کارت حافظه چیست؟

کارت حافظه چیست

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش حجم اطلاعات، خرید کارت حافظه به یک امر ضروری تبدیل شده‌ است. از آنجایی‌ که حجم اطلاعات بالا رفته‌ است، سرعت ذخیره‌سازی کارت‌های حافظه و میزان ظرفیت آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. کارت‌های حافظه یکی از لوازم جانبی اصلی دوربین‌های عکاسی، هدفون‌ها و تلفن‌های همراه بشمار می‌روند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای کارت حافظه استفاده از آن در دوربین‌های دیجیتال است.

 

 کارت حافظه چیست؟

خرید کارت حافظه

کارت حافظه یا همان «SD» مخفف عبارت «secure digital» است که نوعی رسانه ذخیره سازی بوده که اغلب برای ذخیره عکس‌ها، فیلم‌ها یا سایر داده‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. دستگاه‌هایی که معمولا از کارت حافظه استفاده می‌کنند شامل دوربین‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی، چاپگرها و لپ‌تاپ‌ها است.

کارت حافظه درواقع یک حافظه خارجی است که برای ذخیره سازی اطلاعات در دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شود. با استفاده از کارت‌های حافظه می‌توان اطلاعات بیشتری را در دستگاه‌ها ذخیره کرد. اولین کارت حافظه در سال ۲۰۰۰ در دو ظرفیت ۳۲ و ۶۴ مگابایتی معرفی شد. پس از معرفی، کارت حافظه و استفاده از این حافظه‌های خارجی مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. درحال حاضر در سراسر جهان بیش از هزاران تولید کننده به تولید کارت حافظه در ظرفیت‌های مختلفی می‌پردازند.

 

فضای ذخیره‌سازی کارت حافظه

کارت‌های حافظه می‌توانند از نظر میزان فضای ذخیره‌سازی متفاوت باشند. به‌طور کلی اکثر کارت‌های حافظه از ۴ گیگابایت تا ۱۲۸ گیگابایت هستند. کارت‌های حافظه قدیمی حتی ممکن است کمتر از ۴ گیگابایت فضا داشته باشند. شما می‌توانید کارت‌های حافظه بزرگتر از ۱۲۸ گیگابایت را البته با هزینه بالا خریداری کنید. اندازه‌ی کارت‌های حافظه ثابت است و قابل تغییر نیست. شما می‌توانید با حذف برخی از فایل‌های ذخیره شده و یا انتقال آن‌ها به یک دستگاه ذخیره‌سازی دیگر، ظرفیت کارت حافظه خود را تغییر دهید.

 

چند نکته برای خرید کارت حافظه و نگهداری از آن

  • کارت‌های حافظه معتبر خریداری کنید.
  • برای خرید کارت حافظه به فروشگاه‌های مجاز مراجعه کنید.
  • کارت‌های حافظه دسته دوم خریداری نکنید.
  • از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • کارت‌های حافظه خود را برچسب‌گذاری کنید.
  • کارت حافظه را به درستی فرمت کنید.
  • کارت‌های حافظه را هرچند سال یک بار تعویض کنید.

 

انواع کارت‌ های حافظه

انواع کارت‌ های حافظه

کارت حافظه «SD»: اس دی کارت‌ها دارای ابعاد ۳۲ در ۲۴ میلی‌متر هستند و معمولا برای رایانه‌های شخصی یا لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند.

کارت حافظه «mini SD»: این نوع کارت حافظه دارای ابعاد ۲۰ در ۲۱.۵ میلی‌متر بوده و درحال حاضر منسوخ شده‌ است.

کارت حافظه «micro SD»: این نوع از کارت حافظه دارای ابعاد ۱۱ در ۱۵ میلی‌متر بوده و بسیار کوچک است. امروزه میکارت حافظه «SDHC» : این نوع از کارت‌های حافظه برای ذخیره اطلاعات در حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارت‌های حافظه SDHC میزان حجم اطلاعات تا ۲ گیگابایت را پشتیبانی می‌کنند. نمونه‌های جدیدتر این نوع کارت حافظه ممکن است تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت فضا را برای ذخیره‌سازی ارائه دهند.

کارت حافظه «SDXC»: این نوع کارت حافظه دارای ابعادی همانند کارت‌های SD هستند اما ظرفیت بسیار بالاتری را برای ذخیره‌سازی ارائه می‌دهند. سرعت پردازش کارت‌های حافظه SDXC نسبت به دیگر کارت‌های حافظه بالاتر است. قبل از خرید کارت حافظه SDXC، به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه شما از این نوع کارت حافظه پشتیبانی می‌کند.

کارت حافظه «SDUC»: در سال ۲۰۱۸ نوع دیگری از کارت‌های حافظه با حداقل ظرفیت ۲ ترابایت و حداکثر ظرفیت ۱۲۸ ترابایت معرفی شدند. این نوع از کارت‌های حافظه با سرعت ۹۸۵ مگابایت بر ثانیه انتقال فایل‌ها را انجام می‌دهند. اگر دستگاه شما از نوع کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، با خرید کارت حافظه SDUC می‌توانید اطلاعات با حجم بسیار بالا را ذخیره کنید.

 

معنای کلاس در کارت‌ حافظه

کارت‌های حافظه SD سرعت‌های مختلفی در پردازش اطلاعات دارند. همین امر موجب شده تا کارت‌های حافظه SD کلاس‌بندی‌های مختلفی بر اساس سرعت پردازش، داشته باشند. هر کلاس، سرعت متفاوتی داشته و هر چه عدد آن بالاتز باشد، سرعت آن نیز بالاتر است. این نوع کارت‌های حافظه به کلاس‌های ۲، ۴، ۶ و ۱۰ تقسیم می‌شوند. برای مثال کارت‌های حافظه کلاس ۱۰ از سرعت پردازش اطلاعات به میزان ۱۰ مگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. میکرو کارت‌های حافظه به‌ویژه در محصولات اندرویدی به محبوبیت زیادی رسیده‌اند.

  • کارت حافظه «SDHC»: این نوع از کارت‌های حافظه برای ذخیره اطلاعات در حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارت‌های حافظه SDHC میزان حجم اطلاعات تا ۲ گیگابایت را پشتیبانی می‌کنند. نمونه‌های جدیدتر این نوع کارت حافظه ممکن است تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت فضا را برای ذخیره‌سازی ارائه دهند.
  • کارت حافظه «SDXC»: این نوع کارت حافظه دارای ابعادی همانند کارت‌های SD هستند، اما ظرفیت بسیار بالاتری را برای ذخیره‌سازی ارائه می‌دهند. سرعت پردازش کارت‌های حافظه SDXC نسبت به دیگر کارت‌های حافظه بالاتر است. قبل از خرید کارت حافظه SDXC، به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه شما از این نوع کارت حافظه پشتیبانی می‌کند.
  • کارت حافظه «SDUC»: در سال ۲۰۱۸ نوع دیگری از کارت‌های حافظه با حداقل ظرفیت ۲ ترابایت و حداکثر ظرفیت ۱۲۸ ترابایت معرفی شدند. این نوع از کارت‌های حافظه با سرعت ۹۸۵ مگابایت بر ثانیه انتقال فایل‌ها را انجام می‌دهند. اگر دستگاه شما از نوع کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، با خرید کارت حافظه SDUC می‌توانید اطلاعات با حجم بسیار بالا را ذخیره کنید.

 

توجه به علائم و نوشته‌ ها در کارت حافظه

ممکن است در هنگام خرید کارت حافظه این مساله برای شما هم پیش آید که دو کارت حافظه با ظرفیت مشابه قیمت متفاوتی داشته باشند. این تفاوت قیمت در کارت‌های حافظه مشابه، عوامل متعددی دارد. یکی از عامل‌های تفاوت قیمت، تفاوت در سرعت خواندن یا نوشتن اطلاعات در کارت حافظه است. هرچه سرعت پردازش اطلاعات در کارت حافظه بیشتر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار است.

از آن جایی‌که کارت‌های حافظه دارای ابعاد کوچکی هستند، می‌توانند به شدت آسیب ببینند. کارت‌های حافظه در صورت آسیب دیدن، به سختی می‌توانند مورد بازیابی اطلاعات قرار بگیرند. همین امر سبب شده تا شرکت‌های تولید کننده کارت‌های حافظه از یک سری استانداردهای حفاظتی در ساخت این کارت‌ها استفاده کنند. برخی از این استانداردها عبارتند از ضدآب بودن، مقاومت در برابر اشعه ایکس، مقاومت در برابر گرد و خاک و مقاومت در برابر شوک. این استانداردها باعث شدند تا کارت‌های حافظه مقاومت نسبی در برابر برخی عوامل آسیب‌زا پیدا کنند.

 

حرف آخر

قبل از خرید کارت حافظه ابتدا نیاز خود را شناسایی کرده و بر اساس آن کارت حافظه مناسب را خریداری کنید. لزوما کارت‌های حافظه با ظرفیت بیشتر و قیمت بالاتر، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای شما نیستند.

اگر خواندن این مطلب برای شما مفید بود، آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید و نظر خود را برای ما بنویسید.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • زهرا 17 دی 1400 / 6:34 ب.ظ

    سلام. اگر امکانش هس درباره بهترین کارت حافظه هم مطلب بنویسید. باتشکر.

    • تحریریه آرنیک موبایل 17 دی 1400 / 6:37 ب.ظ

      ممنون از پیشنهادتون.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *