راهنمای خرید پاوربانک

راهنمای خرید پاوربانک

راهنمای خرید پاوربانک ؛ هر آنچه پیش از انتخاب پاوربانک باید بدانید

همه چیز در مورد پاور بانک ها

 احتمالاً شما هم قصد خرید پاوربانک دارید اما در میان تنوع مدل ها و برند ها سر در گم شده اید بنابراین در این مقاله  با ما همراه باشید تا با مهمترین فاکتورهای خرید پاوربانک خوب آشنا شوید.

پاور بانک چیست و چه کاربردی دارد؟

پاوربانک و یا شارژر همراه برای تامین برق قابل حامل برای شارژ موارد باتری دار مانند گوشی های تلفن همراه ،لپ تاپ ها و دستگاه های دارای رابط usb و… استفاده می‌شود . و در واقع پاور بانک ها نوعی باتری یدک محسوب می‌شوند که در صورت اتمام شارژ باتری دستگاه هوشمند شما قادر خواهید بود دستگاه خود را مجدداً شارژ نمایید.

 

نکاتی که قبل از خرید پاور بانک باید بدانید:

 

1- ظرفیت باتری گوشی شما چقدر است ؟

2- پاوربانک با چه ظرفیتی مد نظر شما است ؟

3- چه پورت های ورودی و خروجی در پاوربانک می خواهید ؟

 

قبل از خرید پاوربانک ابتدا باید دستگاه هوشمندی که می خواهید به وسیله پاور بانک شارژش کنید را بهتر بشناسید!

 

فرض میکنیم شما جهت شارژ گوشی تلفن همراهتان می خواهید پاوربانک تهیه کنید بنابراین باید نکات زیر را بدانید:

1- ظرفیت کلی باتری گوشی شما چقدر است ؟

مثلاً گوشی آیفون ۱۱ پرو ۳۰۴۶ میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری دارد.

2- حداکثر آمپر مورد نیاز برای شارژ گوشی شما چقدره ؟

مثلاً گوشی آیفون ۱۱ پرو ۱۸ وات یعنی ۳ آمپرهست.

3-آیا گوشی شما قابلیت فست شارژ دارد یا خیر؟  از چه نوعی ؟

مثلاً گوشی آیفون ۱۱ پرو از فست شارژ Type-C PD استفاده می‌کند.

 اگر اطلاعات پاسخ سوال های بالا را نمیدانید میتونید به سایت gsmarena.com  سر بزنید و اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنید

انواع پاوربانک چیست ؟

امروز به دلیل علاقه مندی اکثر افراد به داشتن پاوربانک و داغ بودن بازار این کالا باعث شده تا شرکت‌های زیادی در دنیا به صورت تخصصی اقدام به طراحی و تولید پاوربانک نمایند.

اگر بخواهیم پاور بانک ها را از نظر کاربرد و فناوری بررسی کنیم می توانیم پاور بانک را به ۸ دسته زیر تقسیم کنیم:

 

 ۱- پاور بانک مخصوص گوشی و تبلت :

 پاوربانک های مخصوص گوشی تبلت در ظرفیت های مختلف، میزان شدت جریان خروجی، توانایی شارژ همزمان چند دستگاه،  توان و نحوه نمایش میزان شارژ باقیمانده پاوربانک، پورت های ورودی و خروجی متناسب با گوشی‌های هوشمند و سلیقه کاربران طراحی شده اند.

 

 ۲- پاور بانک مخصوص لپ تاپ :

پاوربانک های مخصوص لپ تاپ بایستی  همانند شارژر  و باتری لپ تاپ از آمپر و ولتاژ بالایی برخوردار باشند .اکثر پاوربانک‌های موجود در بازار ولتاژ خروجی ۵ ولت و آمپر خروجی از حدود ۱ تا ۵ آمپر دارند. این مدل پاور بانک ها کارایی خاصی در شارژ کردن لپ تاپ ندارند .

حالا از کجا باید ولتاژ و آمپر لپ تاپ را بفهمیم ؟بر روی شارژر لپ تاپ شما مقدار ورودی و خروجی شارژ نوشته شده است بنابراین با فهمیدن مشخصات شارژر لپ تاپ می توانید  پاوربانک متناسب با لپ تاپ خود را پیدا کنید.

راهنمایی: اگر بر روی شارژر لپ تاپ شما خروجی ۲۰ولت و شدت جریان ۳.۲۵ نوشته شده است شما باید پاوربانکی با مشخصات خروجی ۲۰ولت و شدت جریان بالای۳ آمپر خریداری کنید تا به هنگام شارژ لپ تاپ توسط پاوربانک آسیبی به لپ تاپ شما وارد نشود.

 

۳- پاور بانک خورشیدی:

  باتری پاوربانک های خورشیدی توسط نور خورشید یا لامپ و یا هر منبع نور دیگر شارژ می‌شود اکثر پاوربانک های سولار مجهز به پنل شارژر خورشیدی است که فرایند شارژ شدن باتری این پاور بانک ها توسط همین پنل خورشیدی و مدارهای الکتریکی داخل پاوربانک انجام می‌شود.  باتری پاوربانک های سولار در دو نوع لیتیوم یون ولییتیوم پلیمر عرضه می‌شود.  این نوع پاوربانک سولار( خورشیدی) در میان دوستداران طبیعت،گردشگران ،کوهنوردان که مدت زمان زیادی دسترسی به برق ندارند بسیار پرطرفدار است.

 

 ۴-پاور بانک های وایرلس:

در این نوع پاوربانک های وایرلس بدون نیاز به سیم، جریان یا ولتاژ منتقل می‌شود نکته قابل توجه در خرید پاور بانک وایرلس این است که گوشی تلفن همراه شما هم حتماً باید مجهز به تکنولوژی شارژر وایرلس باشد و این روش شارژ شدن را بپذیرند.  در حالیکه پاوربانک های شارژر بی سیم از جهت بدون سیم و کابل بودند راحت‌ترند اما مورد تحت شارژر باید حتماً بالای پاوربانک قرار گیرد تا شارژ شود برخلاف پاوربانک های سیمی که در آنها در هنگام شارژ شدن هم میتوان گوشی تلفن همراه را جابجا کرد.  بنابراین از آنجا که پاوربانک های بی سیم غالباً نسبت به موقعیت کاملاً حساس هستند ، ممکن است این یک مسئله باشد که البته لازم به ذکر است اکثر پاوربانک های بی سیم دارای قابلیت شارژ کردن گوشی با سیم نیز هستند.

 

  ۵- پاوربانک هوشمند:

یکی از موارد خیلی مهم در خرید پاوربانک ایمنی دستگاه است. در پاوربانک هوشمند ولتاژ و شدت جریان به صورت هوشمند متناسب با نیاز باتری دستگاه متصله تنظیم می‌شود. طبیعی است قیمت این نوع پاوربانک نسبت به سایرین بالاتر است.

 

 ۶- پاور بانک مخصوص استفاده در پرواز هواپیما:

پاوربانک های قابل استفاده در پرواز برای افرادی که مدام در حال سفربا هواپیما در پروازهای طولانی مدت هستند بسیار مناسب است. این مدل پاوربانک های قابل استفاده در هواپیما باید توان در مجموع کمتر از ۱۰۰ وات داشته باشند و در واقع باید ظرفیت پاوربانک کمتر از ۲۰هزار میلی آمپر ساعت باشند. همچنین پاوربانک های دارای باطری لیتیوم یون قابل استفاده در پرواز نیستند چرا که در ارتفاعات زیاد هواپیما اوج می‌گیرد و فشار هوا زیاد می‌شود و ممکن است این نوع باتری واکنش نشان داده و منفجر شود.  توصیه می‌شود از پاوربانکی استفاده کنید که مجهز به فناوری محافظت در برابر اتصال کوتاه باشد.

 

 ۷-پاوربانک فست شارژ (فناوری    QC3.0):

در دنیای تکنولوژی امروز زمان و سرعت حرف اول را می‌زنند .این کمبود وقت و علاقمندی به سرعت حتی پا به عرصه پاوربانکها نیز نهاده است بعد از روی کار آمدن فناوری فست شارژ(QC3.0) شرکت های تولید کننده پاور بانک نیز اقدام به تولید پاور بانک فست شارژ کردند. یک پاور بانک فست شارژ می تواند گوشی موبایل شما از ۰ تا ۵۰ درصد تنها در ۳۰ دقیقه شارژ کند .بعضی از پاوربانک ها علاوه بر خروجی فست شارژ دارای ورودی فست شارژ نیز می‌باشند.

 

 ۸- پاور بانک فست شارژ (فناوری PD ):

اگر شما پاور بانک را برای شارژ دستگاه هوشمندی تهیه می‌کنید که دارای پورت TypeC است بنابراین بهتر است یک پاور بانک دارای فناوری PD یا  (power delivery) خریداری کنید.  اگر بخواهیم به طور خلاصه فناوریPD را توضیح دهیم باید بگوییم استاندارد جدیدی برای دستگاه‌های مجهز به پورت Type-C ست که با بهینه سازی جریان به حداکثر مقدار پشتیبانی شده از دستگاه شارژ شده، مشابه فناوری شارژ سریع کار می‌کند و در نتیجه سرعت شارژ به طور چشم گیری سریع تر می شود .  همچنین با به کارگیری توان خروجی بالاتر به شما امکان می دهد لپ تاپ های مدرن که از طریق usb-c شارژ می شوند را نیز بتوانید شارژ کنید.

 

 نکته:  امروز پاوربانک های شارژ سریع با هر دو قابلیتی pdوQC3.0 توسط شرکت های مختلف تولید شده اند که البته باید در نظر داشته باشیم قیمت این نوع پاوربانک ها نسبت به هم تایان خود بالاتر است.

سوالاتی که قبل از خرید پاور بانک باید پاسخ داد:

1-به پاوربانک با چه ظرفی نیاز دارید؟

 

ظرفیت پاوربانک:

 اولین و مهمترین مشخصه یک پاوربانک ظرفیت آن است که با واحد میلی آمپر ساعت(MAH) اندازه گیری می شود. در واقع ظرفیت پاوربانک بیانگر این است که چند بار میتوانید با پاور بانک باتری دستگاه هوشمند خود را شارژ کنید.

 ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی پاور بانک :

هر پاور بانک ظرفیت اسمی دارد که موقع خرید بر روی پک بسته بندی یا مشخصات فنی آن نوشته است و یک ظرفیت واقعی دارد که در واقع نشان می‌دهد چند بار در عمل می توانید باتری دستگاه هوشمند خود توسط این پاور بانک را شارژ کنید .مثلا وقتی شما پاوربانکی با ظرفیت ۱۰۰۰۰ میلی آمپر می خرید و باتری گوشی شما نیز ۲۰۰۰ میلی آمپر است انتظار دارید ۵ بار باتری گوشی شما را شارژ کند در صورتی که ممکن است در عمل فقط ۲الی ۳ بار  بتوانید باتری گوشی خود را توسط این پاوربانک شارژ کنید.

چرا ظرفیت اسمی و واقعی پاوربانک ها باهم متفاوت است؟ 

واحد اندازه گیری ظرفیت پاور بانک ها همانطور که گفته شد میلی آمپر ساعت است که میلی آمپرساعت واحد اندازه گیری ظرفیت باتری در ولتاژ ۳/۵ولت است . حال آنکه در گوشی‌های هوشمند در حالت عادی با ولتاژ ۵ ولت شارژ می شوند .همچنین باید در نظر داشت در طول فرایند شارژ شدن باتری به دلیل مقاومت کابل شارژر هدر رفت انرژی نیز وجود دارد.

۲- با پاور بانک چند بار می توانم باتری دستگاه را شارژ کنم ؟

شما با توجه به ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی می توانید محاسبه کنید در صورت کامل بودن شارژ پاور بانک چند بار می تواند باتری دستگاه شما را شارژ کند.  از آنجا که استفاده از فرمول گذاری و محاسبات دستی گیج کننده است لذا از ذکر فرمول خودداری و در عوض می توانید به سایت Powerbankexport رفته و سپس مشخصات گوشی و ظرفیت پاور بانک خریداری شده را وارد کرده تا تعداد دفعات شارژ شدن گوشی توسط پاوربانک شما را نمایش دهد .

3-شدت جریان خروجی مناسب پاوربانک کدام است  ؟

 دومین پارامتر مهم در انتخاب پاوربانک مناسب برای شما شدت جریان خروجی پاور بانک است،که شما باید به نیاز خود و دستگاهی که می‌خواهید توسط پاوربانک آن را شارژ کند کنید اقدام به خرید پاوربانک مناسب دستگاه خود نمایید.

4-اگر پاور بانک با شدت جریان خروجی متناسب با گوشی تلفن همراه نباشد چه اتفاقی می افتد ؟

تصور کنید گوشی موبایل شما نیازمند شارژ شدن با شدت جریان ۲.۱ آمپر باشد در صورتی که شما پاور بانک با شدت جریان خروجی ۱ آمپر خریداری کرده اید، بنابراین باتری گوشی شما به کندی شارژ می‌شود و تجربه خوشایندی از استفاده از پاور بانک را بر جا نمی گذارد.

سایر پارامترهای مهم در انتخاب پاور بانک مناسب:

همانطور که گفته شد ۲ پارامتر ظرفیت و شدت جریان از جمله مهمترین پارامتر ها در انتخاب هستند با این وجود در ادامه سایر پارامترهای مهم در انتخاب پاوربانک مناسب را نیز شرح داده ایم:

 سرعت شارژ:

 امروزه همه افراد تمایل به استفاده از شارژر و پاوربانک های با قابلیت شارژ سریع دارند‌  سرعت شارژ پاور بانک، به شدت جریان خروجی بستگی دارد پاور بانک ها امروزه در شدت جریان های خروجی مختلف عرضه می شوند از شدت جریان ۱ آمپر الی ۵ آمپرمتغیر هستند. هر چه شدت جریان خروجی پاور بانک بیشتر باشد طبیعتاً سرعت شارژ شدن باتری گوشی شما نیز بالاتر می‌رود.  همچنین علاوه بر شدت جریان ،مجهز بودن پاور بانک به فناوری کوالکوم( شارژ سریع) نیز در سرعت شارژ موثر است . این فناوری شارژ سریع دارای نسخه ۱ و ۲ و ۳ و ۴ است که توضیح آن در این مقاله نمی گنجد.

پاور بانک چه پورت های ورودی و خروجی داشته باشد؟

 نکته دیگر که در حین خرید پاور بانک ،باید مد نظر داشته باشیم تعداد و نوع پورت های ورودی و خروجی است.

 ابتدا شما بر اساس نیاز خود باید تعیین کنید به چند درگاه ورودی و خروجی و چه نوع پورت هایی از این درگاه‌ها برای پاوربانک خود نیاز دارید .

پورت خروجی جهت شارژر دستگاه متصل به پاور بانک و پورت ورودی جهت شارژ خود دستگاه پاور بانک است.

در ادامه انواع مختلف پورت های پاوربانک را شرح می دهیم:

۱-پورتUSB:  این پورت تنها به عنوان پورت خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲- پورتType -C: این پورت بسته به نوع پاوربانک شما می‌تواند هم به عنوان پورت ورودی و هم به عنوان پورت خروجی و یا هر دو مورد استفاده قرار گیرد

۳-پورت لایتنینگ: این پورت هم تنها به عنوان پورت ورودی مورد استفاده قرار می گیرد.

 ۴-پورت micro usb: این پورت هم تنها به عنوان پورت ورودی مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته: فناوریPD  تنها قابل استفاده در پاور بانک هایی هستند که دارای درگاه تایپ سی است.

پورت های ورودی و خروجی در پاوربانک

 

آیا پاوربانک انتخابی شما به باتری گوشی و تبلت شما آسیب نمی رساند ؟

 

چطور می توان متوجه این موضوع شد که پاور بانک منتخب شما به باتری گوشی شما آسیب وارد نمی کند؟

 در پاور بانک ها نیز مانند سایر دستگاه‌های هوشمند یکسری اصول ایمنی مد نظر قرار گرفته است که در ادامه به شرح مختصر این اصول می‌پردازیم:

ولتاژ بیش از حد نرمال Over Voltage

-بیش از حد شارژ شدن Over Charge

-شدت جریان بیش از حد Over Current

-افزایش دما Over Heat

-اتصال کوتاه Short -circuit

 شرح فناوری های گفته شده در این مقاله نمی گنجد اما در کل پاوربانک مناسب باید بتواند در مقابل ولتاژ، بیش از حد شارژ شدن، جریان ،گرما و اتصال کوتاه ایمن باشد.

سایز و ابعاد:

 ابعاد، سایز و وزن یک پاوربانک بنابر استفاده و نیاز شما می‌تواند جزء فاکتورهای مهم در خرید پاوربانک باشد.  طبیعتاً پاوربانک های با ظرفیت بالا دارای ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر هستند و پاوربانک های ظرفیت پایین و متوسط ابعاد و وزن متناسب تری دارند. امروزه با توجه به تنوع مدل در پاور بانک های موجود در بازار پاور بانک ها دارای ابعاد، سایز و وزن مختلفی هستند .

نمایشگر میزان شارژ مانده:

  در پاوربانک های نسل جدید به طور کلی میزان شارژ باقیمانده دستگاه به دو صورت نمایش داده میشود:

1-نمایشگرLcd 

2-نمایشگر Led        

نمایشگر Lcd:

معمولاً در این نوع پاور بانک ها یک lcd کوچک بر روی  بدنه بالایی پاوربانک تعبیه شده است که به صورت درصدی میزان شارژر باقیمانده دستگاه را نمایش می دهد.  در مدل‌های جدید پاور بانک ها علاوه بر میزان شارژ باقیمانده، شدت جریان و ولتاژ خروجی از دستگاه نیز نمایش داده می شود.

نشانگر Led:

معمولاً در این نوع پاوربانک بر روی بدنه کناری چراغ های کوچک led تعبیه شده‌اند که میزان شارژ باقیمانده دستگاه را نمایش می دهند

پاوربانک lcd دار ,پاوربانک led دار

بهترین روش برای افزایش عمر پاور بانک چیست؟

با توجه به افزایش قیمت پاوربانک و انواع وسایل الکترونیک، مراقبت و نگهداری از این وسایل نیز به دغدغه خریداران تبدیل شده است.

 در ادامه تلاش کردیم تا برخی نکات مفید در جهت نگهداری و مراقبت از پاور بانک را شرح دهیم :

 ۱-برای شارژ کردن پاور بانک از پریز برق استفاده کنید.

شارژ کردن پاور بانک با استفاده از برق شهر و یک شارژر استاندارد به مراتب سریعتر از شارژ کردن آن توسط کامپیوتر و لپ تاپ صورت می گیرد و علاوه بر سرعت در افزایش طول عمر و مراقبت بیشتر از باتری پاوربانک موثر است .بنابراین تا حد امکان توصیه می‌شود از برق شهر برای شارژ کردن پاور بانک استفاده کنید

۲- از بیش از حد شارژ کردن پاوربانک اجتناب کنید .

اگر پاور بانک شما ساعت‌ها به برق وصل باشد عمر مفید آن کاهش می یابد . مگر اینکه شما از پاور بانک های دارای چیپ هوشمند multi protection استفاده کنید در کل توصیه نمی‌شود ساعت‌ها پاوربانک را به برق جهت شارژر شدن وصل کنید.

3-  ایجاد یک تهویه مناسب برای پاوربانک :

 زمانی که گوشی از طریق پاور بانک در حال شارژ شدن است درون کیف یا جیب خود قرار ندهید.  دراین حالت پاوربانک تهویه ندارد و داغ می‌کند که موجب آسیب دیدن سلول های باتری پاوربانک و در نتیجه کاهش طول عمر پاوربانک خواهد شد.

 ۴- قبل از0% شدن پاور بانک خود را شارژ مجدد کنید.

پاوربانک خود را هنگامی شارژ کنید که حدود ۲۰% از شارژ آن باقی مانده باشد و اگر نمی خواهید از پاوربانک خود برای چند روز استفاده کنید بهتر است میزان شارژ آن را بررسی کنید و همچنین هیچگاه  پاوربانک خود را به طور کامل ۱۰۰% شارژ نکنید.

 ۵-استفاده نکردن از پاوربانک هنگامی که در حال شارژ است.

باز کردن پاوربانک در دمای بالا موجب آسیب دیدن پاور بانک می‌شود حتی احتمال انفجار نیز وجود دارد.  هر چند ممکن است هرگز با این موضوع مواجه نشوید اما بهتر است احتیاط کنید.

۶-خم نکردن کابل شارژ پاوربانک: 

وقتی کابل را خم می کنید ممکن است در محل خم شدن انرژی متوقف شود و این موضوع موجب افزایش دما می‌شود و خطرناک است . شما می توانید از کابل مخصوص پاوربانک که کابل های کوتاهی هستند استفاده کنید.

7-پاور بانک را جلوی نور مستقیم خورشید و مجاورت گرما قرار ندهید.

در واقع باید گفت هم گرما و هم سرما می تواند بر روی سلول های باتری اثر گذاشته و به آن آسیب بزند و طول عمر پاور بانک را کاهش دهد.

 ۸- استفاده از پاوربانک تنها برای شارژ کردن دستگاه مخصوص به آن

در صورتی که پاوربانک شما دارای فناوریPDوQC3.0 است  قابل استفاده برای شارژ کردن تمام دستگاه ها است. باید در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید با پاوربانک های مخصوص شارژ گوشی ،بعضی تبلت ها و لپتاپ ها را شارژ نمایید.

بهترین پاور بانک ها به انتخاب آرنیک موبایل:

اگر قصد خرید پاوربانک دارید باید در نظر داشته باشید کیفیت را فدای قیمت نکنید و از برندهای معتبر خرید کنید چرا که در پاور بانک ارزان قیمت قاعدتاً از باتر های بی کیفیت استفاده شده که به مرور سبب افزایش حجم باتری ،نشتی مواد شیمیایی و یا حتی سبب بروز انفجار خواهد شد.

  شما می توانید بهترین قیمت پاوربانک مشخصات فنی ،مقایسه قیمت انواع پاور بانک را در فروشگاه آرنیک موبایل مشاهده کنید شما می‌توانید قیمت پاوربانک یسیدو ،قیمت پاوربانک ترانیو ،قیمت پاور بانک کانفلون در فروشگاه اینترنتی آرنیک مقایسه کرده و با بهترین قیمت خریداری نمایید.

 

در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از چت آنلاین سوالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

 

چکیده آنچه در این مقاله خوانده اید :

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *