نحوه مراقبت از گوشی های ضد آب

نحوه مراقبت از گوشی های ضد آب

همیشه ما دوست داشتیم که گوشی مدل جدید خریداری کنیم و از امکانات بی‌نظیرش بهره ببریم. این احساس خوبی است که در کنار ساحل یا در یک روز بارانی نگران گوشی ضد آب خود نباشید. اما یکی از مسائل مهم در جامعه فناوری این است که سازندگان دقیقا در مورد میزان مقاومت دستگاه‌هایشان در برابر آب شفاف نیستند.

راستش را بخواهید، حقایق زیادی وجود دارد که در مورد گوشی‌های ضد آب به شما نمی‌گویند. حتی اگر یک گوشی ضد آب دارید، هنوز مراحلی وجود دارد که باید برای اطمینان از طول عمر آن انجام دهید. در این مطلب قصد داریم به این سوال «چگونه از گوشی‌های ضد آب مواظبت کنیم؟»؛ پاسخ دهیم.

 

منظور از گوشی ضد آب چیست؟

منظور از گوشی ضد آب چیست؟

اولین و مهمترین نکته‌ای این است که باید به آن توجه کنید، گوشی ضد آب به معنای کلمه آن چیزی نیست که ما فکر می‌کنیم. بسیاری از شرکت‌ها به دروغ دستگاه‌های خود ضد آب معرفی و تبلیغ می‌کنند و چیزی به نام ضد آب وجود ندارد. گوشی ضد آب به معنای این است که کاملا از نفوذ آب محافظت می‌کند؛ در حالی که گوشی ضد آب در واقعیت سعی دارد با ورود آب مبارزه کند اما در نهایت آب به داخل آن نفوذ می‌کند.

 

ضد آب و مقاوم در برابر آب به چه معناست؟

تفاوت بین ضد آب و مقاوم در برابر آب چیست؟ دستگاه شما چقدر در برابر آب مقاوم است؟ در این قسمت به بررسی این دو ادعا می‌پردازیم. اکثر گوشی‌های هوشمند پریمیوم امروزه به عنوان مقاوم در برابر آب یا شاید حتی ضد آب معرفی می‌شوند اما این واقعا به چه معناست؟ آیا می‌توانید بدون نگرانی گوشی خود را داخل استخر بیندازید؟

از آنجایی که یکی از رایج‌ترین راه‌های آسیب دیدن گوشی‌ها در اثر آب است، مهم است که بدانید گوشی شما چه چیزی را می‌تواند تحمل کند. بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه باید در مورد گوشی‌های هوشمند ضد آب و مقاوم در برابر آب و سایر لوازم الکترونیکی بدانید.

 

مطالعه این مطلب را از دست ندهید: چرا گلس گوشی باد می کند و چگونه این مشکل را میتوان حل کرد؟

 

ضد آب در مقابل مقاوم در برابر آب

به زبان ساده، گوشی ضد آب به این معنی است که تحت هیچ شرایطی امکان ورود آب به داخل دستگاه وجود ندارد. در حالی که برخی از شرکت‌ها ممکن است از این به عنوان یک اصطلاح بازاریابی استفاده کنند، هیچ دستگاهی واقعا ضد آب نیست. حتی اگر دستگاه شما بتواند چند دقیقه زیر باران مقاومت کند، نمی‌توانید گوشی ضد آب را در اعماق دریا رها کرد. در برخی موارد، تمام اقدامات دفع آب با شکست مواجه شده و آب وارد دستگاه می‌شود.

به همین دلیل است که اصطلاح مقاوم در برابر آب بیشتر به این شرایط می‌خورد. این موضوع نشان می‌دهد که دستگاه دارای مقداری محافظت در برابر نفوذ مایع است، آب همچنان می‌تواند تحت شرایط خاصی به داخل نفوذ کند. این ادعا یک تفاوت ظریف اما مهم است.

اما هنگامی که متوجه شدید دستگاه شما کاملا ضد آب نیست، چگونه می‌توانید بفهمید که چقدر می‌تواند مقاومت کند؟ بیایید به عمق مقاومت در برابر آب و استانداردهای اصلی مورد استفاده برای نشان دادن نحوه محافظت دستگاه در برابر آب بپردازیم.

 

مقاومت ATM: بیشتر برای ابزارهای پوشیدنی استفاده می شود

ATM مخفف اتمسفر است. یک اتمسفر تقریبا برابر با فشاری است که بر روی یک جسم در هنگام قرار گرفتن روی سطح آب در سطح دریا اعمال می‌شود. هر ۱۰ متر (حدود ۳۳ فوت) عمیق تر، فشار را یک دستگاه خودپرداز اضافی افزایش می‌دهد.

ساعت‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها معمولا مقاومت خود را در برابر آب در دستگاه خودپرداز نشان می‌دهند. به عنوان مثال، اگر ساعت هوشمند شما دارای مقاومت ۵ دستگاه خودپرداز در برابر آب باشد، احتمالا استفاده از آن در استخرهای تفریحی بی‌خطر است و در زیر باران رها می‌شود.

هیچ تست استانداردی برای تعیین مقاومت در برابر آب دستگاه‌های پوشیدنی وجود ندارد، اگرچه برخی از ساعت‌ها استاندارد ISO:22810 را اتخاذ می‌کنند که توسط ساعت‌های مچی سنتی استفاده می‌شود. تست‌های ATM تحت فشار استاتیک انجام می‌شود، به این معنی که آن‌ها دستگاه را در حالت ثابت در یک سطح فشار معین تست می‌کنند. این آزمایش با بسیاری از شرایط دنیای واقعی کاملا متفاوت است. به عنوان مثال، در حالی که ردیاب تناسب اندام شما می‌تواند در برابر افتادن در سینک پر از آب مقاومت کند، اگر هنگام جت اسکی آن با یک شلنگ محکم برخورد کند یا به داخل آب بیافتد، ممکن است بشکند.

این موقعیت‌ها ممکن است فشار بیشتری بر ساعت شما وارد کند که بتواند آن را تحمل کند.

 

کدهای IP: بیشتر برای گوشی ها استفاده می شود

برخلاف دستگاه‌های پوشیدنی، گوشی‌های هوشمند تست‌های استانداردی برای مقاومت در برابر آب دارند. این‌ها توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) تنظیم می‌شوند و کدهای حفاظت بین المللی یا حفاظت از ورود نامیده می‌شوند. کدها معمولا به عنوان IP و به دنبال آن دو رقم نشان داده می‌شوند.

به عنوان مثال، آیفون ۱۲ دارای رتبه IP68 است. در این مورد دو عدد مشاهده می‌شود، رقم اول به محافظت در برابر گرد و غبار اشاره دارد. برای این، ۶ بالاترین امتیازی است که امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند به آن می‌رسند. رقم دوم مربوط به حفاظت از آب است که در آن ۹ بالاترین امتیاز است. با این حال، اکثر تلفن‌های هوشمند دارای مقاومت ۷ یا ۸ در برابر آب هستند. در ادامه یک لیست کوتاه از آنچه که هر عدد مقاومت در برابر آب نشان می‌دهد، بیان شده است:

  • X: دستگاه از نظر مقاومت در برابر آب آزمایش نشده است.
  • 0: بدون محافظت در برابر آب.
  • 1: چکاندن آب تاثیری ندارد.
  • 2: چکاندن آب حتی در صورت افتادن به صورت عمودی زمانی که دستگاه در زاویه 15 درجه قرار دارد تاثیری ندارد.
  • 3: پاشیدن آب حتی در صورت آمدن با زاویه 60 درجه از عمودی تاثیری ندارد.
  • 4: پاشیدن آب از هر طرف هیچ تاثیری ندارد.
  • 5: جت آب از نازل 0.25 اینچی هیچ تاثیری ندارد.
  • 6: جت های آب قوی تر از یک نازل 0.5 اینچی هیچ تاثیری ندارند.
  • 7: فرو رفتن در عمق یک متری (3.25 فوت) آب به مدت 30 دقیقه هیچ تاثیری ندارد.
  • 8: فرو رفتن در بیش از یک متر (3.25 فوت) آب برای بیش از 30 دقیقه هیچ تاثیری ندارد.
  • 9: اسپری های آب با دمای بالا و فشار بالا هیچ تاثیری ندارند.

از این میان، احتمالا هرگز با آخرین مورد برای لوازم الکترونیکی مصرفی روبرو نخواهید شد. اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی دارای ۷ یا ۸ محافظ آب هستند، در حالی که برخی از دستگاه‌های قدیمی ممکن است دارای ۴، ۵ یا ۶ باشند.

از نظر فنی، فقط به این دلیل که یک دستگاه به یک سطح مقاومت دست یافته است به این معنی نیست که برای سایر اعداد زیر آن آزمایش شده است. بنابراین برخی از دستگاه‌ها دارای دو رتبه IP هستند اما این نادر است. به طور کلی، هر وسیله‌ای که برای محافظت از آب رتبه ۷ یا ۸ داشته باشد در برابر سایر اشکال نفوذ آب نیز ایمن خواهد بود.

لازم به ذکر است که فروشگاه آرنیک موبایل، لوازم جانبی موبایل را به صورت عمده در اختیار فروشندگان عزیز قرار می‌دهد، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید:

درجه مقاومت در برابر آب ۸ بسته به دستگاه می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، آیفون ۱۲ و آیفون ۱۱ هر دو دارای رتبه IP68 هستند. با این حال، طبق صفحه مقاومت در برابر آب، آیفون ۱۲ برای محافظت در عمق ۶ متری (۱۹.۷ فوت) تا ۳۰ دقیقه رتبه‌بندی شده است، در حالی که آیفون ۱۱ تنها برای عمق دو متری (۶.۶ فوت) ۳۰ دقیقه رتبه‌بندی شده است.

به طور خلاصه، رتبه‌بندی IPx7 و IPx8 نشان می‌دهد که یک گوشی ضد آب می‌تواند از غوطه‌ور شدن در آب جان سالم به در ببرد. همانطور که در مورد رتبه‌بندی خودپردازها ذکر شد، به خاطر داشته باشید که این تست‌های رتبه‌بندی هنوز در آب ساکن در شرایط عالی انجام می‌شود. فقط به این دلیل که گوشی شما می‌تواند در چند فوت آب مقاومت کند به این معنی نیست که می‌توانید آن را برای غواصی با خود ببرید.

 

محدودیت های مقاومت در برابر آب

چه عواملی یک گوشی را در برابر آب مقاوم می کند؟

همانطور که دیدیم، هر وسیله‌ای که سازنده ادعا می‌کند «ضد آب» است در واقع منظور آن سازنده این است که در برابر آب مقاوم است. شرایط دقیقی وجود دارد که به شما این محافظت را می‌دهد اما این شرایط با محدودیت‌هایی همراه است.

اول اینکه مقاومت در برابر آب یک ویژگی دائمی نیست. با گذشت زمان (چه از طریق سایش و اتفاقات معمولی یا با قرار دادن گوشی در شرایط نامناسب) مقاومت گوشی در برابر آب ممکن است کاهش یابد. مهر و موم ممکن است به مرور زمان سایش شود و آسیب فیزیکی می‌تواند به آب نقطه ورودی بدهد که در غیر این صورت وجود نداشت.

به همین دلیل، آسیب ناشی از آب تحت اکثر ضمانت‌ها پوشش داده نمی‌شود. اگر چند ماه پس از خرید گوشی خود در آب بیفتید و از کار افتاد، شرکت قصد تعویض آن را ندارد. بسته به دستگاهتان، ممکن است نتوانید دکمه‌های آن را در حین غوطه‌ور شدن فشار دهید. در برخی موارد، این‌ها می‌توانند مهر و موم‌ها را بشکنند و اجازه دهند آب وارد شود. اگر از یک قاب ضد آب برای گوشی خود استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که تمام فلپ‌ها و سایر پوشش‌ها را نیز محکم کرده‌اید.

به خاطر داشته باشید که آزمایشات حفاظت از آب فقط در آب شیرین انجام می‌شود. تحت هیچ شرایطی نباید دستگاه خود را داخل آب شور ببرید. نمک می‌تواند به گوشی ضد آب آسیب برساند. در نهایت، مقاومت IP لزوما در برابر مایعات دیگر مانند قهوه یا آب گل‌آلود محافظت نمی‌کند. برای آیفون XS و نسخه‌های بعدی، اپل اعلام کرده است که دستگاه‌ها در برابر ریختن نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و آبمیوه مقاوم هستند.

 

مطالعه این مطلب را از دست ندهید: چگونه اسپیکر بلوتوثی را به کامپیوتر وصل کنیم؟

 

مقاومت در برابر آب برای محافظت است، نه سرگرم کننده

فراموش نکنید که ویژگی گوشی ضد آب شما به عنوان یک محافظ در برابر آسیب آب طراحی شده‌اند و نباید آن‌ها را به عنوان یک ویژگی قابل تست امتحان کرد. اگر گوشی ضد آب دارید و به طور تصادفی آن را در آب انداختید، احتمالا نیازی نیست زیاد نگران باشید. اما شما نباید هر فرصتی که به دست می‌آورید، دستگاه خود را داخل استخر ببرید.

اگر می‌خواهید بدانید که دستگاه شما واقعا چقدر در برابر آب مقاوم است، راهنمای دقیق سازنده در مورد آن را بخوانید. به اظهارات بازاریابی مانند «صد در صد مقاوم در برابر آب» اعتماد نکنید، هرگز نباید عمدا یک دستگاه را در معرض آب قرار دهید، مگر اینکه مطمئن باشید که قرار است با آن چه کار کند.

مقاومت در برابر آب کامل نیست و به شرایط مختلفی بستگی دارد. اگر گوشی شما خیس شد و نگران آسیب دیدن آن هستید، باید بدانید که چگونه یک دستگاه خیس را نجات دهید.

همانطور که اشاره کردیم، هنگامی که دستگاهی در برابر آب مقاوم می‌شود، به آن یک رتبه IP (محافظت از نفوذ) داده می‌شود تا مردم بدانند چقدر انعطاف‌پذیر است. با حروف «IP» و به دنبال آن دو عدد مشخص می‌شود. به عنوان مثال IP68، عدد اول نشان دهنده میزان مقاومت گوشی در برابر مواد جامد است و عدد دوم نیز همین کار را برای مایعات نشان می‌دهد. هرچه این عدد بیشتر باشد، گوشی مقاومت بیشتری دارد.

اکثر گوشی‌ها با رتبه IP IP68 عرضه می‌شوند، به این معنی که گوشی در برابر انواع گرد و غبار و شن محافظت می‌شود. همچنین به این معنی است که گوشی را می‌توان تا ۳۰ دقیقه زیر عمق ۱.۵ متری آب فرو برد. صفر به این معنی است که اصلا محافظت نمی‌شود و X به این معنی است که شرکت گوشی را برای آن ماده آزمایش نکرده است.

 

چه عواملی یک گوشی را در برابر آب مقاوم می کند؟

گوشی‌ها تنها دستگاه‌هایی نیستند که می‌توانند در برابر آب مقاوم باشند. هر چیزی از اسپیکر بلوتوث تا محافظ برق شما می‌تواند دارای رتبه IP باشد. وقتی صحبت از گوشی‌ها می‌شود، راه‌های مختلفی وجود دارد که آن‌ها آب را رد می‌کنند. اول از همه، چسب‌ها وجود دارد. صفحه پشتی گوشی شما با نوارهای چسب قوی محکم در جای خود قرار می‌گیرد. این موضوع به یک مهر و موم قوی اشاره دارد که از نفوذ آب در درز جلوگیری می‌کند.

قطعاتی در گوشی شما وجود دارد که مانند پورت‌ها با چسب محافظت نمی‌شوند. درگاه‌هایی مانند جک هدفون، پورت شارژ، میکروفون‌ها و سینی سیم/کارت SD به جای آن از یک واشر لاستیکی ضخیم استفاده می‌کنند. این واشر بین درگاه و شاسی گوشی قرار گرفته است تا مهر و موم محکمی ایجاد کند. دکمه‌ها یک چکمه سیلیکونی برای دور نگه داشتن آب از مدار داده می‌شوند و مشبک‌های بلندگو از یک ماده مشبک مقاوم در برابر آب برای دفع مایعات استفاده می‌کنند.

 

گوشی شما چقدر می تواند زیر آب بماند؟

اگر تلفن شما دارای IP_7 یا IP_8 باشد (عدد اول در این مورد مهم نیست، بنابراین آن‌ها با خط فاصله نشان داده می‌شوند) می‌تواند در زیر آب غوطه‌ور شود اما محدودیت‌هایی وجود دارد. یک تلفن با IP_7 برای سالم ماندن تا یک متر در زیر آب رتبه‌بندی شده است و یک تلفن با IP_8 تا عمق ۱.۵ متری دوام می‌آورد. ثانیا، آن‌ها درجه‌بندی شده‌اند که تا ۳۰ دقیقه در آن اعماق بمانند.

با این حال، مسافت پیموده شده هر گوشی متفاوت خواهد بود. گواهی IP به این معنی است که آن‌ها برای رسیدن به این اعداد آزمایش شده‌اند. بسته به اینکه این شرکت چقدر کار خوبی انجام داده است، یک گوشی ضد آب می‌تواند حتی عمیق‌تر یا حتی طولانی‌تر سالم بماند.

 

مراقب آب شور و آب استخر باشید

گوشی شما چقدر می تواند زیر آب بماند؟

همانطور که قبلا ذکر شد، سازندگان دوست دارند اطلاعات مهم در مورد گوشی‌های مقاوم در برابر آب خود را پنهان کنند. یکی از اطلاعات مهم این است که گوشی‌های آن‌ها فقط در معرض آب شیرین سالم می‌مانند. این نکته بسیار مهمی از اطلاعات است، زیرا می‌تواند به معنای تفاوت بین یک گوشی کاربردی و یک گوشی مرده باشد.

اگر گوشی خود را در سینک، حوض یا توالت بیندازید، خوب است زیرا آب شیرین است. زمانی که با انواع دیگر آب مواجه می‌شویم، داستان تغییر می‌کند. شما نمی‌خواهید گوشی خود را به ساحل ببرید زیرا نمی‌خواهید آن را در معرض آب شور قرار دهید. نمک موجود در آب دریا در واقع چسب چسباندن گوشی را به هم حل می‌کند.

این موضوع در مورد کلر موجود در آب استخر شما نیز صدق می‌کند. نمک و کلر می‌تواند چسب را از بین ببرد. آنقدر بد است که نمک واقعا می‌تواند در تلفن رسوب کند. راه‌هایی برای تعمیر گوشی آسیب دیده در اثر آب در صورت بروز این مشکل وجود دارد.

 

گوشی خود را جدا نکنید (یا اگر دارید آن را به درستی مهر و موم کنید)

گاهی اوقات، لازم است گوشی خود را جدا کنید اما در همان لحظه مقاومت آن در برابر آب را از بین می‌برید. آب یک ماده قدرتمند و مرموز است، بنابراین هر نقطه ورودی را در دستگاه شما پیدا می‌کند. هنگامی که مهر و موم چسب را به خطر انداختید، دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد.

 

استفاده از چسب جدید

اگر به هر دلیلی نیاز به جدا کردن گوشی خود دارید، مطمئن شوید که چسب تازه را برای جایگزینی وسایل قدیمی تهیه کرده‌اید. حتی اگر آن را تعویض کنید، ۱۰۰٪ تضمینی وجود ندارد که همچنان آب را دفع کند. این چیزی است که باید در ذهن داشته باشید.

دانستن اینکه چگونه چسب را به درستی بمالید، برای گوشی شما ساختن یا شکستن (به معنای واقعی کلمه) است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که نوارهای چسب از پیش بریده شده را جستجو کنید که مخصوص گوشی شما ساخته شده‌اند. ساده ترین‌ها برای اعمال وجود دارد و بهترین مهر و موم را تضمین می‌کنند. این بهترین راه برای اطمینان از این است که هیچ شکافی باقی نمی‌گذارید.

اگر هیچ نوار چسب از قبل بریده شده‌ای برای گوشی خود پیدا نکردید، بهترین گزینه استفاده از رول‌های چسب است. شما می‌خواهید از چسب دو طرفه عمومی خودداری کنید که در فروشگاه می‌خرید و مقداری چسب صنعتی سفارش دهید. هنگام استفاده از نوار، هدف نهایی شما این است که مطمئن شوید گوشی شما دارای محافظت ۳۶۰ درجه است.

دقت کنید که نوار مومی جدا نکنید که قسمت بالایی چسب را می‌پوشاند. چهار نوار چسب بردارید که طول هر کدام دقیقا به اندازه هر طرف گوشی است. آن‌ها را روی لبه قرار دهید تا کمی آویزان شود. پس از آن، نوارها را محکم فشار دهید و اضافی را جدا کنید. اکنون می‌توانید کاغذ مومی را بردارید و درب پشتی را روی گوشی خود قرار دهید. مانند بسیاری از چسب‌ها، مدتی طول می‌کشد تا ببندد. هنگامی که درپوش پشتی را دوباره روی آن قرار دادید، برای کمک به خشک شدن چسب، حدود یک دقیقه به پایین فشار دهید.

 

یک ذره پیشگیری می تواند باعث صرفه جویی زیادی در پول شما شود

زمانی که گوشی شما دارای گواهینامه IP فانتزی باشد، خیالتان راحت می‌شود اما این تنها نیمی از داستان است. در حالی که درست است که گواهی می‌تواند از گوشی شما در برابر موقعیت‌های خاص محافظت کند اما هنوز موقعیت‌های زیادی وجود دارد که شانسی برای آن وجود ندارد. گواهی IP عمدتا برای محافظت از گوشی شما در برابر نشت اتفاقی یا بارش باران غیرمنتظره است. گاهی اوقات، آزمایش نکردن کارهایی کمک می‌کند که گوشی شما می‌تواند انجام دهد اما حواس‌تان به کارهایی است که نمی‌تواند انجام دهد.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *