آیا شارژ سریع در دراز مدت به باتری گوشی ضرر می رساند؟

آیا شارژ سریع در دراز مدت به باتری گوشی ضرر می رساند؟

شارژ سریع به شما این امکان را می‌دهد که دستگاه خود را سریع‌تر شارژ کنید و به کار خود ادامه دهید اما آیا در دراز مدت به باتری گوشی خود آسیب می‌رسانید؟ شارژ سریع در حال تبدیل شدن به یک ویژگی استاندارد در گوشی‌های هوشمند، وسایل نقلیه الکتریکی، لپ تاپ‌ها و سایر ابزارها است. این ویژگی فوق العاده است زیرا به شما امکان می‌دهد دستگاه یا ماشین خود را در زمان کمتری نسبت به آنچه که معمولا باید منتظر بمانید، آماده کنید.

اما به همان اندازه که شارژ سریع ویژگی چشمگیری است، آیا تاثیر منفی بر عمر باتری دارد؟ آیا شارژرهای سریع برای گوشی شما مضر هستند؟ بیایید آن را برای شما تجزیه و تحلیل کنیم تا بتوانیم بهتر راجع به این موضوع تصمیم بگیریم.

 

شارژ سریع چیست؟

شارژ سریع قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد دستگاه خود را فقط در کسری از زمان معمول شارژ کنید. این که آیا تلفن یا دستگاه دیگر شما از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، به مدار شارژ ارائه شده خلاصه می‌شود. در مطلب «شارژ سریع چیست» بیشتر درباره عملکرد آن توضیح داده‌ایم.

دستگاه شما فقط می‌تواند میزان برقی را جذب کند که مدار شارژ برای کنترل آن طراحی شده است. به همین دلیل است که اتصال دستگاه خود به یک شارژ سریع لزوما باعث نمی‌شود که سریعتر شارژ شود. البته ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که چرا گوشی هوشمند شما به کندی شارژ می‌شود و باید این موارد را نیز در نظر بگیرید. البته شما می‌توانید در مطلب «علت دیر شارژ شدن باتری گوشی» راه حل این موضوع را مطالعه کنید.

شارژ سریع باعث می‌شود هر بار که نیاز به تقویت باتری دارید، باتری خود را آسان‌تر شارژ کنید. با توجه به زمان فزاینده‌ای که برای دستگاه‌های خود می‌گذرانیم و اینکه چگونه یک بار شارژ در تمام طول روز دشوار می‌شود، شارژ سریع بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

شارژ سریع به یک اصطلاح بازاریابی موثر برای محصولات الکترونیکی مختلف تبدیل شده است. با این حال، معمولا در مواد بازاریابی گوشی‌های هوشمند با این اصطلاح برخورد می‌کنید. حتی بهترین پاوربانک برای شارژ سریع گوشی هوشمند سامسونگ می‌تواند یک انتخاب وسوسه کننده باشد. پس هنگام خرید عمده پاوربانک باید دقت کنید تا جنس تقلبی را با اصلی اشتباه نگیرید.

این موارد ممکن است گاهی فریبنده باشند و شما را فریب دهند تا فکر کنید دستگاه‌تان از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و فقط برای اینکه متوجه شوید که بعدا این کار را نمی‌کند. بنابراین، چند وات شارژ سریع در نظر گرفته می‌شود؟

سازندگان گوشی‌های هوشمند اغلب هر چیزی را به عنوان نرخ شارژ سریع برچسب‌گذاری می‌کنند که بیش از ۱۰ وات است. با این حال، هیچ استاندارد صنعتی در مورد سرعت شارژ سریع در نظر گرفته نشده است. هرچه این عدد بیشتر باشد، سرعت شارژ سریعتر است.

 

آیا شارژ سریع به باتری آسیب می رساند؟

آیا شارژ سریع به باتری آسیب می رساند؟

این سوال معمولا به دلیل گرمای مرتبط با بمباران دستگاه شما با مقادیر زیاد برق ایجاد می‌شود و همانطور که می‌دانید، گرما برای باتری شما مضر است (به خصوص انواع لیتیوم یونی) که امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که سیستم‌های شارژ سریع تلاش می‌کنند تا حرارت را تا حد ممکن کاهش دهند و در عین حال خروجی را افزایش دهند.

باتری‌های فست شارژ دارای دو فاز شارژ هستند. مرحله اول جایی است که آن‌ها تا حد امکان قدرت را به دست می‌گیرند. فاز اول معمولا زمانی است که ظرفیت باتری کم یا خالی است. این روند توضیح می‌دهد که چرا در مواد بازاریابی گوشی‌های هوشمند، شرکت‌هایی را خواهید دید که چگونه شارژر سریع آن‌ها زمان مشخصی را برای شارژ باتری از صفر تا مقداری ظرفیت صرف می‌کند.

اما به محض اینکه ظرفیت باتری به میزان ذکر شده برسد، سرعت شارژ کاهش می‌یابد تا از استرس و گرما جلوگیری می‌کند که می‌تواند به طول عمر باتری آسیب برساند. احتمالا متوجه شده‌اید که گوشی شما تا درصد معینی سریعتر شارژ می‌شود اما برای پر کردن باتری طولانی‌تر می‌شود. همچنین شایان ذکر است که اگر دمای دستگاه شما از حد معینی بیشتر شود، ممکن است گوشی شما به طور خودکار شارژ سریع را خاموش کند.

 

چگونه شرکت های تولیدکننده، تاثیر شارژ سریع را کم می کنند؟

شارژ سریع و باتری گوشی

شرکت‌های گوشی‌های هوشمند راه‌های دیگری را نیز برای کاهش تأثیر فاز شارژ سریع روی باتری با استفاده از طراحی دو باتری ابداع کرده‌اند. به این ترتیب، دو باتری بار ورودی بالا را در مرحله شارژ سریع به اشتراک می‌گذارند و از آسیب جلوگیری می‌کنند.

یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه، سیستم‌های مختلف نرم‌افزار مدیریت باتری است. گوشی‌های هوشمند دارای سیستم مدیریت اختصاصی برای نظارت بر شارژ هستند و از آسیب دیدن باتری در اثر شارژ ورودی زیاد جلوگیری می‌کنند. شارژ باتری بهینه شده اپل یک مثال عالی از این موضوع است. اساسا اثربخشی نرم‌افزار مدیریت باتری تلفن شما تعیین می‌کند که آیا شارژ سریع به باتری شما آسیب می‌زند یا خیر.

نکته اصلی این است که شارژ سریع تاثیر قابل توجهی بر عمر باتری شما نخواهد داشت. اما فیزیک پشت این فناوری به این معنی است که نباید انتظار داشته باشید باتری بیشتر از استفاده از شارژ «آهسته» معمولی دوام بیاورد.

اما این فقط یک عامل واحد است. طول عمر باتری بسته به عوامل مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، اسناد پشتیبانی اپل، موارد زیر را برای گوشی‌های آن بیان می‌کند:

یک باتری معمولی طوری طراحی شده است که تا ۸۰ درصد ظرفیت اولیه خود را در ۵۰۰ دوره شارژ کامل در شرایط عادی حفظ کند.

 

آیا باید نگران تأثیرات شارژ سریع روی باتری خود باشیم؟

نگرانی‌های ما بیش از حد باشد. همانطور که در بالا اشاره شد، سیستم مدیریت شارژ از باتری مراقبت می‌کند تا از آسیب جلوگیری کند. واضح است که این احتمال وجود دارد که عمر باتری تحت تأثیر قرار گیرد اما این تا حد قابل توجهی نیست که نگران کننده جدی باشد. بنابراین، شما نباید زیاد نگران باشید. امیدواریم شک و تردید شما در مورد شارژ سریع اکنون از بین رفته باشد.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *