با عینک های هوشمند و نحوه ی عملکرد آن بیشتر آشنا شوید

با عینک های هوشمند و نحوه ی عملکرد آن بیشتر آشنا شوید

عینک‌های هوشمند شروع موج بعدی دستگاه‌های متحول کننده زندگی هستند که انتظار می‌رود تأثیر بیشتری نسبت به تلفن‌های هوشمند داشته باشند. عینک‌های هوشمند نوعی گجت پوشیدنی است که قادر است تمام نیازهای اولیه‌ی کاربر را اعم از عکاسی، پاسخگویی به تلفن، چک کردن لیست گوشی و… را در کسری از ثانیه انجام دهند. نسبت به عینک هوشمند علاقه‌مند هستید؟ این مقاله را تا انتها بخوانید تا بدانید آن‌ها دقیقا چه هستند و چگونه کار می‌کنند.

 

عینک هوشمند چیست؟

عینک‌های هوشمند دستگاه‌هایی هستند که به‌عنوان عینک معمولی استفاده می‌شوند اما دارای فناوری داخلی هستند که می‌توانند آنچه را که در واقعیت می‌بینید با اطلاعات مجازی ادغام کنند.

عینک‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات زیادی را به کاربر ارائه دهند، این اطلاعات می‌توانند در مورد محیط اطراف باشند، مسیریابی برای نقشه‌ها را نشان دهند، چهره افرادی را مشخص کنند که به سمت کاربر می‌آیند یا حتی اعلان‌هایی را به شما یادآور شود که از برنامه‌های مختلف روی گوشی چشمک می‌زنند.

کاربر می‌تواند از طریق صدا، لمس، ضربه زدن یا کشیدن انگشت خود با عینک هوشمند ارتباط برقرار کند و آن را از طریق کنترل‌های تعبیه شده روی قاب عینک مدیریت کند. برخی از عینک‌های هوشمند دارای قابلیت تشخیص حرکات سر، چشم و دست هم هستند.

این عینک‌ها تغییر و تحولی شگفت در کسب و کارها به وجود آورده‌اند، به کمک این عینک‌ها افراد می‌توانند به برنامه‌های دیجیتال دسترسی داشته باشند، در حالی‌که دستانشان آزاد است. از این عینک‌ها در زمینه‌های خدمات صحرایی شامل نصب و نگهداری تجهیزات، ساخت و مونتاژ مجتمع، تدارکات و انبارداری، ساختمان و ساخت و ساز و پزشکی استفاده می‌شود.

 

تاریخچه عینک هوشمند

عینک هوشمند چیست

در سال ۲۰۱۳، گوگل یک نسخه اولیه از عینک هوشمند به نام Google Glass Explorer را روانه بازار کرد. گوگل امید داشت که این محصول بتواند با سرعت زیادی در بین مردم محبوب شود، در واقع گوگل این گجت را با هدف افزایش محبوبیتی مانند سایر دستگاه‌های فناوری پوشیدنی از جمله ساعت‌های هوشمند معرفی کرد، اما متاسفانه با مشکلی مواجه شد که از قبل آن را پیش‌بینی نکرده بود، مردم از این فناوری درجهت استفاده نادرست استفاده می‌کردند، بنابراین نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت را به وجود آورد، به همین دلیل این گروژه به مدت ۱۸ ماه متوقف شد تا این موانع و نگرانی‌ها برطرف کند.

در حال حاضر در جهان شرکت‌های زیادی وجود دارند که عینک‌های هوشمند را تولید می‌کنند از جملهX Glass ،Epson ، Vuzix ،Sony ،Microsoft Hololens و ODG هستند.

 

اجزای تشکیل‌دهنده عینک های هوشمند

برای اینکه عینک‌های هوشمند عملکردی مشابه با گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال ارائه دهند، باید بتوانند به راحتی کنترل شوند به همین دلیل این عینک‌ها دارای سنسورهای متعددی هستند تا خروجی‌های بصری و صوتی تولید کنند.

در ادامه قسمت‌های کاربردی عینک‌های هوشمند و نحوه عملکرد آن‌ها شرح داده شده است.

 

قابلیت صوتی

عینک هوشمند ممکن است قابلیت برقراری تماس یا تماشای فیلم را داشته باشد، به همین دلیل آن‌ها نیاز به فناوری خروجی صدا دارند. برخی از عینک‌های هوشمند به جای استفاده از بلندگوها، صدا را از طریق رسانایی استخوانی به حلزون گوش (استخوان گوش) منتقل می‌کنند، این بلندگوها در انتهای تکیه‌گاه گوش قرار دارد.

 

میکروفون

اکثر عینک‌های هوشمند دارای یک میکروفون کوچک هستند که می‌تواند صدای شما و صداهای اطراف را ضبط کند. وجود میکروفون برای عینک‌های هوشمندی که دارای کنترل صوتی، قابلیت تماس یا ضبط ویدیو با صدا هستند، بسیار ضروری است.

امروزه اکثر عینک‌های هوشمند میکروفون را با یک بلندگوی میکرو جفت می‌کنند تا کاربر بتواند به فیدبک‌های صوتی، اعلان‌ها و گوش دادن به موسیقی و پادکست بپردازد.

 

پردازنده کامپیوتر

عینک هوشمند مانند هر کامپیوتر دیگری به یک واحد پردازش مرکزی (CPU) نیاز دارد. این پردازنده معمولا در یکی از بازوهای قاب عینک نگه داشته می‌شود و بسیار کوچک است.

 

رابط انسان و کامپیوتر (HCI)

برای کنترل و مدیریت عینک هوشمند باید رابطی بین انسان و عینک وجود داشته باشد اما رابط‌های معمولی مانند صفحه لمسی یا ماوس کامپیوتر برای این کار نامناسب هستند. مناسب‌ترین رابط‌ها در عینک هوشمند دکمه ها، سامانه‌ی تشخیص گفتار، تشخیص ژست، ردیابی چشم و کنترل از راه دور از طریق گوشی هوشمند هستند. در گوشی هوشمند می‌توان از یک یا تلفیق چند مورد از این موارد استفاده کرد.

 

لنزها

مانند عینک‌های معمولی، بسیاری از عینک‌های هوشمند از لنز استفاده می‌کنند، لنزهای به کار رفته در این عینک‌ها تنوع زیادی دارند و از هر کدام در موارد خاصی استفاده می‌شود؛ بعضی از لنزها پزشکی هستند و به دستور پزشک نصب می‌شوند، از لنزهای فیلتر نور آبی در زمان استفاده از کامپیوتر استفاده می‌شود، بعضی از لنزهای هوشمند وابسته به نور هستند.

 

دوربین

بسیاری از عینک‌های هوشمند نیاز به دوربین دارند، از این دوربین برای فیلمبرداری و آنالیز استفاده می‌شود تا امکان پوشش AR وجود داشته باشد. این دوربین‌ها بسیار کوچک هستند و به طور نامحسوس در داخل قاب عینک جا ساز شده‌اند.

 

عینک آفتابی هوشمند چیست؟

عینک آفتابی هوشمند چیست

تکنولوژی عینک‌های هوشمند فقط برای عینک‌های معمولی استفاده نشد، بلکه بعضی از شرکت‌ها آن را در عینک‌ها آفتابی هم به کار بردند. عینک آفتابی هوشمند بهترین محافظت در برابر آفتاب را با جدیدترین فناوری از جمله هدفون‌های پیشرفته، ردیاب‌های تناسب اندام و دوربین‌ها ترکیب می‌کند. این عینک‌ها علاوه‌بر زیبایی، شیک بودن و لاکچری بودن، از قابلیت‌های زیادی برخوردار است. ظاهری این عینک‌ها به‌گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند به هوشمند بودن آن پی ببرد.

 

عینک آفتابی هوشمند چه کاری می تواند انجام دهد؟

عینک آفتابی هوشمند مانند سایر عینک‌های هوشمند از فناوری‌های زیادی در خود جای داده است. به طور مختصر و به صورت تیتروار، چک لیست این فناوری شامل موارد زیر می‌شود:

  • میکروفون بی‌سیم
  • ورودی صوتی با رسانایی استخوانی و دریافت تلفن همراه
  • لنز دوربین
  • جستجوی صوتی هندزفری از طریق الکسا
  • پوشش دیجیتالی متن و تصاویر روی لنز
  • توسط یک واحد پردازش مرکزی (CPU) واقع بر روی قاب عینک آفتابی

به غیر از این موارد، این عینک‌ها به لطف داشتن افزونه‌های مدرن برای انجام سرگرمی و کارهای روزانه بسیار مفید و پرکاربردی هستند.

 

Real-time biofeedback

عینک آفتابی هوشمند از یک اپلیکیشن و حسگرها در پدهای بینی و گوشی‌های استفاده می‌کند تا بتواند بر حرکات چشم، حالات صورت، تنفس و فعالیت ذهنی نظارت داشته باشد، این موارد به شما اجازه می‌دهد تا تمرکز خود را بهبود ببخشید.

 

ردیاب تناسب اندام

اغلب ما برای حفظ سلامتی و تناسب اندام به ورزش می‌پردازیم، این ورزش شامل دویدن، دوچرخه سواری، پیاده روی در فضای باز خواهد بود. در فضای باز برای محافظت از چشم در برابر نور باید از عینک آفتابی استفاده کرد و چه بهتر که این عینک آفتابی هوشمند به فناوری ردیاب تناسب اندام مجهز باشد.

 

کنترل ژست

بعضی از عینک‌های آفتابی هوشمند از طریق حرکات سر کنترل می‌شوند با برنامه‌ریزی حرکاتی که به شما امکان می‌دهد تا به تماس‌های تلفنی پاسخ دهید یا آن‌ها قطع کنید، صدا را تنظیم کنید و آهنگ‌های موسیقی تغییر دهید.

 

سخن آخر

نام عینک هوشمند با نام شرکت گوگل گره خورده است و همه تصور دارند که عینک‌های هوشمند فقط توسط این شرکت طراحی و تولید می‌شوند، اما شرکت‌های زیادی وجود دارند که وارد این حوزه شده‌اند و در تلاش هستند از گوگل جلو بزنند. بازخورد مثبت مصرف‌کنندگان برای اولین نسل از عینک‌های هوشمند و عینک‌های آفتابی غول‌های بزرگی مانند مایکروسافت، آمازون، گوگل، اسنپ، فیس‌بوک و اپل را به بازیگران اصلی تبدیل در این صنعت تبدیل کرده است که امیدوارند تغییر عمده‌ای در بازار عینک‌های هوشمند ایجاد کنند.

عینک‌های هوشمند روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از پرکاربردترین تجهیزات تبدیل شوند که قادر است پاسخ‌گوی تمام نیازهای انسان است. مخصوصا با خرید کارت حافظه یک وسیله مناسب و کاربردی است.

 

نظر شما در مورد عینک هوشمند چیست؟ آیا دوست دارید یکی از آن‌ها را خریداری کنید و از آن استفاده کنید؟ اگر این فناوری به ایران وارد شود، آیا مایل هستید آن را به کار بگیرید؟ خوشحال خواهیم شد تا پاسخ به این سولات را برای ما ارسال کنید.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *