9 روش سریع و ساده برای شارژ کردن گوشی بدون شارژر

9 روش سریع و ساده برای شارژ کردن گوشی بدون شارژر

در این مقاله چندین روش برای شارژ کردن گوشی در صورت نداشتن شارژر همراه خود، استفاده از شارژ گردن دستی گرفته تا پاوربانک خورشیدی توضیح داده شده است. همه این روش‌ها به کابل شارژ سازگار با آیفون یا دستگاه اندرویدی شما یا پد شارژ بی‌سیم نیاز دارند. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

 

چگونه باتری گوشی را بدون شارژر شارژ کنیم؟

چگونه باتری گوشی را بدون شارژر شارژ کنیم؟

در برخی مواقع، هر فردی با لحظه‌ای مواجه شده است که گوشی هوشمند صفر درصد باتری را نشان می‌دهد. کیف خود را بررسی کردید و متوجه شدید شارژر گوشی همراه‌تان نیست. خرید شارژر گوشی هم امکان‌پذیر نیست و به گوشی خود نیز نیاز دارید. بسیاری از ما با این لحظه برخورد کرده ایم، خبر خوب این است که راه‌های زیادی برای شارژ مجدد گوشی شما وجود دارد، حتی اگر شارژر همراه آن را گم کرده باشید و در ادامه روش‌هایی را بیان می‌کنیم که راه حل این مشکل است.

 

روش اول: از پورت USB برای شارژ گوشی خود استفاده کنید

برای این فرآیند به کابل شارژی نیاز دارید که با گوشی شما سازگار باشد. می‌توانید تلفن خود را برای شارژ سریع به لپ‌تاپ خود وصل کنید یا پورت‌های USB جایگزینی را پیدا کنید که می‌توانند این کار را انجام دهند.

  1. اکثر پورت‌های USB موجود در فرودگاه‌ها و برخی کافی‌شاپ‌ها، انرژی کافی برای شارژ یک گوشی هوشمند استاندارد را فراهم می‌کنند. همچنین برخی از هتل‌ها دارای پورت‌های USB هستند که در لامپ‌ها و میزهای کنار تخت تعبیه شده است. آن‌ها معمولا به شکل USB-A هستند که انتهای مستطیل کابلی است که معمولا برای شارژ تلفن خود از آن استفاده می‌کنید.
  2. انتهای USB کابل شارژ را به درگاه USB وصل کنید.
  3. سر دیگر را به گوشی خود وصل کنید.

شارژ کردن گوشی بدون شارژر

همانطور که اشاره کردیم، گوشی‌های هوشمند می‌توانند از طریق هر پورت USB شارژ شوند. اگر کابل شارژ دارید اما پریز در دسترس ندارید، فقط سر USB کابل خود را به دستگاه دیگری مانند لپ تاپ وصل کنید. اکنون، به چند دلیل، این روش ایده آل نیست. اولا، پورت‌های USB به طور قابل‌توجهی آهسته شارژ می‌شوند و تنها ۵۰۰-۹۰۰ میلی آمپر را تحویل می‌دهند. دوم، برق دستگاه دیگر خود را مصرف می‌کنید، شما باتری دستگاه خود را در حین شارژ کردن گوشی خود خالی خواهید کرد. با این حال، اگر در تنگنا هستید، این روش سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای شارژ گوشی بدون شارژر است.

 

روش دوم: از یک پاوربانک قابل حمل استفاده کنید

پاور بانک وسیله‌ای است که انرژی را برای شارژ مجدد وسایل الکترونیکی ذخیره می‌کند. شما می‌توانید یکی از بهترین پاوربانک‌های انکر را انتخاب کنید که به اندازه یک کارت اعتباری سبک هستند. قطعا به اندازه کافی کوچک هستند تا در کیف، جیب یا کوله پشتی خود آن‌ها را حمل کنید.

پاوربانک‌ها شارژ خود را برای همیشه نگه نمی‌دارند، بنابراین بهتر است پاوربانک را استفاده کنید و هر ۶ ماه یا بیشتر آن را شارژ کنید. تا زمانی که این کار را انجام دهید، همیشه راهی برای شارژ گوشی خود در مواقع اضطراری خواهید داشت. برای استفاده از این روش باید کمی برنامه ریزی قبلی انجام دهید.

  1. همه بسته‌های باتری مدرن می‌توانند انرژی کافی برای شارژ گوشی هوشمند شما را تامین کنند، اگرچه ممکن است همه آن‌ها از شارژ سریع یا گوشی فست شارژ پشتیبانی نکنند (حتی اگر تلفن شما از شارژ سریع پشتیبانی کند).
  2. بسته باتری خود را از قبل شارژ کنید و به یاد داشته باشید زمانی که به شارژر تلفن معمولی خود دسترسی ندارید آن را با خود ببرید (یا به سادگی آن را همیشه همراه خود داشته باشید).
  3. هر بسته باتری کمی متفاوت خواهد بود اما معمولا تنها کاری که باید انجام دهید این است که کابل شارژ را به آن و به تلفن خود وصل کنید و آن را روشن کنید.

 

روش سوم: ساخت شارژر به صورت دستی برای مواقع ضروری

برخی مواقع به هیچ کدام از روش‌های ذکر شده در این مطلب دسترسی نداریم. شما می‌توانید از قبل راه‌های ساخت شارژر به صورت دستی را یاد بگیرید و در مواقع خیلی ضروری از آن‌ها استفاده کنید. شارژر دستی نیازی به برق ندارد، بنابراین برای ماجراجویی در فضای باز یا مواقع اضطراری گزینه‌ای عالی است. برای استفاده از شارژر دستی، کابل شارژ را به شارژر و گوشی خود وصل کنید و تا زمانی که شارژ قابل استفاده دریافت کنید، برق تولید کنید.

 

روش چهارم: از یک شارژر خورشیدی دوستدار محیط زیست استفاده کنید

یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای ماجراجویی در فضای باز، شارژر کردن با انرژی خورشیدی است و برای کار کردن فقط به نور خورشید نیاز دارید. شارژرهای خورشیدی معمولا به یکی از دو روش کار می‌کنند، نور خورشید باتری موجود در دستگاه را شارژ می‌کند که سپس برای شارژ تلفن استفاده می‌شود یا شارژر خورشیدی تلفن را مستقیما شارژ می‌کند.

  1. شارژر را طوری تنظیم کنید که نور خورشید را جمع آوری کند یا آن را روی کوله پشتی خود قرار دهید تا هنگام پیاده روی شارژ شود.
  2. کابل شارژ خود را به شارژر و گوشی خود وصل کنید.

 

روش پنجم: گوشی خود را با شارژر ماشین شارژ کنید

اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای پورت‌های USB هستند که می‌توانید از آن‌ها برای شارژ دستگاه‌های تلفن همراه استفاده کنید. اگر اینطور نیست، می‌توانید آداپتوری بخرید که به پورت فندکی متصل می‌شود یا می‌توانید خرید کابل شارژر را در برنامه خود قرار دهید.

  1. ماشین خود را روشن کنید یا آن را به حالت لوازم جانبی تبدیل کنید.
  2. یک سر کابل شارژ را به درگاه USB یا آداپتور خودرو و سر دیگر آن را به گوشی خود وصل کنید.

 

روش ششم: برای شارژ آسان از شارژر بی سیم استفاده کنید

اگر گوشی هوشمند شما از شارژ بی‌سیم یا کابل شارژ مگنتی پشتیبانی می‌کند، لازم نیست کاری انجام دهید جز اینکه گوشی خود را روی پد شارژ قرار دهید. این افسانه مبنی بر اینکه می‌توانید از میوه برای شارژ گوشی خود استفاده کنید از نظر فنی درست است اما به میوه و تجهیزات اضافی زیادی نیاز دارد. بنابراین غیرعملی است و توصیه نمی‌شود.

 

روش هفتم: گوشی را از باتری دیگری شارژ کنید

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • باتری های AA، AAA یا 9 ولت
  • دو طول سیم (به طور ایده آل عایق بندی شده با انتهای آشکار)
  • نوار الکتریکی

این روش از همان مفهوم اولیه شارژ از دستگاه دیگر استفاده می‌کند، انتقال انرژی ذخیره شده از یک منبع به منبع دیگر را انجام می‌دهد. در حالی که نیاز به برنامه ریزی و آماده‌سازی بیشتری دارد، به شما امکان می‌دهد تا زمانی که به پریز دیواری یا پورت USB دسترسی ندارید، گوشی خود را شارژ کنید. همچنین یکی از روش‌هایی است که در صورت خرابی پورت شارژ شما کار می‌کند.

یک نکته مهم: نباید این روش (یا هر روشی که شامل خارج کردن باتری است) را در آیفون انجام دهید. باتری محصولات اپل بدون آسیب دائمی به گوشی در خانه قابل دسترسی نیست.

برای شارژ کردن گوشی از باتری دیگر:

  1. درب پشت گوشی خود را بردارید. اکثر تلفن‌ها عمدا این کار را دشوار می‌کنند، بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی باید با دقت پیش بروید. در اکثر تلفن‌های مبتنی بر اندروید (سامسونگ، گوگل، ال‌جی و غیره) در صورتی که در نقطه مناسب فشار وارد نکنید، کاور از بین می‌رود.
  2. باتری را بردارید و آن را بررسی کنید تا ولتاژ باتری را شناسایی کنید. این موضوع باید روی برچسب چاپ شود. اگر آن را نمی‌بینید، این اطلاعات باید در دفترچه راهنمای تلفن شما باشد. اکثر باتری‌های گوشی دارای سلول‌های ۳.۷ ولتی هستند.
  3. به اندازه کافی باتری جمع کنید تا ولتاژ باتری تلفنتان برابر یا بیشتر شود. تنها یک ۹ ولت این کار را انجام می‌دهد. باتری‌های کوچکتر (AAA، AA، C یا D) حدود ۱.۵ ولت هستند، بنابراین حداقل به ۳ عدد از آن‌ها نیاز خواهید داشت.
  4. اگر از چندین باتری استفاده می‌کنید، آن‌ها را به صورت سری وصل کنید به طوری که انتهای مثبت (+) یک باتری با انتهای منفی (-) باتری بعدی تماس داشته باشد. برای نگه داشتن آن‌ها در کنار هم از نوار برق استفاده کنید.
  5. یک سیم را به قطب منفی باتری خود (یا سری باتری) بچسبانید و سیم دیگر را به مثبت بچسبانید. اگر از سیم‌های بدون عایق استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از ضربه، دستکش لاستیکی بپوشید.
  6. سر دیگر هر دو سیم را روی کنتاکت‌های شارژ باتری تلفن همراه بچسبانید. این به طور معمول در بالای باتری (هر جا که به نقاط شارژ داخل محفظه تلفن همراه وصل می‌شود) خواهد بود.

مدتی طول می‌کشد تا باتری شما با استفاده از این روش شارژ شود و احتمالا آن را به طور کامل پر نمی‌کند. با این حال، با زمان کافی، حداقل شارژ کافی برای استفاده از تلفن دریافت خواهید کرد.

 

روش هشتم: شارژ کرد با استفاده از کابل دیگری

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • کابل یو اس بی
  • قیچی یا سیم چین

اگر کابل USB یدکی دارید اما کانکتور مورد نیاز گوشی شما نیست، می‌توانید درگاه شارژ قطع کرده و مستقیما روی باتری خود از آن استفاده کنید. برای انجام این کار:

  1. انتهای کابل غیر USB (یا یک سر کابل USB به USB) را قطع کنید.
  2. عایق کابل را بردارید تا سیم‌های بسته شده در داخل ظاهر شوند. معمولا ۴ عدد با عایق رنگی قرمز، سیاه، سبز و سفید وجود دارد.
  3. به‌علاوه، سیم‌های قرمز و مشکی را بردارید تا حدود یک اینچ سیم فلزی در انتهای هر کدام داشته باشید.
  4. گوشی خود را باز کنید و باتری را بردارید. می‌توانید انتهای سیم‌ها را به باتری بچسبانید یا آن‌ها را در پین‌های شارژ داخل محفظه گوشی قرار دهید، سپس باتری را دوباره وارد کنید. بسیار مراقب باشید که سیم قرمز را با پایه مثبت (+) و سیم سیاه را با پایه منفی (-) مطابقت دهید. تعویض آن‌ها می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند.
  5. انتهای USB کابل را به دستگاه یا پریز دیواری وصل کنید.

نکته ایمنی: وقتی سیم به برق وصل است، قسمت در معرض سیم را لمس نکنید، به خصوص اگر از پریز دیواری استفاده می‌کنید. همیشه قبل از اینکه شارژر را از باتری خود خارج کنید، ابتدا شارژر را از دیوار جدا کنید تا ضربه وارد نشود.

 

روش نهم: روش مالش

اگر بخواهیم منصف باشیم، این موضوع در واقع روشی برای شارژ کردن باتری شما نیست، اگر کاملا مرده باشد، مالیدن آن چیزها را تغییر نمی‌دهد. بلکه مالش باتری باعث افزایش دمای سلول‌ها می‌شود که باعث کارایی بیشتر آن‌ها می‌شود. این روش به شما امکان می‌دهد از آخرین ۳ تا ۴ درصد شارژ باتری استفاده کنید که در غیر این صورت نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

با خارج کردن باتری از گوشی شروع کنید. سپس آن را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه بین دستان خود یا روی پای شلوار خود بمالید. وقتی باتری را دوباره در گوشی خود قرار می‌دهید، چند لحظه انرژی خواهید داشت که اساسا برای برقراری تماس اضطراری کافی است.

 

اگر پورت شارژ خراب باشد چه می شود؟

بیشتر باتری‌های تلفن همراه حدود ۳ سال عمر می‌کنند. اگر گوشی شما جوان‌تر از آن است اما وقتی آن را وصل می‌کنید باتری شارژ نمی‌شود، احتمالا مشکل از درگاه شارژ است نه خود باتری. اگر پورت شارژ گوشی شما خراب است، دو گزینه دارید:

  • باتری را خارج کرده و مستقیما آن را شارژ کنید. هر دو روش شارژ کردن با کابل دیگر و روش باتری به باتری که در بالا توضیح داده شد، این مشکل را دور می‌زند.
  • از قابلیت شارژ بی‌سیم بهره ببرید. همه گوشی‌ها این گزینه را ارائه نمی‌دهند، اما بسیاری از مدل‌های مدرن این گزینه را ارائه می‌دهند. پدهای شارژ بی‌سیم می‌توانند گران باشند. با این حال، آن‌ها هنوز هم ارزان‌تر از یک تلفن جدید هستند. تنها گزینه دیگری برای کاربران آیفون که پورت‌های شارژ آن‌ها از بین می‌رود.

 

نحوه صحیح شارژ کردن و نکات مهم

نحوه صحیح شارژ کردن و نکات مهم

همانطور که توضیح دادیم، باتری‌ها دوام زیادی ندارند و ما باید چندین بار در روز دستگاه‌های خود را شارژ کنیم. برای پرداختن به این موضوع، ما فهرستی از نکات و ترفندها برای استفاده حداکثری از عمر محدود باتری خود بیان کرده ایم.

  • مراقب «شارژرهای معجزه آسا» باشید. این‌ها معمولا به عنوان شارژ دستگاه‌های شما از ۰٪ تا ۱۰۰٪ در عرض چند ثانیه به بازار عرضه می‌شوند. حقیقت این است: اولا عمر باتری شما را کوتاه می‌کنند، دوما از آن «برق اضافی» را دریافت نمی‌کنید و درنهایت شارژ بیش از حد سریع به باتری شما فشار وارد می‌کند.
  • بهتر است باتری خود را به طور کامل شارژ نکنید یا کاملا تخلیه نکنید. باتری‌های لیتیوم یونی نیازی به شارژ کامل ندارند. در واقع، استرس ناشی از ولتاژهای بالا می‌تواند باتری شما را فرسوده کند و باعث شود زودتر از بین برود. به طور مشابه، تخلیه کامل باتری با افزایش تعداد کل چرخه‌هایی که باتری طی می‌کند باعث فرسودگی آن می‌شود.
  • شارژ باتری دو مرحله دارد. مرحله اول، شارژ سریع، زمانی است که ولتاژ به شدت افزایش می‌یابد. کامل نشان می‌دهد، اما در واقع، تنها حدود ۷۰٪ است. مرحله دوم، شارژ قطره‌ای، بسیار بیشتر طول می‌کشد. زمانی است که ولتاژ به اوج خود می‌رسد و باتری باقی مانده به آرامی از ۷۰٪ به ۱۰۰٪ شارژ می‌شود.
  • باتری‌های لیتیوم یونی نمی‌توانند شارژ بیش از حد را جذب کنند. پس از شارژ کامل، جریان شارژ باید قطع شود، اما نگران نباشید، زیرا شارژر تلفن همراه از آن مراقبت خواهد کرد. این IC یا مدار مجتمع نامیده می‌شود، ویژگی در شارژرهای تلفن خاص مشاهده می‌شود.
  • هرگز باتری خود را تخلیه نکنید. نگران نباشید، اقدامات حفاظتی وجود دارد و قبل از استفاده بیش از حد از باتری، تلفن خاموش می‌شود. هنگام نگهداری باتری، حتما تا حدی آن را شارژ کنید. حتی گوشی در حالت خواب هم از باتری استفاده می‌کند.
  • باتری تلفن همراه شما با ۱۵ درصد شارژ پیام ارسال می‌کند. دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و قبل از استفاده گوشی را کاملا شارژ کنید. باتری نیمه شارژ شده فشار وارده بر سلول‌ها را کاهش می‌دهد و امکان تخلیه خود را در حین ذخیره‌سازی فراهم می‌کند.
  • از گرما و سرمای شدید خودداری کنید. مانند باتری خود فکر کنید و آن را در محیط‌های راحت نگه دارید. اگر دستگاه‌تان شروع به گرم شدن بیش از حد کرد، استفاده از آن را متوقف کنید. دمای کار باید بین ۳۲ تا ۹۵ درجه فارنهایت باشد. یعنی هنگام شارژ آن را از قاب جدا کنید و از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید.

 

سخن پایانی

وقتی نمی‌توانید یک گوشی مرده را شارژ کنید خسته‌کننده است، اما لازم نیست که پایان دنیا باشد. با کمی ابتکار می‌توانید گوشی خود را در هر زمان و هر مکان شارژ کنید. امیدوارم از مطالعه این مطلب استفاده کرده باشید.

 

بیشتر بخوانید:

تحریریه آرنیک موبایل
اینستاگرام
token خالی است
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *