آیا واقعا پاوربانک برای باتری موبایل ضرر دارد؟

آیا واقعا پاوربانک برای باتری موبایل ضرر دارد؟

باتری یکی از اجزای مهم در تلفن همراه به حساب می‌آید؛ که کارکرد صحیح آن را ایجاد می‎کند. گاها شرایطی پیش می‌آید که تامین باتری گوشی و شارژ کردن آن به چالشی برای افراد تبدیل می‌شود. در مسافرت‌های طولانی و دسترسی نداشتن به برق، این مشکل ممکن است پیش بیاید.

راهکار‌های مختلفی در چنین موقعیت‌هایی توصیه می‌شود؛ که استفاده از پاور بانک یکی از آن‌ها است. گاها زمزمه‌های مبنی بر این‌که پاوربانک برای باتری موبایل ضرر دارد به گوش می‌رسد. در این مقاله قصد داریم این موضوع را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

تاثیر استفاده از پاوربانک بر گوشی موبایل

استفاده نادرست از این محصول در دراز مدت می‌تواند عملکرد موبایل را نیز با مشکل مواجهه کند. در واقع این مورد اثر خود را بیشتر بر روی باتری گوشی می‌گذارد. مدارک معتبری برای اثبات این ادعا وجود ندارد. کیفیت و نحوه استفاده از این محصول، ممکن است مضرراتی بر روی موبایل بر جای بگذارد. از مهم‌ترین عواملی که باید در حین استفاده از این ابزار به آن دقت کرد شامل موارد زیر است:

 کیفیت ساخت پایین

یکی از مهم‌ترین عواملی که سلامت باتری گوشی را در معرض تهدید قرار می‌دهد؛ مربوط به استفاده از محصولات بی کیفیت است. در سطح جهانی استانداردهای مشخصی برای ساخت این محصولات وجود دارد. برخی از تولید کنندگان به دلایل مختلفی مثل کاهش هزینه، از این استاندار‌دها پیروی نمی‌کنند. در نهایت این موضوع باعث می‌شود ما روزانه شاهد وجود محصولاتی با کیفیت پایین در بازار باشیم.

تاثیر استفاده از پاوربانک بر گوشی موبایل

 

شاید اینگونه تصور کنید که با خرید پاوربانکی ارزان در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنید. در واقعیت برعکس این حالت رخ می‌دهد؛ آسیبی که به باتری گوشی شما وارد می‌شود هزینه بالاتری برای تعمیر نیاز دارد. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌شود قبل از خرید به دقت محصولات برند‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. خرید محصولات از برندهای معتبر و با کیفیت، تا حد زیادی از بروز مشکل در باتری موبایل جلوگیری می‌کند.

کیفیت کابل شارژر

کیفیت هر یک از اجزای این محصول، می‌تواند بر روی سلامت گوشی تاثیر گذار باشد. انتقال انرژی از آن به گوشی هم بخش مهمی در هنگام شارژ به حساب می‌آید. مسئولیت این کار با کابل شارژر است که باید از کیفیت کافی برخوردار باشد. در صورتی که از محصولات بی کیفیت استفاده کنید، این موضوع سلامت باتری گوشی شما را مورد تهدید قرار می‌دهد. بی کیفیت شدن این محصول سبب افزایش مدت زمان شارژ گوشی می‌شود. هرچه این زمان افزایش پیدا کند عمر باتری کاهش می‌یابد.

یکی از مضررات اصلی کابل‌های شارژر مربوط به مقاومت کابل می‌شود. وجود بخش‌های بی کیفیت در کابل سبب می‌شود مقاومت کابل بالاتر رود و در این حین دما نیز افزایش می‌یابد.

کابل شارژ برای پاور بانک

شارژ به صورت عادی

با گسترش علم در زمینه فناوری و تکنولوژی، شارژ هوشمند گوشی همراه ابداع شد. شارژ هوشمند به این معنی است که پاور بانک با سنجش ولتاژ، جریان را حین پر شدن باتری قطع می‌کند. در نوع مرغوب این محصول، ولتاژ ورودی به گوشی با دقت مورد کنترل قرار می‌گیرد. در این محصولات شارژ گوشی تا زمانی که باتری پر شود ادامه پیدا می‌کند. در نهایت با پرشدن باتری، این توسط پاوربانک تشخیص داده می‌شود؛ سپس جریان به صورت هوشمند قطع می‌شود.

در صورتی از محصولات بی کیفیت استفاده کنید این ویژگی در اغلب آن‌ها وجود ندارد. در چنین شرایطی شارژ شدن موبایل بدون توجه به عوامل دیگر صورت می‌گیرد. همواره باتری با ولتاژی ثابت شارژ می‌شود و این حالت حتی بعد از تکمیل شارژ نیز ادامه می‌یابد. این حالت با گذر زمان سلامت باتری گوشی را به خطر می‌اندازد و عمر آن را کاهش می‌دهد. شارژ مداوم باعث می‌شود بعد از تکمیل باتری، کماکان جریان ورودی به گوشی ادامه داشته باشد.

 ولتاژ تولیدی نامناسب

اگر بر روی برچسب محصولات الکترونیکی دقت کرده باشید؛ عددی مبنی بر ولتاژ و توان دستگاه نوشته می‌شود. مطابقت کردن این مقادیر با جریان ورودی به دستگاه اهمیت زیادی دارد. در صورتی که ولتاژی بالاتر از حد تحمل دستگاه به آن وارد شود؛ عملکرد آن را دچار اختلال می‌کند. در مورد مسئله شارژ کردن موبایل به وسیله پاور بانک نیز این موضوع صادق است.

در صورتی که ولتاژ بیش از حد به گوشی وارد گردد، حتی ممکن است باعث سوختن باتری گوشی شود. PBC جزئی در این محصول است که ولتاژ خروجی از دستگاه را کنترل می‌کند. در محصولات با کیفیت پایین عملکرد این بخش نیز به درستی انجام نمی‌شود. اهمیت ندادن به این موضوع در مواردی حتی ممکن است باعث منفجر شدن باتری گوشی  شود.

گرم شدن بیش از حد بدنه

قبل از خرید این محصول باید به موارد مختلفی توجه کنید. مرغوبیت همه اجزای سازنده در نهایت سبب کیفیت محصول نهایی می‌شود. قبل از خرید باید میزان گرم شدن بدنه آن را بررسی کنید. در حالت نرمال بدنه پاور بانک بعد از چندین ساعت فعالیت گرم می‌شود. این افزایش دما چشم گیر نیست و در اندازه کم است. در صورتی که در مدت زمان کم، گرم شود این موضوع نشان دهنده کیفیت پایین آن است. در مواردی وجود خرابی هم این مشکل را تشدید می‌کند.

راهکار‌های کاهش مضرات پاور بانک برای باتری

با انجام اقدامات مختلفی می‌توان از خطر آسیب به موبایل را کاهش داد. استفاده درست از پاور بانک با کیفیت سبب می‌شود تا مدت طولانی بتوان از آن بهره برد. انجام این کارها از باتری گوشی محافظت می‌کند:

 استفاده در مواقع ضروری

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که پریز برق و شارژر اصلی‌ترین راهکار برای شارژ گوشی است. استفاده از اتصال غیر مستقیم با کابل به دستگاه‌های دیگر در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. پاور بانک نیز در این دسته قرار گرفته و تنها در مواقع ضروری باید از آن استفاده کنید.

جدا از کیفیت هر پاوربانک، این کالاها طول عمر مشخصی دارند که با استفاده زیاد، کاربرد اولیه خود را از دست می‌دهند. استفاده مداوم و طولانی مدت از آن، فشار زیادی به دستگاه وارد می‌کند. این موضوع باعث افت کیفیت دستگاه می‌شود و به سلامت باتری گوشی نیز آسیب می‌رساند.

استفاده نکردن از گوشی در حال شارژ

موضوع مهمی که همواره کارشناسان آن را توصیه می‌کنند، استفاده نکردن از گوشی در حال شارژ مربوط می‌شود. در چنین شرایطی شارژ و دشارژ همزمان برای گوشی اتفاق می‌افتد. این حالت نه تنها مدت زمان شارژ شدن را افزایش می‌دهد بلکه به باتری گوشی نیز آسیب می‌رساند.

در صورتی که از این محصول برای شارژ کردن گوشی استفاده کنید؛ به آن هم آسیب می‌رسانید. طولانی شدن مدت شارژ باعث گرم شدن بیش از حد هر دو دستگاه نیز می‌شود. در چنین شرایطی عمر مفید باتری و گوشی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

 توجه به دمای محیط در حین شارژ

اغلب توصیه می‌شود از این محصول در محیطی ثابت و به دور از نور مستقیم خورشید استفاده شود. برای جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی در باتری گوشی، در حین شارژ با پاوربانک آن‌ها را در محیط باز قرار دهید. استفاده از این محصول در محیطی بسته نظیر داخل جیب یا کیف می‌تواند افزایش دمای زیادی در هر دو ایجاد کند.

سوالات متداول

استفاده از پاوربانک به منظور شارژ کردن به گوشی آسیب می‌رساند؟

مدارک معتبری برای اثبات این ادعا وجود ندارد. در صورتی که این محصول کیفیت پایینی داشته باشد و اجزای آن مرغوبیت کافی را نداشته ‌باشند؛ به باتری گوشی آسیب می‌رساند. در چنین شرایطی عمر باتری نیز کاهش می‌یابد.

در چه شرایطی می‎توان از پاوربانک استفاده کرد؟

استفاده از پاوربانک نباید به صورت مداوم باشد. این محصول تنها در مواقع ضروری که به پریز برق دسترسی نیست کاربرد دارد.

جمع بندی

مسلما استفاده از پاوربانک نمی تواند جایگزینی برای شارژر گوشی و جریان برق باشد. این محصول در واقع راهکاری به منظور استفاده در شرایطی است که این موارد در دسترس نباشند.

با استفاده از بررسی‌های دقیق قبل از خرید می‌توان از کیفیت این محصول اطمینان حاصل کرد. هرچه کیفیت آن بالاتر باشد؛ طول عمر محصول بالاتر می‌رود و مضررات آن برای باتری کاهش می‌یابد. در صورتی که قصد خرید پاور بانکی با کیفیت از برندهای معتبر را دارید، می‌توانید به وب سایت آرنیک موبایل مراجعه کنید. فروشگاه ما، یکی از معتبرترین مراجع فروش لوازم جانبی موبایل به حساب می‌آید. مجموعه ما محصولاتی با کیفیت بالا را با قیمتی مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *