات خروجی از شارژر و هم به حداکثر واتی بستگی دارد که گوشی شما می‌تواند مصرف کند. به عنوان مثال، آیفون ۱۲ می‌تواند تا ۲۰ وات را تحمل کند.

به عنوان مثال، اگر شارژر رسمی ۲۰ واتی را از اپل خریداری کنید، آیفون ۱۲ شما تقریبا چهار برابر سریعتر از شارژر رسمی ۵ واتی اپل شارژ می‌شود. (توجه داشته باشید که مدل ۲۰ واتی از تبلت‌های بزرگ‌تر آی‌پد پشتیبانی می‌کند، در حالی که مدل ۵ وات اینگونه نیست، به دلایلی که قبلا توضیح دادیم.)

این امر در مورد پورت‌های لپ‌تاپ نیز صدق می‌کند جدیدترین مک‌بوک پروها می‌توانند ۱۰ وات برق از درگاه‌های Thunderbolt/USB-C خود تولید کنند، به این معنی که آن‌ها شارژرهای ۵ واتی را شکست می‌دهند اما نمی‌توانند با مدل‌های ۲۰ واتی رقابت کنند. با این فرض که گوشی شما می‌تواند تا ۲۰ وات انرژی مصرف کند. اگر حداکثر ۱۰ وات باشد، مک بوک پرو و شارژر ۲۰ واتی سطح باتری آن را با همان سرعت بازیابی خواهند کرد.

اگر قصد دارید باتری گوشی شما در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ شود، به شارژری نیاز دارید که به اندازه وات گوشی شما به طور همزمان تامین کند. اغلب اوقات اما نه همیشه، شارژری که همراه با گوشی شما ارائه می‌شود مناسب است. البته راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها شارژ کردن گوشی بدون شارژر را تجربه کنید.

وقتی صحبت از «شارژ سریع» می‌شود، این فناوری است که سازندگان مختلف آن را به روش‌های مختلف اتخاذ می‌کنند و استانداردها معمولا بین برندها تلاقی نمی‌کنند. به عنوان مثال، وان پلاس ۸ تی از شارژ سریع ۶۵ واتی پشتیبانی می‌کند و اساسا باتری را به دو قسمت داخلی تقسیم می‌کند و هر دو نیمه را به طور همزمان شارژ می‌کند.

همانند شارژ معمولی، برای دریافت بهترین نتایج از شارژ سریع، هم به شارژر و هم به گوشی نیاز دارید که از آن پشتیبانی کند. به عنوان مثال، نمی‌توانید OnePlus ۸T را به هر شارژری وصل کنید و شارژ کامل با سرعت ۶۵ وات را ببینید.

لازم به ذکر است که فروشگاه آرنیک موبایل برای همکاران عزیز خدمات زیر را با قیمت مناسب و کیفیت عالی در نظر گرفته است:

 

از چه شارژری می توانیم استفاده کنیم؟

تا زمانی که از کابل مناسب یا استاندارد بی‌سیم مناسب استفاده می‌کنید (و این کار سختی است)، می‌توانید تقریبا شارژ گوشی با شارژر دیگر را تجربه کنید. گوشی‌های امروزی مصرف برق را تنظیم می‌کنند تا از باتری محافظت شود، بنابراین هیچ خطری برای منفجر شدن گوشی با استفاده از شارژری که برای آن خیلی قوی است وجود ندارد.

با این اوصاف شارژ گوشی با شارژر دیگر؛ مراقب استفاده از شارژرهای ارزان قیمت و بدون برند یا شارژرهایی باشید که سال‌ها در اطراف خود قرار دارند، زیرا ممکن است الزاما استانداردهای ایمنی را مانند بقیه رعایت نکنند. ما نمی‌گوییم که همه این شارژرها مشکل دارند، اما برای ایمن بودن همیشه ارزش دارد با یک شارژر جدیدتر از یک سازنده معتبر یا سازنده لوازم جانبی همراه شوید، حتی اگر کمی گرانتر باشد.

همانطور که اشاره کردیم، این امر به ویژه در مورد شارژ سریع صادق است، زیرا سازندگان گوشی دوست دارند استانداردها و روش‌های خود را به کار گیرند و برای حداکثر نرخ شارژ سریع، معمولا باید شارژری را وصل کنید که مخصوص شما ساخته شده است. در صورت نیاز از روش شارژ گوشی با شارژر دیگر استفاده کنید، اما در صورت امکان از شارژر رسمی استفاده کنید.

خود اپل گفته است که شارژر MagSafe می‌تواند با نوارها و تراشه‌های مغناطیسی داخل کارت‌های اعتباری، نشان‌های امنیتی، پاسپورت‌ها و جا کلیدی تداخل داشته باشد و ممکن است اثری بر روی قاب‌های چرمی بگذارد. اگر از یکی از این موارد استفاده می‌کنید، با احتیاط ادامه دهید.

 

10 کاری که هرگز نباید هنگام شارژ گوشی هوشمند خود انجام دهید

10 کاری که هرگز نباید هنگام شارژ گوشی هوشمند خود انجام دهید

همیشه گوشی خود را با شارژر خودش شارژ کنید و سعی کنید شارژ گوشی با شارژر دیگر عادت همیشگی شما نشود. برخلاف لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند از یک رابط شارژ جهانی یعنی پورت microUSB استفاده می‌کنند. با این حال، اگر شارژری که استفاده می‌کنید با اصل مطابقت نداشته باشد، بر عملکرد باتری، ظرفیت ذخیره‌سازی شارژ و عمر کلی تأثیر می‌گذارد (در صورت تکرار مکرر). همیشه اطمینان حاصل کنید که رتبه ولتاژ خروجی (V) و جریان (آمپر) شارژر جایگزین با آداپتور اصلی مطابقت دارد یا توسط سازنده گوشی تأیید شده است.

تمام باتری‌ها تاریخ انقضا دارند. همین امر در مورد باتری گوشی‌های هوشمند نیز صادق است. با این حال، نحوه استفاده از تلفن هوشمند نیز در تصمیم گیری در مورد طول عمر باتری دستگاه شما تأثیر زیادی دارد.

در اینجا، عادات شارژ و همچنین شارژرهایی نیز نقش مهمی دارند که استفاده می‌کنید. برای مثال، در شارژ ماندن گوشی در طول شب مطمئنا در دراز مدت به سلامت باتری آسیب می‌رساند. به طور مشابه، استفاده از شارژرهای ارزان قیمت هم برای گوشی هوشمند و هم برای باتری آن خطرناک است. حتی زمانی که ممکن است تاثیر آهن ربا بر باتری گوشی نیز رخ دهد. بنابراین، در ادامه مطلب چند نکته در مورد نحوه شارژ گوشی هوشمند و عمر طولانی‌تر باتری آن وجود دارد.

 

از شارژرهای ارزان قیمت سازندگان ناشناس استفاده نکنید

از شارژرهای ارزان قیمت سازندگان ناشناس خودداری کنید. آن‌ها هیچ مکانیزم ایمنی برای محافظت در برابر نوسانات و شارژ بیش از حد ندارند. خرابی آداپتور می‌تواند برای همیشه به باتری و تلفن آسیب برساند.

 

سعی کنید قاب محافظ گوشی را هنگام شارژ بردارید

توصیه می‌شود هنگام شارژ، قاب محافظ گوشی را جدا کنید. طبیعی است که باتری کمی گرم شود، اما قاب ممکن است به عنوان یک مانع عمل کند و اتلاف گرما را کاهش دهد. در صورت امکان، گوشی را برگردانید و آن را روی یک پارچه نرم قرار دهید تا از نمایشگر محافظت شود.

 

شارژرهای سریع همیشه بهترین گزینه نیستند

همیشه استفاده از شارژر سریع ممکن است بهترین چیز برای سلامت باتری شما نباشد. این فرآیند شامل ولتاژ بالاتری برای ارسال به باتری گوشی است که منجر به افزایش سریع دما می‌شود. اگر گوشی هوشمند شما این گزینه را در تنظیمات باتری خود دارد، چرخه شارژ معمولی را انتخاب کنید. از طرف دیگر، به سراغ شارژر معمولی منطبق با تأییدیه بروید.

در صورتی که گوشی شما به طور غیر عادی گرم شد، بلافاصله دکمه پاور را برای چند ثانیه فشار دهید تا صفحه نمایش خاموش شود. قبل از روشن کردن دستگاه، اجازه دهید به دمای اتاق بازگردد.

 

هرگز گوشی خود را در طول شب در حال شارژ رها نکنید

گوشی خود را در طول شب در حال شارژ نگه ندارید. شارژ بیش از حد برای سلامت باتری مضر است.

 

بیش از حد به سراغ برنامه های مختلف نروید

خراب شدن باتری تنها به استفاده از شارژ گوشی با شارژر دیگر ربط ندارد. بلکه برنامه‌ها می‌توانند موثر باشند. بسیاری از برنامه‌ها بر عمر باتری تأثیر منفی می‌گذارند زیرا دائما در پس زمینه اجرا می‌شوند.

 

سعی کنید باتری گوشی هوشمند خود را حداقل تا 80 درصد شارژ کنید

هر زمان که شارژ می‌کنید، مطمئن شوید که باتری شما حداقل ۸۰ درصد شارژ می‌شود. لزومی ندارد که همیشه به حداکثر مقدار اضافه شود.

 

از شارژ کردن مداوم خودداری کنید

قبل از اینکه آن را به برق وصل کنید، اجازه دهید باتری تا حدود ۲۰ درصد تخلیه شود. شارژهای مداوم و غیر ضروری طول عمر باتری را کوتاه می‌کند. از طرف دیگر، اجازه ندهید باتری تمام توان خود را از دست بدهد.

 

پاوربانک هایی را بخرید که در برابر افزایش ولتاژ، اتصال کوتاه، جریان بیش از حد و شارژ بیش از حد محافظت می کنند

پاوربانک هایی را بخرید که در برابر افزایش ولتاژ، اتصال کوتاه، جریان بیش از حد و شارژ بیش از حد محافظت می کنند

برای پشتیبان‌گیری از باتری گوشی خود، روی پاوربانک‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که قول محافظت در برابر افزایش ولتاژ، اتصال کوتاه، جریان بیش از حد و شارژ بیش از حد را می‌دهند. این ویژگی‌ها تضمین می‌کنند که بسته باتری بیشتر دوام می‌آورد و همچنین از باتری گوشی شما در برابر شارژ بیش از حد و گرم شدن محافظت می‌کند.

 

زمانی که گوشی هوشمند به پاوربانک متصل است از آن استفاده نکنید

از استفاده از گوشی در زمانی که به پاوربانک متصل است خودداری کنید. استفاده از دستگاه در این حالت باعث افزایش دمای داخلی و کاهش عمر باتری می‌شود.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *