راهنمای جامع خرید مونوپاد به همراه معرفی بهترین‌ ها در سال 2022

راهنمای جامع خرید مونوپاد

برای گرفتن عکس‌های زیبا و جذاب به غیر از یک دوربین عکاسی یا گوشی همراه، به چه وسیله‌هایی دیگری نیاز دارید؟ شاید شما هم با دیدن یک عکس زیبا، از خود پرسیده‌اید که چگونه این عکس گرفته شده است؟ امروز اکثر مردم تمایل به گرفتن سلفی پیدا کرده‌اند و دوست دارند در کنار خانواده و دوستان عکس‌های یادگاری جذابی بگیرند. تجهیزات جانبی زیادی وجود دارد که به شما در گرفتن عکس‌های با کیفیت بالا کمک خواهد کرد، یکی از این تجهیزات مونوپاد نام دارد؛ آیا نام مونوپاد را شنیده‌اید؟ این قطعه از تجهیزات مورد علاقه طیف گسترده‌ای از سبک‌های عکاسی از جمله ورزش و حیات وحش، رویدادها و ویدئو است، در واقع یکی از مفیدترین ابزارهایی و تجهیزات جانبی برای هر فرد یک مونوپاد با کیفیت و عالی است.

مونوپاد به عنوان یک وسیله ارزشمند برای بهبود عکس‌ها و فیلم‌های ثابت شناخته می‌شود. اگر عکاس حرفه‌ای هستید یا فقط برای یادگاری به عکاسی علاقه دارید، خرید یک مونوپاد مانند خرید اسپیکر یا خرید کابل شارژر گوشی باید جزو اولویت‌های شما قرار بگیرد. با توجه به تنوع گسترده مونوپادهای موجود در بازار، انتخاب یک مونوپاد خوب کاری دلهره‌آور به نظر خواهید رسید. به همین دلیل امروز در این مقاله تصمیم داریم درباره‌ی مونوپاد به طور مفصل صحبت کنیم. در ابتدا مورد چیستی مونوپاد صحبت خواهیم کرد و مزایای استفاده از مونوپاد را بیان شرح خواهیم داد، سپس مواردی را ذکر خواهیم کرد که هنگام خرید یک مونوپاد باید در نظر بگیرید. در آخر بهترین مونوپادها را در سال ۲۰۲۲ به شما معرفی خواهیم کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید مونوپاد، این مطلب را تا انت‌ها بخوانید.

 

مونوپاد چیست و چگونه کار می کند؟

مونوپاد چیست و چگونه کار می کند؟

ثابت نگه داشتن تجهیزات دوربین هنگام عکاسی، عاملی کلیدی برای ایجاد تصاویر واضح و با نوردهی صحیح است؛ اغلب اوقات یک مونوپاد می‌تواند تنها چیزی باشد که برای کمک به ثبات تجهیزات دوربین خود به آن نیاز دارید.

مونوپاد یک پایه پشتیبانی از دوربین‌ها است و می‌تواند به روش‌های مختلف استفاده شود، می‌توانید آن را روی زمین قرار داد یا آن را در هوا به حرکت درآورد. مونوپادها امکان تحرک و سرعت بیشتری را در مواقعی که نیاز دارید، برای شما فراهم می‌کند و سبب می‌شود سرعت کار شما به صورت فزاینده‌ای افزایش پیدا کند. ورزش، حیات وحش، کنسرت، عروسی و سایر انواع عکاسی رویدادها، همگی می‌توانند از تعادل تحرک و ثباتی که یک مونوپاد می‌تواند ارائه دهد، بهره‌مند شوند.

مونوپادها بسیار سبک هستند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را در هر جایی با خود ببرید. با استفاده از مونوپاد، دیگر هیچ تاخیری در گرفتن لحظه خاص و شگفت‌انگیز وجود ندارد. مونوپادها همچنین می‌توانند مفید باشند زیرا مقداری وزن را از روی دوربین شما می‌گیرند تا شما احساس خستگی نکنید.

 

چرا مونوپاد نیاز داریم؟

همانطور که قبلا گفتیم، کاربردهای خاصی وجود دارد که در آن‌ها اهمیت استفاده از مونوپاد به صورت کاملا واضح مشخص خواهد شد. این یک ابزار بسیار مفید همه کاره است. یک مونوپاد در تنظیمات خاصی مانند عکاسی و فیلم‌برداری در سفر، حیات وحش، ورزش، فیلمبرداری و سایر موارد می‌درخشد. استفاده از مونوپاد مزایای زیادی به همراه دارد، در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

 

مزایای موناپاد

  • مونوپاد به راحتی قابل حمل و جابه‌جایی است و شما قادر خواهید بود به آسانی آن را در کیف دوربین خود قرار دهید یا آن را در چمدان خود جا دهید.
  • ویدیوهای تولید شده با مونوپاد دارای کیفیت بالاتری هستند.
  • مونوپادها سبک ‌وزن هستند، دستگیره بالشتکی نرم و خوبی دارد و امکان استفاده از پد لاستیکی در پایین را دارد. این موارد امکان نقل مکان از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر را بسیار آسان کرده‌اند.
  • استفاده از مونوپاد برای هر گونه عکاسی اکشن مانند عکاسی از پرندگان در حال پرواز، ماشین‌های مسابقه یا ورزشکارانی که به سرعت در حال حرکت هستند، توصیه می‌شود زیرا مونوپاد به راحتی و با سهولت قادر به چرخش ۳۶۰ درجه است.
  • استفاده از مونوپاد به شما این  امکان را می‌دهد از سرعت آهسته شاتر آهسته استفاده کنند، در نتیجه لرزش دست کم‌تر خواهد شد و شما خواهید توانست تصویر واضح و باکیفیت‌تری داشته باشید
  • یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از مونوپاد زمانی است که در یک منطقه کوچک و شلوغ قرار دارید، مونوپاد به شما اجازه می‌دهد یک عکس خوب داشته باشید.

 

ویژگی هایی که باید قبل از خرید بهترین مونوپاد در نظر بگیرید

شما قبل از خرید هرگونه تجهیزات جانبی مانند خرید عمده لوازم جانبی موبایل باید اطلاعات مفیدی از آن به دست آورید تا بتوانید یک خرید اصولی و صحیح را انجام دهید، خرید موناپاد هم از این قاعده مستثنی نیست؛ پس هنگام خرید مونوپاد این نکات را مدنظر قرار دهید.

 

کاربرد مورد نظر مونوپاد چیست؟

قبل از هرچیز مشخص کنید که کاربرد مونوپاد برای شما چیست؟ برای عکس‌های متحرک به چیزی سبک نیاز دارید که بتوان آن را به راحتی در دست گرفت و حمل کرد. آیا برای عکاسی ثابت به مونوپاد نیاز دارید؟ اطمینان حاصل کنید که مونوپاد شما دارای سه پایه قابل تعویض مانند پایه پلاستیکی یا پایه میخ‌دار است. پایه‌های میخ دار، به ویژه، می‌تواند بر روی سطوح نرم مانند ماسه و چمن بسیار مفید باشد.

 

مواد

بهترین مونوپادها از آلیاژ آلومینیوم یا فیبر کربن ساخته شده‌اند. هر دو ماده به یک اندازه محکم هستند، اما فریم‌های فیبر کربن وزن سبک‌تری دارند و برای هوای سرد مناسب‌تر هستند، این نوع مونوپادها گران‌تر هستند و معمولا توسط عکاسان حرفه‌ای مسافرتی یا ورزشی ترجیح داده می‌شوند. اگر اهل سرگرمی هستید، می‌توانید با یک مونوپاد ارزان قیمت از جنس آلیاژ آلومینیوم را انتخاب کنید.

 

قابل حمل و سبک بودن

اگر شما باید مونوپاد را زیاد حمل و جابه‌جا می‌کنید، شما به یک مونوپاد سبک و قابل حمل نیاز دارید تا به راحتی حمل شود و در صورت‌عدم استفاده در کیف مسافرتی قرار گیرد. مونوپادها دارای وزن‌های متفاوتی هستند، گرچه ممکن است در ابتدا این تفاوت چندان زیاد به نظر نرسد، اما به این نکته توجه کنید که ممکن است گاهی لنز و دوربین سنگینی روی آن نصب شود.

 

نصب صفحه

اکثر مونوپادها دارای صفحه نصب برگشت‌پذیر هستند که با اکثر سرهای توپ خارجی، سرهای ویدئویی، دوربین‌ها، آهنگ‌ها و بازوها سازگار است. اگر قصد دارید پایه مونوپاد را با پایه دیگری تعویض کنید، صفحه نصب روی پایه را هم بررسی کنید.

 

گنجایش وزنی

هنگام خرید مونوپاد گنجایش وزنی را آن را در نظر بگیرید، بهترین مونوپادها باید بتوانند وزن‌های سنگین را تحمل کنند زیرا گاهی نیاز است لنزها و دوربین‌های سنگینی روی آن تنظیم کنید، پس مونوپاد باید ظرفیت حمل وزن‌های سنگین را داشته باشد. اگر دوربین یا لنز نصب شده، از ظرفیت تحمل وزن مونوپاد بالاتر باشد، دست‌ها شروع به لرزش می‌کنند، در نتیجه از کیفیت عکس‌ها کاسته خواهد شد.

 

ارتفاع

هنگام انتخاب مونوپاد به حداکثر و حداقل ارتفاع مونوپاد که باز می‌شود، دقت کنید. همه‌ی مونوپادها حداکثر و حداقل ارتفاع دارند که شما با توجه به نیاز خود، ارتفاع مونوپاد را تنظیم خواهید کرد.

ارتفاع مونوپاد به دو دلیل مهم است. اولا، باید به اندازه کافی بلند باشد تا بتوانید وقتی در حالت تمام قد ایستاده‌اید، آن را روی زمین قرار دهید، در غیر این صورت، باید مونوپاد را روی یک سطح برجسته قرار دهید. ثانیا، هرچه مونوپاد بلندتر باشد، می‌توانید آن را به بالای سر خود بلند کنید؛ این ارتفاع برای گرفتن عکس زمانی که در یک جمعیت هستید و زمانی که می‌خواهید از چیزی عکس بگیرید که به طور معمول نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید، عالی است.

 

دستگیره

اکثر دستگیره‌های مونوپاد از فوم ساخته شده‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی زمانی که دست‌های شما عرق می‌کند، محکم می‌مانند. این نکته واقعا مهم است زیرا ممکن است دوربین از روی آن رها شود و آسیب ببیند.

 

قفل

سیستم قفل روی مونوپاد شما چیزی است که هنگام تنظیم ارتفاع، آن را در جای خود نگه می‌دارد. اگر واقعا می‌خواهید دوربین شما ایمن باشد، باید به دنبال یک سیستم قفل با کیفیت باشید.

 

تا اینجای مقاله با مونوپاد و مزایای استفاده از آن آشنا شدید. همچنین نکاتی را به شما آموزش دادیم تا در هنگام خرید مونوپاد به آن‌ها دقت کنید. در ادامه شما را بهترین مونوپادها در سال ۲۰۲۲ آشنا خواهیم کرد.

 

آشنایی با بهترین مونوپادها در سال ۲۰۲۲

در این لیست به معرفی ۵ مونوپاد برتر در سال ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت.

 

AmazonBasics 67-Inch Monopod

مونوپاد ۶۷ اینچی AmazonBasics

اولین مونوپاد در این لیست، مونوپاد ۶۷ اینچی AmazonBasics است. قد این مونوپاد برای اکثر عکاسان به اندازه کافی مناسب است و از دوربین‌های فیلمبرداری، دوربین‌های ثابت، بدون آینه و دوربین‌هایی با وزن حداکثری پشتیبانی می‌کند. این محصول بسیار محکم است و از آلومینیوم سبک وزن ساخته شده است تا بتواند به راحتی جابه‌جا شود. در قسمت پایینی مونوپاد، یک پایه لاستیکی ضد لغزش و میخ‌های جمع شونده برای تثبیت ضربه تعبیه شده است. اگر به تازگی عکاسی را شروع کرده‌اید یا می‌خواهید عکس‌های یادگاری بگیرید، این مونوپاد کاملا ایده آل است.

 

SIRUI P-326 6 Section Carbon Fiber Monopod

Sirui P-326 یک کیت جدی‌تری و حرفه‌ای‌تر است که به طور کلی همه کارهای مشابه مونوپاد Amazon Basics را انجام می‌دهد، اما نکته اصلی فروش این مونوپاد دوربین آن است که از فیبر کربن ساخته شده است، به این معنی که بسیار سبک وزن است و یکی از محکم‌ترین مونوپادهای این لیست است.

این محصول شامل شش بخش است که برای گسترش آن، به سادگی قفل چرخشی سیلیکونی را باز کنید و هنگامی که ارتفاع مورد نظر را پیدا کردید، دوباره آن را سفت کنید. این قفل چرخشی باعث می‌شود که به سرعت آن را باز کنید و از فرو ریختن ناخواسته مونوپاد جلوگیری شود. برای کمک به گرفتن مونوپاد، یک بند مچی و یک دسته فوم راحت و عایق در کناره‌ی آن نصب شده است در کل، این یکی از بهترین مونوپادهای میان رده است. تنها مشکل این است که هیچ پایه‌ای ندارد، اما اگر واقعا از این مونوپاد خوشتان آمده است، می‌توانید یک سه پایه بخرید.

 

Benro Aluminum 4 Series Flip-Lock Monopod

مونوپاد سری ۴ آلومینیومی Benro یکی از مونوپادهای مورد علاقه برای فیلمبرداران مسافرتی است. این محصول تقریبا برای هر عکاسی مناسب است، که دارای چند ویژگی کلیدی است که آن را برای یوتیوب‌برها و فیلمبرداران حرفه‌ای، بسیار عالی است. این محصول کمی سنگین‌تر از دو محصول اولی است که ما معرفی شده‌اند، اما وزن اضافی و ساختار آلومینیومی به این معنی است که می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند و گنجایش وزنی آن بسیار بالاست. بنابراین، اگر به دنبال یک مونوپاد با پایه برای یک دوربین HDDSLR هستید، این محصول مناسب است.

پایه‌های مورد نظر در واقع بر روی یک پایه قفل‌کننده که ۳ پایه دارد، نصب شده‌اند، در نتیجه پایداری و ثبات آن بسیار زیاد است، جدای از آن، میزان گسترش ارتفاع این محصول بسیار بالاست، دارای پایه نخ برگشت‌پذیر و دستگیره فوم راحت است، همه‌ی این موارد این محصول را به یک گزینه‌ی عالی تبدیل کرده است. اگر دوست عکاس یا علاقه‌مند به عکاسی دارید، این محصول یک جذاب خواهد بود.

 

Sirui P-204SR P Series Monopod

مونوپاد سری P Sirui P-204SR

اگر شما علاقه به گرفتن ویدیو هستید، مطمئنا مونوپاد سری P Sirui P-204SR یک گزینه‌ی مناسب برای شماست، زیرا مانند مونوپاد Benro، این محصول با در نظر گرفتن نیاز فیلمبرداران طراحی شده است. این محصول دارای سه پایه تاشو است تا آن را به یک سه پایه مینی تبدیل کند اما بهترین ویژگی این مونوپاد این است که می‌تواند ۳۶۰ درجه حرکت کند و تا ۲۰ درجه شیب داشته باشد، بدون اینکه مونوپاد از موقعیت خود خارج شود، در نتیجه شما قادر خواهید بود هر عکسی را با هر زاویه‌ای بگیرید، در حالی‌که کیفیت عکس حفظ شود.

تنها نقطه ضعف این محصول وزن آن است که نسبت به سایر مونوپاد‌ها سنگین‌تر است و گنجایش وزنی کمی دارد.

 

Polaroid 72 Monopod

پولاروید یکی از مشهورترین و قابل اعتمادترین نام‌ها در عکاسی است؛ ۷۲ اینچی Polaroid یکی از بهترین مونوپادهای موجود است. مهم‌ترین ویژگی این محصول ساده بودن آن است، در حقیقت این محصول فارغ از هرگونه پیچیدگی است که کار کردن با آن را بسیار آسان کرده است.

دومین چیزی که در مورد آن مورد توجه است، حداکثر ارتفاع آن است که این محصول را به دومین مونوپاد بلند در این لیست تبدیل کرده است. همین نکته سبب شده است تا این مونوپاد به گزینه‌ای عالی برای عکاسان محسوب شود. این بدان معناست که برای گرفتن عکس نیازی به خم شدن ندارید، در نتیجه در یک روز طولانی کمر شما آسیب نخواهد دید. دستگیره فوم بدون عرق، مکانیسم قفل ثابت و یک میخ جمع شونده از دیگر ویژگی‌های این محصول است که آن را در بین کاربران بسیار محبوب کرده است.

 

جمع ‌بندی نهایی

مونوپاد یک ابزار بسیار کاربردی و مهم در گرفتن عکس و فیلم است که افراد حرفه‌ای و آماتور می‌توانند از آن استفاده کنند. مونوپاد برای تثبیت دوربین برای دستیابی به یک شات ثابت در هنگام گرفتن عکس استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای کمک به توزیع وزن یک لنز سنگین یا حتی برای «پان کردن» دوربین هنگام عکاسی از یک سوژه در حرکت استفاده کرد. بسته به نیاز شما، مونوپادهای مختلفی برای هر عکاسی وجود دارد. برخی ممکن است به مونوپادهای بسیار بلند یا مونوپادهای سبک وزن نیاز داشته باشند.

 

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ شما تا به حال از مونوپاد استفاده کرده‌اید؟ بعد از مطالعه‌ی این مطلب، تصمیم به خرید مونوپاد دارید؟ اگر این مطلب برای شما مفید و کاربردی بود، لطفا آن را با دوستان خود به خصوص کسانی که به عکاسی علاقه دارند، به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *