آیا آهن ربا باتری گوشی را خراب می کند؟

تاثیر مخرب آهن ربا بر روی گوشی موبایل

همزمان با سطح دسترسی بالای عموم مردم به گوشی‌های موبایل، سوالات بسیاری درباره نگهداری از آنها در ذهن شکل می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین سوالات این است که آیا آهن‌ربا باتری گوشی را خراب می‌کند؟ احتمالا بعضی از راننده‌های تاکسی اینترنتی را دیده باشید که از هولدر گوشی موبایل در خودرو استفاده می‌کنند و بعضی دیگر عقیده دارند آهن‌ربای هولدر باتری گوشی را خراب می‌کند. در این مقاله با دیدگاهی علمی، به ابهام تاثیر آهن ربا بر باتری گوشی پاسخ داده خواهد شد.

 

تاثیر آهن ربا بر باتری گوشی

تاثیر آهن ربا بر باتری گوشی

در ابتدا باید بررسی کنیم دیدگاه تاثیر منفی آهن‌ربا بر روی وسایل الکتریکی از کجا نشات می‌گیرد:

این دیدگاه از مبدا دیدگاه تاثیر منفی آهن‌ربا بر روی وسایل الکتریکی نشات می گیرد. زمانی که مانیتورهای قدیمی و یا تلویزیون‌های لامپی رایج بود، با نزدیک کردن آهن‌ربا به تلویزیون یا مانیتور تصاویر دچار اختلال می‌شدند و به همین دلیل از آن زمان هیچ آهن‌ربایی را به هیچ وسیله الکتریکی‌ نزدیک نمی‌کردند.

علت اتفاق این بود که تصاویر نمایش ‌داده‌شده بر روی مانیتور و یا تلویزیون لامپی، از یک میدان مغناطیسی عبور می‌کردند که با نزدیک کردن یک آهن‌ربا به نمایشگر، میدان مغناطیسی پیش‌فرض برهم‌خورده و تصاویر دیگری دریافت می‌کردند. اما آیا همچنان مجاورت آهن‌ربا با دستگاه‌های الکتریکی و خصوصا گوشی‌های موبایل، تاثیر مخربی بر آنها دارد؟

 

آیا آهن‌ربا باتری گوشی را خراب می کند؟

با نگاهی ساده می‌توان فهمید از زمان‌های قدیم تاکنون پیشرفت‌های بسیار زیادی در تمام امور و خصوصا تکنولوژی شده است و این تغییر تصویر ناشی از مجاورت با آهن‌ربا، به طور کامل رفع شده است. اما اگر بخواهیم به‌صورت علمی‌تر به موضوع نگاه کنیم، اکثر باتری‌هایی که در گوشی‌های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند لیتیوم یا یون لیتیوم هستند. باتری‌های لیتیومی باتری‌هایی هستند قابل شارژ که نحوه کار آنها به این شکل است که در زمان استفاده از باتری، یون‌های لیتیومی از الکترودهای منفی به سمت الکترودهای مثبت حرکت می‌کنند.

همین روند در هنگام شارژ کردن باتری صدق می‌کند یعنی از یون‌های مثبت به سمت منفی حرکت می‌کنند. در روند ذکر شده در باتری‌های لیتیومی، آهن‌ربا هیچ تداخلی ایجاد نکرده و نمی‌تواند فعالیت یون‌هایی که از منفی به مثبت و یا مثبت به منفی حرکت می‌کنند را مختل کند. این به آن معنی است که چه در حالت تخلیه باتری و چه در حالت شارژ کردن باتری، پس در جواب سوال شما که آیا آهن‌ربا باتری گوشی را خراب می‌کند یا خیر می توان گفت آهن‌ربا خطری برای باتری گوشی موبایل شما ندارد.

برای درک عمیق‌تر ارتباط میان مغناطیس و الکتریسیته باید به حوزه الکترومغناطیس وارد شد.

 

تاثیر آهن ربا بر روی باتری گوشی از نظر الکترومغناطیس

الکترومغناطیس رشته‌ای مرتبط با فیزیک است که پدیده‌های الکتریکی و مغناطیسی را بررسی و ارتباط این دو مورد با یکدیگر را بررسی می‌کند و این دقیقا پاسخ نهایی و علمی به این است که آیا آهن‌ربا باتری گوشی را خراب می‌کند؟

برای پاسخی دقیق می‌توان از «قانون آمپر» کمک گرفت. قانون آمپر را نخستین‌بار «آندره – ماری آمپر» مطرح نمود. قانون آمپر میدان مغناطیسی موجود در یک حلقه را به جریان الکتریکی مرتبط می‌سازد و حالت معکوس نیز ممکن است صورت پذیرد. باوجود اینکه هر جریان الکتریکی قادر به ایجاد یک میدان مغناطیسی است اما فقط و فقط با تغییر در نیروی مغناطیسی (به‌اصطلاح شار) می‌توان جریان ایجاد کرد. میدان مغناطیسی ساکن فقط یک تخلیه ایجاد می‌کند که تاثیر قابل‌توجهی بر روی باتری گوشی موبایل شما نخواهد داشت، پس از نظر علمی هم ثابت می‌شود که جواب سوال آیا آهن‌ربا باتری گوشی را خراب می‌کند خیر است.

 

آهن ربا باتری خالی نمی کند!

تا اینجا متوجه شدیم که آهن‌ربا نمی‌تواند باتری گوشی شما را خراب کند. اما شاید دیده باشید مواردی را که شخص مدعی است از زمان استفاده از هولدر موبایل، مصرف گوشی موبایل زیاد شده و به عبارت دقیق‌تر مدعی است آهن‌ربا باعث می‌شود باتری گوشی خالی شود.

در رابطه‌ با این موضوع باید به این نکته توجه کرد که آهن‌ربا به‌تنهایی نمی‌تواند باتری گوشی شما را تخلیه کند اما ممکن است زمانی که هولدر غیراستاندارد استفاده می‌کنید، آهن‌ربای هولدر بر روی قطب‌نما یا مکان‌نمای گوشی موبایل شما تأثیر منفی گذاشته و عملکرد آنها را با اختلال مواجه کند.

 

آیا آهن‌ ربای استند یا هولدر برای باتری مضر است؟

آیا آهن‌ربا باتری گوشی را خراب می کند؟

با توضیحاتی که داده شد، متوجه شدیم که آهن‌رباهای معمولی و ضعیف و خانگی تاثیر مخربی بر روی باتری گوشی موبایل شما نخواهند داشت اما همان‌طور که ذکر شد ممکن است در مواردی مشاهده کنیم که با مشکل خالی شدن شارژ دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. در رابطه با هولدرهایی که عموما مورد استفاده رانندگان است باید به مدل استند توجه کرد زیرا منشا تمام مشکلات بعدی از همین قسمت است.

بعضی از آنها آهن‌ربای قوی‌ دارند که می‌تواند آسیب‌های جزئی‌ به قطب‌نما یا جی‌پی‌اس تلفن همراه شما وارد کند اما در رابطه با باتری این قدرت معمولا زیاد نیست و تاثیری بر آن نخواهد داشت. راه‌حل صحیح آن است که هولدر را از مراکز معتبر خریداری نمایید زیرا در صورتی که استند شما نرمال باشد در هیچ حالتی به هیچ یک از اجزای گوشی موبایل شما آسیب وارد نخواهد کرد. در نتیجه می توان گفت اینکه آیا آهن‌ربا باتری گوشی را خراب می‌کند یا خیر بستگی به خودتان و وسایلی دارد که تهیه می کنید.

 

دو نکته مهم درباره تاثیر مخرب آهن ربا بر روی گوشی موبایل

در رابطه با اینکه آیا آهن‌ربا باتری گوشی را خراب می‌کند یا خیر باید به دو نکته توجه کرد. نکته اول اینکه آیا تنها تاثیر مخرب آهن‌ربا تغییر تصویر است؟ قطعا این‌گونه نیست زیرا گوشی موبایل از قسمت‌های بسیار زیادی تشکیل شده است. برای مثال قطب‌نما و جی‌پی‌اس از آهن‌ربا تاثیر می‌گیرند. پس نمی‌توان یک نسخه کلی برای تمام قطعات گوشی موبایل پیچید.

نکته دوم اینکه همان‌طور که ذکر شد، تمام این توضیحات مربوط به آهن‌ربای ضعیف و معمولی یا اصطلاحاا آهن‌ربای خانگی است. آهن‌ربایی که بسیار قوی است می‌تواند تاثیرات به‌ مراتب شدید و مخربی بر گوشی موبایل شما داشته باشد.

 

سخن پایانی

در دهه شصت آهن‌ربا بر روی تلویزیون و مانیتورها تاثیر مخربی داشت که به علت تداخل با میدان مغناطیسی تلویزیون‌های لامپی بود. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی این مشکل حل شد و هم اکنون چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

در پاسخ به اینکه تاثیر آهن ربا بر باتری گوشی چیست باید گفت اکثر آهن رباهای خانگی و معمولی قدرت تاثیر بر روی باتری گوشی‌های موبایل را ندارند اما بهترین راه، خرید و استفاده از لوازم جانبی استاندارد و باکیفیت برای سلامت تلفن همراه شما است زیرا سهل‌انگاری برای کیفیت این دسته از لوازم ها و خریدهای ارزان‌قیمت، هزینه‌های گزافی را برای شما به جا می‌گذارد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *