ایا حالت تاریک گوشی برای چشم ضرر دارد؟ دلایلی برای اجتناب از دارک مود

ایا حالت تاریک گوشی برای چشم ضرر دارد؟ دلایلی برای اجتناب از دارک مود

امروزه حالت تاریک گوشی احتمالا یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌ها در رابط کاربری مدرن است. از برنامه‌ها گرفته تا سیستم‌عامل‌ها، اپل تا گوگل، گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ، بسیاری از محصولاتی که امروزه استفاده می‌کنیم دارای حالت تاریک هستند که در رابط کاربری ادغام شده‌اند. آیا می‌دانستید حالت تاریک یک اختراع مدرن نیست؟ آیا می‌دانستید تغییر برنامه‌ها به دارک مود گوشی معایبی دارد؟

 

مروری بر تاریخچه حالت تاریک گوشی و دیگر دستگاه ها

برخی از اولین رایانه‌های خانگی از مانیتورهای تک رنگ CRT استفاده می‌کردند که متن سبز رنگ را روی صفحه سیاه نشان می‌دادند. بسیاری از ماشین‌های واژه‌پرداز اولیه (ماشین‌های اختصاصی برای کارهایی که اکنون می‌توانید در Microsoft Word انجام دهید وجود داشت) اجازه تایپ متن سفید روی پس‌زمینه سیاه را داشتند.

همه این‌ها در دهه ۸۰ تغییر کرد، زمانی که شرکت‌هایی مانند زیراکس و شرکت CPT که اکنون منحل شده است، ماشین‌های پردازش متن را با صفحه نمایش سفید با متن مشکی ساختند. این کار برای نمایش مناسب ظاهر جوهر روی کاغذ انجام شد.

چند دهه به جلو حرکت کنید و حالت تاریک گوشی دوباره در بازار مشاهده می‌شود. شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل به‌شدت تم‌های تیره را برای همه محصولات خود تبلیغ می‌کردند و جهان نیز از همین روش پیروی کرد.

 

مطالعه این مطلب را از دست ندهید: علت شارژ نشدن پاور بانک چیست؟

 

چرا باید از حالت تاریک استفاده کنید؟

شناخته شده‌ترین و علمی‌ترین مزیت حالت تاریک گوشی یا سایر دستگاه‌ها این است که در مصرف انرژی در دستگاه‌هایی با نمایشگرهای OLED یا AMOLED صرفه جویی می‌کند.

در پنل‌های OLED، هر پیکسل به صورت جداگانه روشن می‌شود. وقتی پس‌زمینه سفید است، تمام پیکسل‌ها روشن می‌شوند و نمایشگر به قدرت بیشتری نیاز دارد. هنگامی که پیکسل‌ها سیاه یا حتی خاکستری تیره هستند، مانند حالت تاریک، انرژی مورد نیاز نمایشگر به طور طبیعی کاهش می‌یابد.

این قابلیت صرفه جویی در مصرف انرژی در حالت تاریک گوشی و دستگاه‌های دیگر به صفحه نمایش‌های OLED محدود می‌شود، بنابراین گوشی‌ها، نمایشگرها و لپ تاپ‌های دارای LCD از آن بهره نمی‌برند و به این دلیل است که صفحه‌های LCD با استفاده از یک پنل پشتی روشن می‌شوند.

با این حال، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که تنها در صورتی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنید که از حالت نور با روشنایی ۱۰۰ درصد استفاده کنید. محققان دریافتند که تغییر حالت تاریک گوشی از روشنایی کم به متوسط تنها ۳ تا ۹ درصد صرفه جویی را به همراه داشت.

یکی دیگر از کاربردهای حالت تاریک که اغلب در مورد آن می‌شنویم این است که نور آبی مضر را کاهش می‌دهد. نور آبی یک طیف نور مرئی پرانرژی با کوتاه‌ترین طول موج است. بزرگترین منبع طبیعی نور آبی برای انسان، خورشید است اما گوشی‌های ما نیز مقادیر کمی نور آبی ساطع می‌کنند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می‌تواند ترشح ملاتونین را سرکوب کند که هورمونی برای داشتن خواب مناسب در شب است. اگرچه این واقعا چیزی نیست که شما باید نگران آن باشید!

شرکت‌ها اغلب ادعاهای گسترده‌ای در مورد اینکه حالت دارک مود گوشی چگونه دید را بهبود می‌بخشد، فشار چشم را کاهش می‌دهد و استفاده از دستگاه را در نور کم آسان‌تر می‌کند، مطرح می‌کنند. اما همیشه اینطور نیست و حالت تاریک گوشی می‌تواند آسیب برساند.

 

چرا نباید از حالت تاریک گوشی استفاده کنید؟

چرا نباید از حالت تاریک گوشی استفاده کنید؟

در حالی که بسیاری از افراد با استفاده از حالت تاریک گوشی در شرایط کم نور احساس راحتی بیشتری می‌کنند، همیشه توصیه نمی‌شود. انسان به طور طبیعی در دیدن اشیا در روز و نه چندان در شب ماهر است. ما تکامل یافته‌ایم تا تاریکی را در نور ببینیم، چه اشیایی در محیط طبیعی خود در طول روز یا متن نوشته شده روی کاغذ باشد. بنابراین در ابتدایی‌ترین راه‌ها و به دلایل کنتراست مناسب، بهتر است که تاریکی را در نور ببینیم تا برعکس.

یک نکته مهم در مورد استفاده از حالت تاریک برای دید بهتر این است که روشن بودن تم تاریک (به ویژه برای متن) لزوما برای همه خوب نیست.

طبق گفته انجمن بینایی‌سنجی آمریکا، آستیگماتیسم در بین افراد بسیار رایج است. مرکز چشم شفر می‌نویسد که نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت‌های مختلف از درجات مختلف این بیماری رنج می‌برند. آستیگماتیسم به دلیل شکل نامنظم یک یا هر دو چشم باعث تاری دید می‌شود. این موضوع می‌تواند خواندن متن روشن در پس زمینه‌های تاریک را برای افراد دشوارتر کند. یک مقاله در سال ۲۰۱۴ به گروه تحقیقاتی ادراک حسی و تعامل در دانشگاه بریتیش کلمبیا اشاره می‌کند:

افراد مبتلا به آستیگماتیسم (تقریبا ۵۰٪ از جمعیت) خواندن متن سفید روی سیاه را دشوارتر از متن سیاه روی سفید می‌دانند. بخشی از این موضوع به سطوح نور مربوط می‌شود. با یک صفحه نمایش روشن (پس زمینه سفید) عنبیه کمی بیشتر بسته می‌شود و اثر «تغییر شکل» لنز را کاهش می‌دهد. با یک صفحه نمایش تیره (پس زمینه سیاه)، عنبیه برای دریافت نور بیشتر باز می‌شود و تغییر شکل لنز تمرکز بسیار مبهم‌تری را در چشم ایجاد می‌کند.

 

حالت تاریک گوشی و طرز رفتار چشمان شما

متن سیاه روی پس‌زمینه سفید بهترین خوانایی را ایجاد می‌کند، از این رو بهترین درک را دارد. چرا؟ زیرا رنگ سفید تمام طول موج‌های طیف مرئی را منعکس می‌کند و عنبیه برای جذب نور بیشتر نیازی به باز شدن ندارد.

وقتی متن روشنی را روی یک صفحه تاریک می‌بینید، به نظر می‌رسد که لبه‌های آن در پس زمینه سیاه رنگ می‌شود. از آنجایی که عنبیه در هنگام نگاه کردن به یک صفحه سفید باز نمی‌شود، مردمک چشم باریک می‌ماند و باید تلاش کمتری برای تمرکز روی چیزها انجام دهید. وقتی متن مشکی متضاد را روی پس‌زمینه سفید می‌بینید، شما می‌توانید فورا روی آن تمرکز کنید.

در حالت تاریک، مردمک چشم شما باید منبسط شود تا نور بیشتری وارد شود. وقتی متن روشنی را روی یک صفحه تاریک می‌بینید، به نظر می‌رسد که لبه‌های آن در پس زمینه سیاه رنگ می‌شود. این اثر هالاسیون نامیده می‌شود و سهولت خواندن را کاهش می‌دهد.

به یاد داشته باشید که چشم از ماهیچه‌ها تشکیل شده است. هرچه برای خواندن چیزی به آن فشار بیاورید، بیشتر فرسوده می‌شود. اگر خواندن متن روشن در پس زمینه تیره راحت نیستید، چشم را مجبور نکنید.

 

مطالعه این مطلب را از دست ندهید: راهنمای خرید پاوربانک خورشیدی

 

چرا چشم ما گاهی اوقات به نور کم و حالت تاریک گوشی عادت می کند؟

چرا چشم ما گاهی اوقات به نور کم و حالت تاریک گوشی عادت می کند؟

حتما این احساس را تجربه کرده‌اید که وقتی در یک اتاق تاریک خوابیده‌اید و شخصی ناگهان پرده‌ها را باز می‌کند و اتاق را غرق در نور خورشید می‌کند. در آن لحظه یک شوک ناگهانی احساس می‌کنید زیرا عنبیه شما با میزان نوری تنظیم نشده است که باید دریافت کند.

وقتی برای مدت طولانی، مثلا چند ماه، دستگاه‌ها را در حالت تاریک می‌بینید، چشمان شما به نور کمتری عادت می‌کند. به همین دلیل، وقتی هر از گاهی به یک صفحه نمایش روشن نگاه می‌کنید، احساس ناراحتی می‌کنید.

این موضوع از تجربه شخصی ناشی می‌شود و من حدود سه ماه از حالت تاریک در گوشی؛ رایانه شخصی و تبلتم استفاده کردم. وقتی من تنفر روزافزون خود را از صفحه نمایش روشن برای یکی از دوستان متخصص خود توضیح دادم، آن‌ها توصیه کردند که وقتی چشمان ما به حالت تاریک عادت می‌کنند، یک پدیده رایج رخ می‌دهد.

خوشبختانه، این افزایش حساسیت به روشنایی یک مشکل دائمی نیست و اگر بیشتر از صفحه نمایش سفید استفاده کنم، خود به خود حل خواهد شد و برای ایجاد تعادل مناسب است.

 

آیا نور آبی به چشم ضرر می زند؟

مقاله‌ای به صورت علمی در مورد اثرات مضر و تأثیر مثبت قرار گرفتن در معرض نور آبی صحبت می‌کند. این مقاله توضیح می‌دهد که طول موج‌های آبی در طول روز مفید هستند زیرا به بهبود خلق و خوی کمک می‌کنند. پزشکان آکادمی چشم پزشکی آمریکا نیز معتقدند قرار گرفتن سالم در معرض نور آبی می‌تواند عملکرد ذهنی را حفظ کرده و نزدیک بینی را در کودکان کاهش دهد.

هیچ دلیل علمی وجود ندارد که نور آبی دستگاه‌های مختلف باعث آسیب به چشم می‌شود. کاهش تابش نور صفحه نمایش در شب زمانی که محیط عمومی تاریک است می‌تواند مفید باشد، ممکن است برای شما خوب نباشد که آن پیکسل‌ها را همیشه خاموش کنید.

همچنین هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه نور آبی از دستگاه‌ها باعث آسیب به چشم می‌شود وجود ندارد و همچنین تحقیقات کافی وجود ندارد که نشان دهد حالت تاریک باعث می‌شود شما بهتر ببینید. در واقع، محققان پیشنهاد می‌کنند که ناراحتی افراد پس از تماشای طولانی مدت به صفحه نمایش بیشتر به دلیل چشمک زدن کمتر است تا میزان روشنایی.

در پایان روز، تجربه همه افراد با حالت تاریک گوشی متفاوت است. همچنین مقدار زیادی به نور محیطی که در آن از صفحه نمایش خود استفاده می‌کنید بستگی دارد. اگرچه تم‌های تیره ممکن است برای شب مناسب‌تر باشند، اما لزوما به شما کمک نمی‌کنند که بهتر بخوانید یا چشم‌هایتان را از فشار دیجیتال نجات نمی‌دهند یا حتی مقدار زیادی برق دستگاه‌تان را ذخیره نمی‌کنند. همچنین اگر متوجه مشکلات بینایی یا افزایش حساسیت به نور شدید، ممکن است نیاز باشد به طور کلی از حالت تاریک اجتناب کنید.

لازم به ذکر است که آرنیک موبایل محصولات با کیفیتی همچون موارد زیر را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد:

 

آیا در حالت تاریک گوشی راحت‌تر هستید یا از آن دوری می‌کنید؟ نظر خود را در بخش نظرات برای ما به اشتراک بگذارید.

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • سبحان نجفی 12 آبان 1401 / 1:26 ب.ظ

    درود، ممنون بابت اطلاعات خوبتون.
    اگه بخوام چیزی با توجه به تجربه شخصیم اضافه کنم اینه که استفاده از تم دارک و نگاه کردن طولانی مدت به صفحه سیاه، سبب افزایش غم و افسردگی هم میشه👌

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *